Vis full versjon : Store smerter ved kynnere - noen?
Hei!
Har lagt denne på marsklubben, men legger den også her i håp om å få flere svar... :)
Er jeg helt alene om å ha kjempevondt ved kynnere? I noen uker nå har jeg vært plaget med kynnere som gjør veldig vondt. Jeg våkner om natten av det og jeg ligger og vrir meg til tårene spretter. Det varer i noen minutter eller lenger, kommer igjen og igjen helt til det virker som om jeg endelig er ferdig for denne gang. Slike perioder har jeg 1-3 ganger per dag.
Første gang jeg fikk det, ble jeg skikkelig redd og tenkte "Nå mister jeg". To ganger har jeg ringt jordmor på Riksen, der jeg skal føde. Der sier de bare at "noen har vondt, andre ikke". Så lenge jeg ikke har blødninger eller har veldig regelmessige smerter (rier), skal jeg ikke være redd. Men jeg er redd likevel, jeg.
Verken mor, to søstre eller en haug med venninner som har født, har hatt slike smerter som jeg opplever. Det er som sterke menssmerter og kjempevonde. Det stråler også til ryggen når smertene kommer. Det er skikkelig kjedelig, særlig ettersom Lottamannen bor i Trondheim og jeg er alene dag og natt... :(
Men er det andre som har kjent dette?
På Barn i magen kan jeg lese dette om kynnere (http://www.barnimagen.com/content/view/full/275285).
Heller ikke der står det noe om store smerter.
babyenvår
09-11-2005, 20:13
Hei.
Jeg mener bestemt at det jeg kjenner er kynnere, selv om jeg "bare" er 17+0. Jeg kjenner det som regel etter en lang arbeidsdag, eller når jeg "er på farten", og litt på nettene. Smerten er som sterke menssmerter, og ikke særlig godt. Jeg har ennå ikke hatt såååå sterke smerter at jeg har blitt bekymra, men ubehagelig er det og nesten på grensa til å gjøre vondt. Fagfolk er tydeligvis ikke helt enig ang det med kynnere, da jeg fortalte til legen at jeg kjenner kynnere, fikk jeg i retur at det UMULIG kunne være kynnere så tidlig i svangerskapet. Jordmor var helt enig med meg om at dette er kynnere, men forsikra meg om at det IKKE er farlig. (Men selvfølgelig blir det rielignende, og ikke går over, så må det jo sjekkes!)
Noen av mine venninner hadde det på samme måte, mens andre ikke kjente kynnere i det hele tatt i hele svangerskapet.
Vi er tydeligvis av den delen som virkelig kjenner kynnere, men det er like normalt som de som ikke kjenner det! :snill: Hjalp det litt???:klemme:
Skal kynnere være vonde da?mine er ikke det...litt ubehagelige kansje.På lommelegen.no står det...(dette var for i uke 28)
Du har kanskje kjent at magen din strammer seg i blant- dette er kynnere; livmoren trener seg opp til fødselen! Disse kan være litt ubehagelige, men skal ikke gjøre vondt, dersom du skulle ha smerter i forbindelse med sammentrekninger må du kontakte lege. Mot slutten av svangerskapet har du hyppigere kynnere, dette er helt normalt.
:klem:
Hei, det du beskriver, høres ut som mitt første svangerskap i ett nøtteskal. Var som deg redd ved flere anledninger og var også inne på Gyn.pol. flere ganger for ctg målinger og UL. Jeg fødte på termindagen, dette var i grunn veldig overraskende på meg, trodde at jeg kom til å føde et prematurt bar.
Det jeg kan si, er at jeg hadde en kort fødsel som førstegangsfødene. Den tok drøyt 5 timer fra det hele startet til det var over. Vannet gikk, deretter kom riene med 2 min mellomrom fra første stund. Gikk fra 4 til 10 cm på 35 minutter, så du får igjen for alle de vonde kynnerne dine.
Dette går helt sikkert fint, men jeg synes at du ikke skal være redd for å snakke med fødeavd. din om dette samt jordmor/lege, slik at du kan lett få tilgang på ctg og Ul på sykehuset.
Lykke til!
Tusen takk alle sammen!
