PDA

Vis full versjon : Sliten.....

FruE
10-11-2005, 18:11
Huff....er så sliten for tiden.... Orker nesten ingen ting, bare sove og spise. Må jo på jobb, men selv om jeg legger meg tidlig og sover greit, er jeg helt kake når jeg står opp om morgenen.....:sukk: Og når jeg er på jobb, fryser jeg i ett sett og orker ikke mer enn det mest nødvendige.. Ikke kan man bare sette seg ned heller når man er lærer..skal jo ha overskudd for alt og alle hele tiden... Hjemme vil jeg bare :morgen: hele kvelden... Sove, lese, se på tv og være å nett. Og så er jeg konstant sulten, selv om jeg spiser like mye som vanlig. Tror jeg har pådratt med urinveisinfeksjon. Er så kald... Huff, ikke meningen å klage, men måtte bare si det til noen... :trett: Er det noen som har det på samme måte? Eller bør jeg bare bite tennene sammen og skjerpe meg?

:sukk:

Bonnie
10-11-2005, 18:20
Jeg har det akkurat på samme måte!
Føler meg utslitt straks jeg har stått opp.
Har egentlig lyst til å bare sove.
Orker ikke mer enn nødvendig, for jeg er helt tom for energi.

Dette er ganske vanlig i begynnelsen også.

Tidl. bruker
10-11-2005, 19:43
Hvorfor må du på jobb?
Vanligvis kan man få sykemelding om man er så sliten...

FruE
10-11-2005, 20:03
Sykemelding fører bare til at jeg må planlegge timene enda bedre.... Det er egentlig ingen som gjør jobben for deg, så jeg får vel holde ut å se fram mot juleferien. Men om jeg blir skikkelig kvalm, da tror jeg at jeg bare må melde pass. Men foreløpig er ikke kvalmen den verste... Snart helg nå....skal bli godt...

Tidl. bruker
11-11-2005, 06:50
Vet akkuart hvordan du har det, heldigvis så har det gått over hos meg nå som de første 12 ukene er passert!! :) er jo en urolig prosess kroppen din er inni akkurat nå! så du er helt normal, så er bare å "holde" ut så avtar dette som regel etterhvert som ukene går!!

:klemmer:

3xmom
11-11-2005, 08:21
Hei

Kjenner meg godt igjen. Venter barn nr. 3 i mai, har lang vei til jobb mv. :morgen: Når jeg passerte 13 og kom inn i uke 14 begynte det å bli litt bedre, men trøttheten sitter i. Et godt hjelpemiddel i denne perioden vil kunne være er å sitte hjemme en dag i uka å jobbe hvis du har anledning til det. Da kan man ta det litt roligere, sove i "lunsjen", og slippe høy aktivitet. Det er viktig vi tar vare på oss selv og den lille som er der inne. Kroppene våre jobber hardt for tiden, og vi skal ikke presse på for mye. ;)):heia:

mooica
11-11-2005, 08:21
Jeg har det også slik.
Jeg har ikke hatt noe energi til overs de siste ukene.
Jeg går på jobb, og når jeg kommer hjem slokner jeg i armkroken til min kjære. :sove:
Sjelden jeg orker noe etter jobben. Orker ikke en gang å dra i butikker å se på klær og sånt! Min kjære er helt sjokkert... Hehe... Men bare vent, jeg har mye å ta igjen når jeg får tilbake energien min. :nikker:

FruE
12-11-2005, 20:27
Å, det er godt å høre at jeg ikke er den eneste...selv om jeg ikke unner noen å ha det slik... Prøver å ta det så rolig som mulig. Har dessverre ikke mulighet til å jobbe hjemme en dag i uka, og bruker nesten en og en halv time i bil til og fra jobb hver dag, så det i seg selv er slitsomt. Men får holde ut disse ukene fram til jul. Da er jeg over de tre første månedene og da håper jeg det blir litt bedre. Bare s synd at jeg er for sliten til dans og besøk sent på kvelden, og da begynner vel vennene våre å lure.... Brygger på urinveisinfeksjon, tror jeg, så jeg unnskylder meg med det. :blunk:
Nei, må vel bare venne meg til det og prøve å ta det så rolig som mulig. God bedring til dere andre slitne og !
:snill:

Tidl. bruker
12-11-2005, 20:55
Har det akkurat på samme måte j også. Stuptrøtt hele dagen . Ingen energi å oppdrive. Heldigvis har kvalmen begynt å slippe taket. Men med en mann som har reist bort 14 dager på arbeid og med to små barn i huset,kan det bli litt tøft om energien ikke kommer tilbake.
Skal på 1.legetime tirsdag, så skal kanskje høre om muligheten om noen % sykmelding.

Alina786
12-11-2005, 21:03
Blir nok bedre etter hvert, var gjennom det samme selv. God bedring da... :-)

FruE
12-11-2005, 22:55
Takk! :snill:

flittige Lise
13-11-2005, 13:59
Ja den trøttheten kan være uoverkommelig i en periode. Det glir nok snart over og energien kommer tilbake:snill:

Terra
13-11-2005, 15:03
Det er ikke moro å ha det på den måten! Har det slik selv også, og føler meg bare skikkelig lat for tida:snill: Nå er jeg jo tolv uker da, så det pleier vel gi seg på den tiden.... håper jeg! Bare slapp godt av når du kan og ikke press deg selv for mye. Det viktigste nå er deg selv og babyen! Ta vare på deg selv i denne tiden:snill:

Didi
13-11-2005, 15:20
Heisann! Jeg er også av dem som forstår inderlig godt hva du snakker om! :gjesp: Jobber også på skole (men ikke som lærer) og vet hva jobben krever av deg - spesielt psykisk. Man må liksom være tilstede 100% når en først er der, og det er uhyre slitsomt til tider! Til trøst kan jeg også si at det med tretthet varierer veldig, og det verst er nok de første 3 mnd. (Hvis man da ikke i tillegg sliter med jernlageret...) Samtidig sier JM min at "middagshvil er obligatorisk for gravide", så du må bare være flink til å hvile skikkelig innimellom og ta vare på deg selv.

Det samme gjelder på jobb; vær flink å ikke ta på deg for mange oppgaver, deleger ansvar og ta deg akkurat så mange pauser du trenger i løpet av dagen (friminuttene kan jo trygt benyttes dersom du har ting planlagt på forhånd, og barna ikke trenger deg i akutte situasjoner. Be om fritak for vaktordning i en periode slik at du kan hvile deg oftere, dersom du har vaktfriminutt :snill: ). Jeg er i tillegg ærlig med barna jeg arbeider med, og sier ofte at "nå må jeg hvile litt, kan dere komme hit til meg når dere trenger hjelp istedet for at jeg skal gå rundt?". Det høres sikkert søkt ut, men barna lærer på den måten at de også må kunne ta hensyn innimellom, og at vi voksne også kan ha "dårlige dager". Ingen dum lærdom det heller :)

Håper du snart opplever at ting går lettere. Og dersom det ikke gjør det, så husk; du er ikke uerstattelig (det er dessverre en vanlig oppfatning blant mange lærere, som heller sleper seg avgårde på jobb enn å ta en sykedag i ny og ne :blunke: Og så undrer man seg over det store langtidsfraværet i slike yrker :fnis: ). Det er bedre å ta en dag fri og hente seg inn litt, enn å ende med en deltissykemelding før du har kommet halvveis i svangerskapet!

Lykke til videre! Og bare syt igjen - det er jo derfor disse sidene er gode å ha! :snill:

FruE
13-11-2005, 15:23
Ja, prøver å ta det med ro...men folk rundt meg vet jo ikke at jeg er gravid, og synest nok at jeg er litt kjedelig og lat for tiden, er bare trøtt og slapp... Før jeg ble gravid tenkte jeg at jeg kunne leve som normalt de tre første månedene, for så å måtte ta det rolig etterhvert som magen vokser.... Men nå skjønner jeg at det nesten er nå jeg bør ta det mest med ro.....:snill: Blir nok vant til det etterhvert, og legger opp dagen min slik at jeg orker det jeg skal... Takk for gode råd og oppmuntring!!!