PDA

Vis full versjon : Jeg har vært på svangerskapskurs i dag...

MøreMia
25-08-2002, 01:13
Var på svangerskapskurs i dag, mest fordi jeg ikke går til kontroll hos jordmor men også for å få med meg noen stalltips til fødsel da det begynner å bli noen år siden sist... :storeb:

Det ble snakk om varighet på fødsel og hun kunne fortelle at jeg kunne forvente meg at det ville gå fortere med meg denne gang, både åpningsfasen og utdrivningsfasen...

At åpningsfasen får litt fortgang klager jeg ikke på da denne tok over 15 timer, men utdrivningsfasen gikk fort nok for meg... Snaue 13 minutter og tre pressrier tok det før storebror var ute... Dette førte til at det ble foretatt episiotomi og i tillegg revnet jeg en god del da jeg ikke rakk å "tøye meg" selv. :(
(De siste 5 cm samt utdrivning var unnagjort på snaue 2 timer
:o)

Jordmor sa at dette var litt uvanlig til førstegangsfødende å være og at jeg måtte fortelle dette på føden slik at de ikke bare sendte meg hjem dersom det tok en stund før noe "konstruktivt" skjedde... Hadde mest sansynlig blitt sendt hjem fra sykehuset sist hadde det ikke vært for at jeg bodde over fjorden og var avhengig av ambulanse og ferje. Hadde veldig puslete og uregelmessige rier men når det først skjedde noe ble det da virkelig action...

Begynner nå å få litt hetta for at dette skal gå litt vel fort. Bor bare 2 min. unna sykehuset så jeg skal da alltids få meg nedover, fortrinnsvis med baby i magen og ikke mellom bena:p

Lillian
25-08-2002, 02:20
Høres ut som du har fått noen nyttige stalltips ja! :)

Min andre fødsel gikk fortere enn første, og jeg tror det er vanlig. Det gikk litt for fort for min smak egentlig (fødselsrapporten ligger på forsiden her under "artikler" hvis du vil boltre deg i detaljer), digre jenta klarte å finne veien ut på snaue halvannen time fra start til slutt! Fort og gæli. Men det er vel noe i det at det er bedre det går fort enn å seigpines i en liten evighet. Lykke til iallefall!! :)

Håpet
25-08-2002, 04:13
Var det vanlig kurs du var på eller var det kortversjonen?? Jeg har meldt meg på kortversjonen og lurer igrunn på hva som skjer der. Har i lang tid fortrengt alt som har med fødsel å gjøre( ikke så vanskelig når jeg er førstegangsfødende og har null peiling på hva jeg går til) Så hvis du har lyst til å fortelle litt så "hører" jeg gjerne på. Suger til meg alt av informasjon.

MøreMia
25-08-2002, 15:00
:vink: Håpet!

Dette var "kortversjonen", ca 3 t gen. info om svangerskap, fødsel og barseltid samt omvisning i fødeavdeling. Har som sagt vært gjennom det før, men synes det var verdt en tur da det er masse man ikke tenker på.
Gikk mye både på mor og far både under og etter svangerskap, ellers var det endel om div. fødestillinger,- og ikke minst, forskjellige stillinger under åpningsfasen, hvilket jeg ikke hadde peiling på på forhånd...:uff: (Hvilket antakelig gjorde at åpningsfasen min var ekstrem lang sist...)
Nu vet jeg bedre, så nå har jeg planer om å få korta ned denne åpningsfasen min betraktelig! :cool:

Anbefaler et slikt kurs, intensivt og veldig greit!
Send meg PM dersom det er noe spesielt du lurer på, deler villig vekk av min forrige fødsel som absolutt ikke er en horrorversjon ;)

:klem: