Vis full versjon : Åssen er dette med bekkenløsning igjen...?
Turbomamma
17-11-2005, 18:11
I dag har jeg fått skikkelig vondt i halebeinet, korsryggen og rumpa. Skjønner ikke hva jeg kan ha gjort for å utløse dette. Har ikke gjort noe spesielt i det siste. Det må i såfall være litt mer gåing enn normalt...
Jeg har forresten også oppdaget at jeg har en klikkelyd i korsryggen dersom jeg gjør en yogaøvelse liggende på ryggen. Det gjelder forsåvidt alltid om jeg ligger på ryggen på et hardt underlag, og trekker knærne opp. Da kjenner jeg det sklir og knepper i ryggen... Mest ubehaglig, men også vondt. Lurer på om jeg kan ha en låsning i ryggen...høres det slik ut?
Jeg går rundt og "holder bekkenet oppe", fordi jeg er redd for å gi slipp pga blødninger... Det er noe psykisk der, skjønner jeg. Strammer meg veldig, og går stivt...slapper ikke av i bekkenet.
Skal spørre jordmor/lege om dette, men kom på at jeg kunne jo høste tips og råd her først. Bør man tøye ut når man har bekkenløsning, eller gjelder det bare å holde seg mest mulig i ro og holde ut til termin.. :knegg:
Jeg er litt skeptisk til fysioterapi i min situasjon, men om det ikke er skadelig, så prøver jeg gjerne..
Jeg kan dessverre ikke bade i basseng pga blødninger fra livmoren, ellers hadde vel det vært fin trening..
Og akupunktur...har lest at enkelte får effekt av det. Hva er det som hjelper med det?
Kanskje du har bekkenlåsning?
Ettersom denne klikke-lyden du nevner.
Da vil en tur til kiropraktor være hjelpen for deg!
I følge kiropraktoren jeg går til, så er det mer vanlig med bekkenLÅSNING enn bekkenLØSNING såpass tidlig i svangerskapet.
Det går også an at du har begge deler, da bekkenløsning ofte fører til låsninger.
En tur til kiropraktor er ufarlig (kiropraktoren min snakket litt om det, for en del er redd for at det kan være skadelig når man er gravid), og du vil finne ut om du har låsninger eller ei.
Håper vondtene går over med litt behandling! :kryss:
Turbomamma
17-11-2005, 22:53
Aha - kiropraktor har jeg faktisk ikke tenkt på... Takk for tipsene! Må bare konferere med jordmor først...
Hei!
Jeg har bekkenløsning og -låsning.:urk: Går til manuell terapeut som er spesialist på bekkenplager og har forsket mye på dette, skrevet bøker og rapporter etc. Han sier man absolutt IKKE skal manipulere leddene og "knekke opp" rygg og bekken mens man er gravid pga hormoner og skader dette kan føre til.. Når det gjelder akupunktur sier han det kan bli kræsj med hormonene og dermed få uheldige følger. Skjer ikke ofte, men kan skje. All behandling tar min manuell terapeut etter fødselen når kroppen skal normalisere seg igjen og hormonene stabiliserer seg. Den eneste "behandling" jeg får nå er taping av korsryggen for å stabilisere bekkenet.
:vetikke:
Hører det er mange som går til kiropraktor og akupuntur, synes det er rart at det er så ulik info ute og går.
:undrer:
Kris: Det med at det er skadelig vil jeg gjerne vite mer om (hva slags skader er det snakk om), og gjerne ha dokumentert.
Jeg gikk til kiropraktor gjennom hele forrige svangerskap, og hadde ikke hatt sjans til å fungere uten den behandlingen. Kan heller ikke si jeg har tatt noen skade av det på noen måte.
Skulle tro at et kiropraktor vet litt mer om dette enn en manuell terapeut. Kiropraktor har 5 års utdanning i faget sitt, mens en manuell terapeut har 2 år i tillegg til fysioterapi.
Turbomamma
18-11-2005, 23:32
Dette var interessant lesning. Bare fortsett.
curry-mama
20-11-2005, 14:12
Jeg står på venteliste hos en manuell terapeut som det sies er en av de beste på bekkenløsning i hele landet! Det blir svært spennende å høre hva hun sier om saken og hva hun evt gjør. Jeg skal komme tilbake med informasjon når jeg-omsider- får time hos henne.
