PDA

Vis full versjon : Dere som har sv.diabetes og måler blodsukkeret..

Egg
24-11-2005, 14:15
Hei

Fikk i dag måleapparat til å måle blodsukkeret fire ganger om dagen. Målte nettopp for første gang (i dette svangerskapet) en time etter lunsj. Blodsukkeret var da 8.1 som jo er godt over grensa på 7.5. Men, det jeg lurer på. Hvordan er blodsukkeret når dere måler? Er det alltid under grensa?

Jeg spiste ikke mye nå, men det kunne nok vært sunnere. Spiste en bagel med smør og syltetøy (ikke tilsatt sukker, men det er jo seff. fruktsukker i det) og drakk et lite glass melk.
Æsj, jeg var så sikker på at målingen skulle være under 7.5..
Forrige gang jeg fikk sv.diabetes (nå er jeg bare på grensen) måtte jeg ut å gå en tur (ofte lang) for å få blodsukkeret ned for grensen, men det hendte da at jeg gikk for langt også, og blodsukkeret ble gjerne under 4.5.

Ser at jeg kanskje må til å gå etter hvert måltid igjen, for jeg vil unngå insulin! Men er det sånn at noen mat virker som en buffer for blodsukkeret? Noe jeg kan spise først/sist i måltidet for at blodsukkeret ikke skal øke for mye, eller er mosjon etter hvert måltid eneste utvei?

Vil gjerne høre om hvordan deres målinger er. :)

Fru Blom
24-11-2005, 14:22
Du skal jo unngå bakevarer av hvitt mel fordi man da får økt blodsukker ganske raskt - nå vet ikke jeg om bagelen din var grov eller fin, men jeg innbiller meg at dette ikke er det sunneste du kan spise for blodsukkeret ditt??
Jeg tror jeg ville ha sjekket etter neste måltid, og da spist grovt brød/knekkebrød og med pålegg som ikke inneholder noen form for sukker og sett da.
Jeg har ikke hatt sv.diabetes så lenge, og min er kun kostregulert uten at jeg må måle så ofte som deg, så jeg er ingen spesialist altså, jeg bare tenker høyt :)

Egg
24-11-2005, 18:04
Takk for svar. Bagelen var ikke grov nei :flau: Jeg vet godt at det ikke var særlig sunt som jeg spiste, men håpet at siden jeg ikke har utviklet sv.diabetes enda, men bare er på grensen at dette skulle være ok.

Jeg skal ta meg en gåtur etter middag så da regner jeg med at den målingen blir ok. Er veldig spent på hvordan målingene blir fremover ihvertfall. Kan også bli spennende å se hvordan det går nå som alle butikker begynner å bli fylt av allt mulig julegodt :shock:

Men nå blir det grovbrød (det er jo best uansett :D ) og magre gode pålegg. Men jeg lurer likevel jeg da, om det er noen mat som fungerer som buffer for blodsukkeret? Noen som vet? Og vil gjerne høre andres erfaringer med hvordan blodsukkeret er etter måltider.

Mimma
24-11-2005, 19:29
Jeg måler jo også blodsukkeret.. Mitt skal være under 7 en og en halv timer etter maten.
Syns det går greit, men det er ikke så lett å vite hva jeg skal spise..
Noen ganger kan jeg spise samme maten, men målingene blir helt forskjellig..

Så jeg vil gjerne også få noen gode råd.

julibe
24-11-2005, 21:30
Å få beskjed om å måle 4 ganger daglig er ganske uspesifikt synes jeg...

Skal man først måle ordentlig, er "regelen" at man måler rett før måltider, og 2 timer etter...

Dette er hvertfall det jeg har fått beskjed om at legen som følger meg opp på dia-poliklinikken.

julibe
24-11-2005, 21:43
Når det gjelder kosthold, så skal det mer til enn bare å holde seg unna sukker.

Et generelt sunt kosthold er viktig. Lite fett og karbohydrater er en tommelfingerregel.

Begrens megden raske karbohydrater, dvs ikke innta store porsjoner, potet, ris, pasta, corn flakes og lignende. Hvitt mel gir raskere blodsukkerstigning enn grovt mel.

