PDA

Vis full versjon : Trenger tips og råd!!!!!

lilja_81
07-11-2005, 12:32
Heisann!
Dette har dere nok diskutert før, men er ny her og finner ikke helt fram så lurer på om det er noen som har noen gode råd mot kvalme?? Er så sinnsykt kvalm, nesten hele dagene, klarer så vidt å komme meg på jobb, er hjemme idag..:kvalm:

håper virkelig noen har noen gode kjerringråd å gi meg!!

klem lilja_81

Bonnie
07-11-2005, 13:11
Tørre kjeks.
Masse vann.
Mass frisk luft.
Ingefær. (kjøp fersk ingfærrot som du kutter noen skiver av, og koker i vann).
Dette ingefær-vannet drikkes/blandes i te.

chanel
07-11-2005, 13:34
Ingefærrot, seaband, kjeks på sengen før du står opp. Mange små måltider slik at magen aldri blir tom. Noen har også hatt hell med akupunktur. :)

Bonnie
07-11-2005, 13:36
Lakris skulle også hjelpe mot kvalme, leste jeg i bladet GRAVID.

lilja_81
07-11-2005, 20:13
Tusen takk for svar folkens!!:)

dona
08-11-2005, 15:52
Jeg har erfart at det nok er litt forskjell på "morgenkvalme" som det kalles. I starten hadde jeg nytte av seaband og jevne måltider, men etterhvert tiltok kvalme og oppkast slik at dette ikke hadde noen virkning.

Da kvalmen ble verre etter uke 14, men oppkast hele døgnet, måtte jeg til slutt sykemeldes 100%.
Jeg hadde da forsøkt "alt" av gode råd, inkludert homeopati, fotsoneterapi, øreakupunktur, ingefær, teer etc. etc. Tørre kjeks kastet jeg garantert opp.

Jeg har snakket med andre som har vært like hart "rammet", og ingenting har hjulpet for dem heller.
For meg ble løsningen full sykemelding, fullstendig ro og hvile (det er vanskeligere enn man skulle tro), og akupunktur hos jordmor.
Nå når jeg har blitt bedre kjenner jeg hvor sliten jeg ble av å presse meg på jobb og av å forsøke å leve som før.
Som førstegangsgravid må man jo få prøve og feile litt, men jeg ville aldri håndtert det slik igjen.

Jeg sliter fremdeles med at jeg slet meg ut, og jeg hadde egentlig ønsket å få i meg mye mer næringsrik mat de tre første månedene. Etterhvert fikk jeg problemer med å beholde folat og andre vitaminer jeg tok.

Vi er jo alle forskjellige, men for meg var nok plagene et signal om å ta det med ro.(Noe jeg ikke klarte å fange opp). Man går jo ikke ellers på jobb med omgangssyke!

Lykke til, og håper at du kan ha hjelp av rådene fra damene ovenfor, det hjelper heldigvis for mange!!!

Klem fra Dona