Når det gjelder akupunktur, har jeg lest undersøkelser hvor det konkluderes med at det er det som hjelper best mot bekkenløsning.(men det finnes sikkert noen andre undersøkelser som sier det motsatte :vetikke: )
Kris: Det med at det er skadelig vil jeg gjerne vite mer om (hva slags skader er det snakk om), og gjerne ha dokumentert.
Jeg gikk til kiropraktor gjennom hele forrige svangerskap, og hadde ikke hatt sjans til å fungere uten den behandlingen. Kan heller ikke si jeg har tatt noen skade av det på noen måte.
Skulle tro at et kiropraktor vet litt mer om dette enn en manuell terapeut. Kiropraktor har 5 års utdanning i faget sitt, mens en manuell terapeut har 2 år i tillegg til fysioterapi.
Hei!
Jeg skrev forrige innlegg for å få høre hvilke erfaringer dere andre med bekkenløsning har med ulike behandlingsformer. Jeg vet dessverre ikke så mye mer enn det jeg skrev ovenfor om at å manipulere ledd og akupunktur kan gi skader... Skal spørre han ut neste gang jeg kommer dit!!! Problemet med bekkenløsning er vel at det er forholdsvis lite forskning som har blitt gjort på området. Også er det vel sånn at noe behandling hjelper på noen, mens noe helt annet på andre..?
Jeg synes bare det er frustrerende å ikke få behandling som gjør meg bedre!!! Må dere betale selv hos kiropraktor eller dekkes det fullt sånn som fysioterapi og manuell terapi?
Manuell terapeut har jo like lang utdanning som kiropraktor...
Hei!
Jeg skrev forrige innlegg for å få høre hvilke erfaringer dere andre med bekkenløsning har med ulike behandlingsformer. Jeg vet dessverre ikke så mye mer enn det jeg skrev ovenfor om at å manipulere ledd og akupunktur kan gi skader... Skal spørre han ut neste gang jeg kommer dit!!! Problemet med bekkenløsning er vel at det er forholdsvis lite forskning som har blitt gjort på området. Også er det vel sånn at noe behandling hjelper på noen, mens noe helt annet på andre..?
Jeg synes bare det er frustrerende å ikke få behandling som gjør meg bedre!!! Må dere betale selv hos kiropraktor eller dekkes det fullt sånn som fysioterapi og manuell terapi?
Manuell terapeut har jo like lang utdanning som kiropraktor...
Ja, totalt har en manuell terapeut like lang utdannelse som en kiropraktor, men en manuell terapeut har kun 2 års utdanning innen samme felt som en kiropraktor har 5 års utdannelse.
Kiropraktikk dekkes forresten ikke helt slik som fysioterapi og manuell terapi, men med henvisning fra lege får man dekket en del.
Har man LÅSNINGER, er det kun en ting som hjelper, og det er å få opp låsningene. Om man blir gående med låsninger, blir nerver, muskler og sener stående i spenn, og kan også bli betente. Mange (jeg tør å påstå de fleste) har rask og merkbar effekt av å få opp låsninger, om det er dette som er årsaken til smertene.
Det er heller ikke sånn at man tåler mer smerte jo mer smerte man har, når det kommer til de smertene låsninger gir. Pga at nerver hele tiden irriteres, blir de heller overfølsomme, og gir MER smerte ettersom tida går og man ikke får bort årsaken til smertene... (alt dette er i følge min forrige kiropraktor ;) )
Å tape bekkenet stabiliserer en bekkenLØSNING, men om allerede låsningene sitter der, blir man ikke kvitt smertene :niks:
Men jeg skal prøve manuell terapeut jeg også, fordi jeg har fått det anbefalt av jordmor, men om han nekter å ta opp låsningene mine, kommer jeg til å gå til kiropraktor i stedet, fordi jeg VET at det hjelper meg...
Men jeg håper å få hjelp til BÅDE låsninger og til å stabilisere bekkenLØSNINGEN hos en manuell terapeut...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.