PDA

Vis full versjon : Hva er nå dette da?

Marit_k
22-11-2005, 09:25
siste uka har jeg fått en ny plage å føre opp på lista over svangerskapstullball jeg tydeligvis må igjennom.
I all enkelhet er de snakk om smerter som mest sitter rett over symfysen, men også stråler ned mellom bena mine (som å ha sittet for lenge på sykkel uten sykkelbukse på) og fester seg i korsryggen. Skikkelig skjærende smerter når jeg går.

Det som er litt mystisk med disse smertene er at de kommer når jeg reiser meg opp fra sofa/stol/seng og er så vonde at tårene omtrent spretter. Å belaste ett og ett bein er værst, for å stå på begge er omtrent ikke vondt i det hele tatt. Men når jeg først har gått et par minutter så blir smerten nesten borte. Bare det at når jeg da har sittet litt (trenger ikke å være mer enn å sette seg på en stol for å knyte skoene) og så reiser meg igjen så er det ennå mere vondt. Det er tydelig at det blir umiddelbart bedre når jeg går, men det å gå gjør at det blir værre etterpå. I tillegg begynner det å bli vondt om nettene når jeg sover. Det å snu seg i senga er helt fryktelig, og å hjelpe til med bena for å snu seg rundt er skikkelig ubehagelig.

merkelig plage det her. Men vondt som f**n. Glad jeg skal på fysioterapi på torsdag og til legen på mandag.

Adrienne
22-11-2005, 10:36
Det høres nesten ut som om du har begynt å merke bekkenløsning i symfysen (symfyseløsning). Det er ikke uvanlig, og kan være forferdelig vondt. Jeg merker det veldig godt etter at jeg har gått mye for så å slappe av, da går jeg som en gås og prøver alt for å unngå å sette vekten på en fot av gangen.

Jeg synes det hjelper med å begrense gåingen, korte turer istedet for lange etc. Jeg passer også på at når jeg reiser meg, går ut av bil, seng etc så planter jeg begge bena godt i bakken før jeg legger på noen belastning. Når det er som aller verst så sover jeg med en pute mellom bena og synes det gir litt avlastning. Å snu seg i senga kan enkelte ganger være en skikkelig prøvelse.

julibe
22-11-2005, 20:05
Huff, Marit, dette høres (dessverre) ut som symfyseløsning ja. Og i følge fysioterapeuten min, er symfyseløsning den verste form for bekkenløsning man kan få, for i realiteten er det ingenting å gjøre med, annet å være flink til å bevege seg riktig og ikke overbelaste...

Er selv plaget med dette, og det er fryktelig vondt :nemlig:
Så jeg føler med deg, og håper du kan greie å holde det i sjakk ved å være flink til å passe på hvordan du bruker kroppen/bena...
IKKE press deg over smertegrensa om du greier å unngå det, og ta pauser når du får vondt! (flere tips på www.lkb.no)

Sleit veldig med symfysesmerter selv i forrige svangerskap, og det er vondt denne gangen også... Så jeg vet hvordan du har det :klemmer:

Tidl. bruker
22-11-2005, 20:08
Jeg nikker gjenkjennende til symfyseløsning.

Å stå og gå har vært det værste for meg. Men å svømme og sykle har vært bra. Å ligge på siden gjør at jeg stivner og får veldig vondt. Å sitte er faktisk bedre for meg. Krykker har dessverre ikke hjulpet. Ellers er pauser, pauser og pauser et særs viktig stikkord...