Vær også forsiktig med megden melk du drikker. Laktose (melkesukker) spaltes i tarmen til bl.a glukose, og gir dermed ganske rask blodsukkerstigning.

Skal du kose deg med snacks, bør du være obs på at de fleste typer (feks potetgull) inneholder MYE karbohydrater. Baconsvor er et godt alternativ, det samme med nøtter.
Eller hva med oppskårne grønnsaker og en dip laget av naturell yoghurt? ;)

Ved å måle blodsukker jevnlig, vil du etterhvert se hvordan blodsukkeret ditt påvirkes av ulike typer mat :)

Egg
25-11-2005, 10:01
Takk for svar alle sammen!
Jeg har fått beskjed om å måle en gang fastende, altså om morraen, og så en time etter frokost, lunsj og middag.
Jeg spiser 5 små måltider om dagen (frokost, lunsj,mellommåltid, middag og kvelds). Det funket greit sist og, men jeg måtte som sagt ut å gå en liten tur for å holde det i sjakk.

Så dere klarer altså å holde målingene under maxgrensen ved hver måling?
Jeg målte fastende i dag morges og da var bl.s 4.5 som er veldig greit.

julibe
25-11-2005, 13:51
Jeg har fått beskjed om å måle en gang fastende, altså om morraen, og så en time etter frokost, lunsj og middag.
Jeg spiser 5 små måltider om dagen (frokost, lunsj,mellommåltid, middag og kvelds). Det funket greit sist og, men jeg måtte som sagt ut å gå en liten tur for å holde det i sjakk.

Men hva er vitsen med å måle blodsukkeret bare etter måltidene? Da har du jo ikke noe utgangspunkt. Du vet ikke hvor mye sukkeret faktisk stiger...
Og verdiene etter en time er som regel høyere enn etter 2 timer. Ved glukosebelastningstest er det 2-timersverdien som er gjeldende for om man har glukosintoleranse/svangerskapsdiabetes eller ei, og dette bør jo videreføres til måltider.

Mener ikke å gå imot det legen din har sagt, bare synes det høres litt rart ut.

Mine målinger er stort sett under grensa forresten. Opplever av og til at den er over, men så lenge det gjelder en måling en gang i blant bare, og ikke ofte, så gjør det ikke noe...

Egg
25-11-2005, 13:57
Ja.. jeg stusser og litt over at jeg må måle en time etter mat, når de ser mest på to-timers verdiene selv :undrer:
Det er og frustrerende, fordi det skal så utrolig lite til før 1 times verdien er over grensa. Da MÅ jeg ut å gå tur for å holde det nede. Det gikk veldig greit i forrige svangerskap, men nå har jeg full jobb og to små tuller hjemme. Blir ikke så mye tid til å stikke ut å gå en halvtimes tid tre ganger om dagen.

Jeg hadde fint blodsukker etter frokost i dag. Spiste en joghurt (lett, egentlig er det ikke joghurt, men en islandsk joghurtgreie) og ei gulrot. Ikke mye maten, men jeg ble mett og det er stort sett det jeg pleier å spise til frokost uansett. Blodsukkeret var 5.5 etter det måltidet.
Nå har jeg nettopp spist lunsj og gått en liten tur. Skal måle blodsukkeret halv to, så det blir spennende å se hvordan det blir.

Men hvordan måler du da julibe? Bare når du føler for eller?

julibe
25-11-2005, 14:06
Men hvordan måler du da julibe? Bare når du føler for eller?

Jeg var til min første diabeteskontroll på sykehuset nå på tirsdag.
(Omfattende greier, må innom hos både jordmor, indremedisiner/diabetikerlege og gynekolog (UL))

Indremedisineren sa at siden jeg har såpass god kontroll på blodsukkeret som jeg har (og fordi jeg holdt blodsukkeret så fint i sjakk med kostregulering i forrige svangerskap), så holder det at jeg gjør omfattende målinger en dag i uka. Den dagen jeg måler, skal jeg måle fastende, rett før mat og 2 timer etter mat. Disse verdiene skrives ned i en bok jeg har (diabtes-dagboken), og sjekkes av legen når jeg er der på kontroll.

Videre måler jeg hvis jeg er "nysgjerrig" på hvordan noe mat påvirker blodsukkeret mitt. Feks målte jeg før og etter frokost i går, for da fikk jeg så fryktelig lyst på noe sånn frokostblanding som inneholder en del karbohydrater. Så for å se hvordan dette påvirket sukkeret, så målte jeg.

Dessverre får jeg ikke trimmet noe særlig (egentlig ingenting), pga et skranglete bekken som setter stopper for den slags aktivitet. Desto mer nøye må jeg jo være med kostholdet da, dersom det viser seg at blodsukkeret stiger...

Egg
25-11-2005, 14:13
DET syntes jeg hørtes ut som en veldig grei ordning. Jeg har og dagbok som jeg må føre inn alle disse målingene. Men fordi jeg måler til hvert måltid så blir jeg jo helt paranoid over hva jeg putter i meg, isteden for å bare passe å spise sunt og godt og bevege meg hver dag.
Jeg får høre på kontrollen jeg skal på om en uke hva de sier, jeg synes det er fælt å sitte å nesten grue for å teste blodsukkeret etter hvert måltid. Lurer på om jeg skal måle etter to timer nå og se hvordan lunsjblodsukkeret er da :vetikke:

julibe
25-11-2005, 14:22
Lurer på om jeg skal måle etter to timer nå og se hvordan lunsjblodsukkeret er da :vetikke:

Du kan jo et par dager måle både etter 1 time og etter 2 timer, bare for å se om det er noe særlig forskjell :nikker:

I forrige svangerskap måtte jeg forresten måle før og etter hvert måltid hver dag i flere uker :dåne: Jeg ble helt stressa av det, og tenkte kun mat og klokke og målinger dagen lang! Lettelsen var stor da legen ga klarsignal til å kutte ned målinger til et par dager i uka bare :knegg:

Hvis man ser at blodsukkeret ligger nogenlunde jevnt (da må man jo selvsagt mple en stund først da), og man selv føler at man har kontroll, så er det liten vits i måle ved hvert eneste mpltid hver eneste dag mener jeg... man skal jo liksom leve så normalt som mulig også...

Tiili
25-11-2005, 14:37

Det har jeg fått beskjed om på rikshospitalet og!
Målingene mine er stortsett under maxgrensen.

Egg
26-11-2005, 00:25
Jaja, da er dagens målinger i boks. Det gikk greit helt til middagen, da skjeiet jeg totalt ut med pizza. Ble nok litt mye brød(pizzabunn) for blodsukkeret var for høyt etter målingen. Drakk coca cola light til også. Påvirker det blodsukkeret selv om det er light brus? For det er vel karbohydrater i eller? Jeg har ikke peiling på sånt, men innser at jeg må sette meg litt inn i dette nå.

Målingene var sånn:
Fastende: 4.5
1 time etter frokost: 5.5
1 time etter lunsj: 6.5
1 time etter middag: 8.8 :urk:

Men, jeg vet godt at jeg ikke kan klage på middagsmålinga. Jeg spiste altfor mye. Var stapp mett. Jeg gikk til og med en tur rett etter mat. Den kunne nok vært litt lenger den turen, så hadde blodsukkeret vært OK, men nå vet jeg det. Neste gang kan jeg kanskje prøve meg på 2 stk pizza i steden for fire, og heller spise salat/grønnsaker til.
Jeg håper bare ikke de begynner å hyle om insulin nå med en gang bare fordi jeg nå har hatt tre målinger over maks grensa på 2 dager. Det tar jo litt tid i begynnelsen å finne ut hva som er OK å spise, sant?

julibe
26-11-2005, 21:22
Lightbrus inneholder ikke karbohydrater, og gir ikke blodsukkerstigning ;)

Og du skal nok ha høyere verdier på et strengere kosthold enn dette før du settes på insulin tenker jeg...

Om man skeier ut en gang i blant og får høyt blodsukker ved en enkeltmåling, så har det lite å si. Om derimot fastende blodsukker blir høyt, samt at verdiene jevnt ligger for høyt til tross for strengt kosthold, så blir det noe annet.