Vis full versjon : hvem får barnetrygd......?
er det noe alle som får barn i norge får? Eller bare enslige/ skilte?
Hvor lenge får vi evnt dette og hvor mye/lite er det?
Bare lurer litt jeg??
Klem Helene
T-6
Alle som har barn under 18 år i norge får barnetrygd.
Den er vel i underkant av 1000,- barn, og utbetalles den siste i hver mnd.
Vet ikke helt hvordan reglene er nå, men før måtte man søke om barnetrygd for det første barnet. De andre fikk man automastisk for.
Men ta kontakt med trygdekontoret ditt, så får du vite mer.
Lykke til :)
Du får barnetrygd for alle barn under 18 som bor i Norge. Du trenger ikke søke om dette, det kommer automatisk etter at sykehuset har sendt fødemelding til kommunen eller fylket eller hva det er.. :o Den er på nesten 1000 kroner det første året, det vil si - du får ikke for den måneden barnet ditt er født, men fra og med måneden etter. Utbetalingen er helt mot slutten av måneden, som regel rundt den 30. Så, måneden etter barnet ditt fyller ett år, øker utbetalingen til ca 1500 kroner, og der blir den til barnet har fylt tre år. Dette kalles småbarnstillegg.
Hvis du går inn på trygdeetaten sine internettsider kan du lese mer om barnetrygd.
Måneden etter du har født. Beløpet er på 972,- og du får det frem til 18. år. Desverre forsvinner småbarnstillegget, men det kommer i tillegg til kontantstøtten. Som du får etter fylte 1 år.
http://www.trygdehjelpen.no/oss/innholds.html
Her kan du lese litt om det ;)
(32+4)
Om du er enslig mor får du dobbelt barnetrygd. Dvs for en unge mer enn du egentlig har. :)
Annie: Jeg trodde småbarnstillegget var tatt bort nå i januar 2003? Eller skal det forsvinne? Mener å ha lest at fjerning av småbarnstillegget var en del a høstens budsjettforlik?
Maxine: Småbarnstillegget forsvinner antakelig (dvs det blir flyttet over på kontantstøtten for de som mottar denne), men ikke før fra august av.
Annie: Så bra, at det tar litt tid til før det forsvinner (ingen kontantstøtte her i gården) :) Jeg liker ikke å miste sårt trengte penger....
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.