Nå er jeg ikke alene mer og jeg får håpe på en lettere fødsel på grunn av kynnerne, som Nilla skriver.
Jeg skulle faktisk til legen på tirsdag, men sykehuset endret timen til om TRE UKER, så da ble jeg litt irritert! Jeg hadde nenlig gledet meg til å snakke med legen om disse tingene og også få en UL. Nå må jeg vente en stund til. Men så lenge jordmor to ganger har sagt at jeg kan ta det med ro så lenge de kommer ureglemessig, ikke har blødninger og kjenner liv hver dag, ja da må jeg jo bare stole på det.
Men jeg hører gjerne fra flere andre også!
Jeg er 38 år og førstegangsfødende.
Jeg har gått gjennom ett svangerskap, og hadde masse kynnere.
Men jeg opplevde aldri at de var vonde.
Jeg synes ikke det høres bra ut når du har sånne smerter at tårene spretter.
Jeg hadde garantert ikke godtatt ett sånt svar som du har fått.
Hengte meg også opp i dette:
Du har kanskje kjent at magen din strammer seg i blant- dette er kynnere; livmoren trener seg opp til fødselen! Disse kan være litt ubehagelige, men skal ikke gjøre vondt, dersom du skulle ha smerter i forbindelse med sammentrekninger må du kontakte lege.
Kjenner meg igjen i det første innlegget jeg. Sliter med dette nå.....
Var på sykehuset natt til fredag og jeg trodde jeg skulle dø. I hvertfall miste..
Går med skikkelig menssmerter...og innimellom kommer det sammentrekninger som er så vonde. Men det går over.
Fikk som svar at barnet hadde det supert, livmorhalsen var 3-3,5 cm lang som normalt og lukket. Ingen tegn til noen spontanabort.
Blei litt beroliget av det men synes ikke det er noe kult å gå rundt med disse smertene. Venter bare på at jeg skal begynne å blø. Jeg hadde masse kynnere i første svnagerskap og fødte superraskt. Hadde plager med kynnere i nesten hele svangerskapet....
Alina786
12-11-2005, 21:07
Hadde det på samme måte som deg. Ringte legevakta midt på natten, og de ba oss komme. Ble undersøkt, men fikk beskjed om å gå hjem og hvile....det var ikke farlig, kun kynnere. Noen har det mer vondt enn andre... :-)
tittentei
12-11-2005, 21:37
Jeg hadde sterke kynnere helt fra uke 17 i mitt forrige svangerskap. Tok dette med både jordmor og lege flere ganger og fikk samme svaret; dersom du ikke har smerter eller regelmessige kynnere er det ikke noe å bekymre seg for. Ble også fortalt at dersom jeg strøk meg mye over magen, kunne dette stimulere livmoren og kynneren.
Har i ettertid hørt om mange som har blitt sykemeldt når det har vært mye plaget med kynnere. Dette fordi kroppen trenger hvile, jeg merket selv at kynnerene kom når jeg anstrengte meg fysisk. Av andre enn "legfolk" ble jeg "advart" om at jeg kunne belage meg på å nedkomme før tiden. Det gjorde jeg også - fødselen startet med vannavgang i uke 35+ da var jeg fremdeles i full jobb.
I ettertid sa jordmor at jeg kanskje burde blitt sykemeldt tidl i svangerskapet. Er nå gravid igjen og vil få ekstra oppfølging utover i svangerskapet og kommer slett ikke til å jobbe frem til permisjonsstart dersom kynnerene igjen melder seg;)
Mitt råd til deg er; Ikke uro deg, har hørt om mange som har hatt kynnere uten å føde for tidlig. Dersom du selv føler at fysiske anstrengelser forverrer kynnerene, sykemeld deg og ta det med ro! Aldri vær redd for å ta direkte kontakt med fødeavd dersom du er usikker! Jeg ble tatt imot med åpne armer og stor forstålse de to gangene jeg var der!:snill:
Heisann!
