PDA

Vis full versjon : Når søker dere om Permisjon

Limbo
02-01-2003, 12:06
Heisann

Lurer på når dere skal søke om permisjon. Nå har jeg en slik jobb som krever at vi må ha grundig opplæring av den som skal ta over for meg. Skal forøvrig gå inn for 42 ukers permisjon med 100% lønn.

Jeg tenker også på å ta 3 ukers ferie i forkant av permisjonen da jeg kun kan føre over 10 dager uansett.

Når det gjelder ang. tiden man går ut i permisjon, hvem er det som bestemmer det - er det legen eller en selv ? Jeg har fått beskjed om at 18 mai er vel den siste dagen jeg bør jobbe før jeg tar permisjon.

17+4

Nuggett
02-01-2003, 23:34
Tror du kan legge ferien inni permisjonen istedetfor før/etter. En fordel om du vil forlenge tiden med babyen.

Er ikke helt sikker... er det noen som vet?

Annie
03-01-2003, 00:10
Du må gå ut i permisjon senest tre uker før ultralydtermin. Du kan selvsagt bestemme å jobbe enda tettere opptil termin, om du ønsker, men da mister du faktisk disse tre ukene. Tre uker av de 42 er med andre ord forbeholdt før termin. Fire av dem er forbeholdt far. Resten kan du sjonglere litt mer med.

Som Nuggett sier, så kan du legge ferien inni selve permisjonen. Det er veldig vanlig at mor tar ut ferie mens far tar pappa-permisjonen (fire uker), om mor ikke skal tilbake på jobb i de ukene, da. Dersom du er så sliten når permisjonen nærmer seg at du ønsker deg fri, så er vel en sykemelding riktigere enn ferie-avvikling uansett. Fristen for å søke om permisjon er faktisk ikke så streng, nå husker jeg ikke hvordan regelen er, men tror nok at arbeidsgiveren i din situasjon hadde satt pris på at dere satte opp permisjon og ferie og alt slikt i så god tid som mulig, så de fikk tid til å finne en erstatter + arrangere opplæringen.

mammamia
03-01-2003, 15:52
Du kan velge å begynne permisjonen hele 12 uker før terminen, men som andre har skrevet, 3 av ukene må du ta før termin, ellers går de bort.

Ellers søker man eg. ikke om permisjon, man varsler, siden det er en rett man har iflg Arbeidsmiljøloven og Trygdeloven. I Amloven står det at man skal varsle så snart som mulig og senest 4 uker før man går ut i permisjon.

Jeg gjorde det slik at jeg sendte varsel for en god stund siden om når jeg går ut i permisjon, og sånn ca hva jeg hadde tenkt mht til lengde og ferie. Så leverer jeg et mer detaljert og endelig varsel før fristen på 4 uker, etter en samtale m trygdekontoret. Synes det er en grei måte å gjøre det på. Så vet arbeidsgiver litt om hva han har å forholde seg til i god tid. Forøvrig er det jo bare å snakke m arbgiver.

Tvilling
26-10-2004, 13:17
Tror du kan legge ferien inni permisjonen istedetfor før/etter. En fordel om du vil forlenge tiden med babyen.
Er ikke helt sikker... er det noen som vet?

Jeg gjorde det med førstemann!:nikker: :nikker: Jeg tok 4 uker ferie når sambo skulle ha pappapermisjon. Hvis man ikke tar ut ferie må man jo tilbake på jobb, når mann/sambo skal ha pappapermisjon.

Jeg har også planer om det denne gangen!

:klemme:

Limbo
28-10-2004, 13:14
Wow har denne tråden kommet opp igjen :rødme:
Skal søke om perm etter Ordinær UL og denne gangen blir det 52 uker + muligens 2 mnd extra ulønnet. Så går jeg redusert de resterende 10 mnd etter det igjen :lettet: