Vis full versjon : Graviditet og tannlege
Jeg var hos tannlegen for to-tre ukers tid til kontroll. Det ble konstatert hull under to gamle fyllinger. :cry:
Jeg skal altså til tannlegen om ikke lenge for å borre. (Jeg gruer meg allerdede!)
Men: Hvordan er det med dette å gå til tannlegen når man er gravid. Nå skal jeg "bare" borre, samt få bedøvelse. Det må vel være helt trygt det??
Vil gjerne få fikset tennene mine, orker ikke plutselig sitte der skikkelig høygravid med skikkelig tannverk....
Tidl. bruker
02-11-2005, 10:07
jeg har trekt ei tann hos tannlegen da jeg var 6 mnd på vei.. var vel ikke det mest behagelige jeg hadde vært med på.. :(
gjor vondt..
Det går fint ann å få bedøvelse og gå til tannlege når enn er gravid. :) men røntgen tar de ikke.
Personlig så venter jeg til etter jeg har født med å gå til tannlegen, har også ett par tenner som skulle vært fiksa. Men jeg synes det er ubehagelig å sitte der med kvalme vondt i ryggen osv. synes ikke de tannlegestolene er så behagelige, så tar de stolen for langt ned og man blir litt små svimmel.. isåfall jeg da. :)
Men man er forskjellige.. Det går nok bra skal du se..Lykke til. :)
Du kan ta borre, trekke og rotfylle uten problemer. Bedøvelse kan du ta så lenge den er uten adrenalin. Røngten kan du ta i andre trimester, ikke første og tredje.
Mener å ha hørt at man ikke skal fjerne amalgamfyllinger når man er gravid...... Noen som har hørt noe lignende?
Mener å ha hørt at man ikke skal fjerne amalgamfyllinger når man er gravid...... Noen som har hørt noe lignende?
Merkelig tilfeldighet, fikk det bekreftet på tv'en når jeg slo på nå.... Da kan jeg ikke få skifta de to fyllingene mine før babyen er født...
babyenvår
03-11-2005, 09:24
Liker heller ikke dette med å gå til tannlegen, for jeg har hørt så mye forskjellig, men tror du ikke jeg mista en bit av ei tann, gitt. Det kan jo ikke vente i 24 uker til, så liker eller ikke liker - det er likegyldig.
tror det er trygt.har vært hos tannlegen 4-5 ganger jeg. han har tatt røntgen og, men har fått et sånt stort og tungt teppe til beskyttelse
Då eg venta eldstejenta tok eg røngten (uten kappe), tre bedøvelser (fordi ho dama ikkje fann riktig plass å stikke på) og tetta eit hòl eller to (i 2. trimester).
Tenkte litt på dette i resten av svangerskapet, men har ikkje merka noko på 5 åringen min endå...
Denne gongen var eg også til tannlegen, i første trimester. Der tok eg røngten (med kappe), og fekk beskjed om at eg måtte skifte ei fylling som var litt ødelagt.. men ikkje før i 2. trimester.
Så no er det gjort..
popsinune
11-11-2005, 20:38
Min tannlege ville ikke ta røntgen av meg så lenge jeg var gravid, og istedet kalles jeg inn til ny time 1-2 mnd etter fødsel.
Tydelig at det er ulik praksis hos tannlegene. :vetikke:
Jeg var hos tannlegen i går, og da spurte jeg han om jeg kunne ta røngten, og svaret var nei. Så derfor sendte han meg hjem og ba meg om å komme igjen etter jeg har født :fnise: Utrolig kjipt for vi var nesten ferdig med tanna, skulle bare sette inn bleking på ei tann som er skada, men for å gjøre det måtte han ta et røngten bilde...typisk!! Men er det virkelig sant at man kan røngten etter 2.trimester?
Uliks praksis fra tannlege til tannlege... Faktisk så veit eg ikkje kva ein kan og ikkje kan, men eg spurte tannlegen min då eg var gravid og tok røngten i 1. trimester- så då henta dei ei sånn blykappe til meg og det var bra nok...
flittige Lise
13-11-2005, 14:11
Jeg spurte på helsesatsjon før tannlege-timen om rtg jeg. Og da sa plent NEI!!!! Men tanlegen hadde aldri kommet til å gjort det heller så det var greit.
Men bedøvelse er helt ok,og et must for min del ja :nikker: Bare positivt og bra att vi går til tannlegen under sv-skapet. Hvertfall for kontroll..
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.