PDA

Vis full versjon : Cyste på eggstokken

Tidl. bruker
01-01-2003, 21:14
Hva betyr det for lille :baby: . Er det noen av dere andre som har/har hatt det? Skal til UL i morgen igjen og da skal jeg spørre. Glemte det sist, men nå lurer jeg fælt!

Linda1
01-01-2003, 22:49
Vanncyster på eggstokkene er veldig vanlig, og ikke farlig :)

Har hatt masse av det! Så det er ikke noe du trenger å bekymre deg for.

(30+6)

Tidligere Bruker
01-01-2003, 23:10
Jeg har også hatt det, og det har da vært helt ufarlig for babyen.
Så du kan nok bare slappe av. ;)

Lykke til på UL i morgen. :)

:mervink:

Limbo
02-01-2003, 13:14
Jeg har også cyste på høyre eggstokk- den er omtrent 5 cm. lang sist jeg målte og det ser ikke ut til at den vokser mer. Spurte jordmor om det hadde noe å si for barnet, men det var ingen fare. Dersom den ikke forsvinner etter fødselen gjør de et lite inngrep. Har ikke vondt heller, men man blir jo litt paff særlig jeg som har en mor og en bestemor som måtte fjerne både eggstokker og livmor.

Men jeg sikter på at alt er bra og så lenge det ikke er vondt eller til fare for barnet så bryr det meg ikke. Det viktigste er at barnet har det bra. :)

Lykke til da.

17+5 var det jeg var ja :)

Ann
02-01-2003, 16:30
Har hatt cyster på eggstokkene mange mange ganger. flere ganger også forholdsvis store, ca 10 cm. De er helt ufarlige men kan være ubehagelige dersom de er store. De aller fleste cystene er nokså små og oppdages tilfeldig på UL. Kan også gi endel smerter dersom de sprekker,stoore smerter hvis de er store, varer ca en time så går det over. Operasjon for å fjerne cystene skal kun gjøres dersom de kapsler seg inn og ikke forsvinner av seg selv. I mine tilfeller har de sprukket hver gang. Man kan unngå cyster ved å gå på p-pillen. Cystene oppstår gjerne under prosessen med eggløsning.
Nå er jo du gravid så pillen er jo rimelig uaktuelt nå :) men kan være en løsning i fremtiden dersom du får cyster igjen. De er iallefall helt ufarlige og har ingenting å si for din graviditet. Cysten vil mest sannsynlig forsvinne av seg selv.

Trolley
04-01-2003, 00:04
Jeg er gravid i uke 15, og har en 7 cm (diameter) cyste på eggstokken. Var sykmeldt i 2 uker fordi det var veldig smertefullt da jeg var fra 5 til 7 uker på vei. Nå gjør det ikke vondt, selv om cysten er der ennå. Får oppfølging, men det skal visstnok ikke være noe stort problem. I verste fall kan den medføre smerter, og da vil de vurdere å fjerne den.

Har fått forbud mot å reise utenfor norden, fordi legen er redd noen utenlandske leger vil komme til å fjerne den for å tjene penger.

Trolley 15+0

Stompi
07-01-2003, 23:01
jeg hadde også cyste på eggstokken før jeg ble gravid..... de sa det var på grunn av p- sprøyta men jeg vett ikke jeg......
Bør kansje høre om den har forsvunnet.....

Tinetoff
16-01-2003, 17:12
Jeg er i 23. uke og har hatt en stor vanncyste på den ene eggstokken hele svangerskapet. Det er ikke farlig og har ingenting å si for babyen. Det er ikke vondt heller, men cysten kan jo til enhver tid enten sprekke (og da kommer det til å gjøre vondt) eller vri seg (og da gjør det også vondt, men går ikke over, og da må den fjernes ved operasjon). Så her i gården plager den verken meg eller babyen, og jeg får ekstra oppfølging. Men jeg reiser ikke utenlands, i tilfelle cysten sprekker eller vrir seg!