Jeg er på vei med nr 2, og har hatt mye kynnere i begge svangerskapene. Nå er jeg i uke 27, og de kan til tider være veldig ubehagelige. Hos meg oppstår de bare jeg beveger meg litt, er tissetrengt etc! Hvis ikke jeg legger meg nedpå så kan d vare i evigheter( så på klokken en gang og da vart kynneren i en time, da la jeg meg ned!) Hvis jeg ikke legger meg ned når jeg har mye kynnere, så går de fra å være ubehagelige til å bli vonde. Har pratet med min jordmor, og fikk beskjed om at det ikke var farlig for barnet, men mye kynnere var et signal fra kroppen om å ta det litt mere med ro. Smerten med mine kynnere ligner overhode ikke på smerten fra de ordentlige veene når de startet! Det er andre greier,ja ; )
Mitt tips til deg: ta det med ro fysisk, ikke stress rundt. Legg deg nedpå når kynnerne kommer, da går de relativt raskt over. Men selvfølgelig; fortsetter de å være veeldig vonde, så ta en sjekk hos legen. Det er undødvendig å gå rundt å være bekymret..... Ønsker deg lykke til!
Mvh, Gea :snill:
jeg har kynnere på natten jeg, har vært på legevakten ang det, men det er like skremmende hver gang de kommer for det...
men får bare håpe at jeg da ikke får et sjokk når fødselen er i gang og at jeg klarer å skille kynnere fra veer, sånn at jeg ikke kommer opp på sykehuset hundre ganger for at jeg tror det er fødsel på gang...:haha:
vi er nok bare nervøse....
jeg er litt plaget med kynnere , men de er ikke direkte vonde bare ubehaglige og plagsome, noen er litt vonde :lettet:... jj jeg ble også redd førstegangene og de første var også vonde men jormoren sa at det var ikke farlige så lenge de ikke var veldig vonde og SÅ LENGE DE IKKE kom regelmasig flereganger daglig... nå er mine kynnere somregel flere ganger om dagen , men jeg har ikke regelmesige kynnere og det ei ikke vær dag jeg får noen som jeg syns er vonde eller det er ikke vær dag jeg får noen i det helle tatt nå etter at jeg ble sykemeldt .... har du snakket med lege og jormor om dette for det høres jo litt rsrt ut vis du har kynnere 1-3 ganger om dagen og at de er vondet når du er bare 25uker på vei... fåregår dette lenge når du først har dem da ?? jg skal ikke si det er skummelt at det er slik eller at det ikke er skummelt for jeg er ingen proff men jeg ville gått til jordmor for å være helt sikker :)
ALLT ER HELT SIKKERT FINT MEN JEG ER AV DEN TYPEN SOM VIL HØRE SLIKT FRA PROFISJONELER:)
Jeg opplever det samme som deg, sterke, smertefulle kynnere som fullstendig slår pusten ut av meg. Dette har jeg opplevd i alle mine 5 svangerskap, og det begynner tidligere for hver gang. Denne gangen fikk jeg første kynner i uke 10...men det er først de siste 14 dagene de har vært ille. De kommer 2-6 ganger i timen i lange perioder, gjør skikkelig vondt (som harde menssmerter), og brer seg bak i korsryggen. Det strammer såpass at jeg ikke kan rette meg ut i ryggen, og heller ikke puste helt inn. I mitt første svangerskap endte dette med premature rier i uke 27, og da ble jeg liggende på sykehuset i 2 mnd uten lov til å forlate senga. I andre svangerskap var jeg innlagt noen dager 2 ganger for det samme. Etter dette har det gått bedre og bedre, virker som om kroppen min har fått trening i å takle kynnerne nå. Men jeg har opplevd å gå med 5 cm åpning i 6 uker!! De to siste svangerskapene, og dette, har vært preget av kraftige, smertefulle kynnere fra tidlig i graviditeten. Denne gangen har det endt med blødninger to ganger etter noen særdeles heftige runder med kynnere, men dette er visst en normaltilstand for meg, for alt er ok "der inne" :vetikke: Kan jo legge til at jeg har hatt lynraske fødsler ihvertfall, så sånn sett er det jo verd det...
Synes du skal forlange en ekstra sjekk hvis du er engstelig - det kan jo faktisk lette på kynnerne bare å vite at ting står bra til! :klemme: Lykke til!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.