Vis full versjon : Hva med trening?
ventejenta
25-11-2005, 10:57
Hei!
Har nettopp funnet ut at jeg har blitt gravid, og noe bedre kunne ikke hent meg!!
Men er ganske så grønn i forhold til alle de annbefalinger som gis og hva jeg sikkert burde vite. Så håper noen her kan hjelpe. Hva gjør dere med trening? Er det noen fare for å trene for hardt nå i begynnelsen av svangerskapet? Har fra før av vært fast på Sats ca 5 ganger i uken. Liker å gå på gruppetimer som spinning, kick puls og stepstyrke. Har nå tenkt at det kanskje er litt farlig å bruke vektstang slik som jeg gjør på stepstyrke, og hopp er vel heller ikke bra? Hva gjør andre som trener på sats hvilke timer er dere med på? Håper noen har noen gode tips og gi en litt forvirret og nygravid!
babyenvår
25-11-2005, 12:04
Du kan trene som du pleide før du ble gravid, med jogging, spinning, step etc. Jeg mener å ha hørt at hesteridning ikke blir anbefalt, og jeg personlig hadde nok også latt de tyngste vektene stå. :sterk: (Det spørs vel litt hvordan vekter og hvilken trening, men å løfte tungt er ubehagelig og blir vel ikke anbefalt heller viss jeg husker riktig)
Men, uansett, jeg spurte om dette hos legen, og da fikk jeg til svar at du kjenner selv på kroppen hva du klarer og vil, men ikke overgå det du klarte før svangerskapet. :snill:
God trening!
ventejenta
25-11-2005, 13:21
Takk skal du ha, høres bra ut:)
Jeg har hørt at man ikke skal hoppe... Også noen typer sit-ups som ikke er bra om jeg husker riktig...
Det beste er sikkert å spør lege/jordmor...!?
Tidl. bruker
25-11-2005, 13:36
Jeg har lest flere plasser på nettet at man ikke skal ha mer en 140-145 i puls når man er gravid. Pulsen ligger ca. 10 over til vanlig når man er gravid også...
Så i stedet for å jogge, har jeg begynt å gå raskt i steden. Men jeg er ekstra redd for å miste siden jeg mistet sist, og det var i en periode med ganske hard trening. Men det trenger jo ikke å ha vært derfor selvfølgelig! :snill:
Som konkurrerende styrkeløfter/strongwoman er dette noe jeg har tatt opp med lege/jordmor/gynekolog, etc, og samtlige råd jeg får er å trene som normalt, men dog ikke satse på maksløft under svangerskapet. Ekstremsporter er heller ikke å anbefale.
Jeg har også fått beskjed om at jeg skal lytte til kroppen, hva den føler er rett. Og så skal du ikke kjøre liggende styrkeøvelser etter ca uke 20. (benkpress f.eks) Man kan og bør trene de skrå magemusklene, men ikke de rette. Mageøvelser skal man holde seg borte fra de siste ukene før fødselen.
Jeg kjenner til kvinnelige styrkeløftere som har stilt opp på konkurranser i åttende måned, og jeg kjenner fitnessutøvere som trente fram til dagen før fødselen... :)
Det går også an å nevne for instruktøren din på f.eks stepstyrke at du er gravid, og la han/henne få anledning til å legge treningen tilrette for deg som gravid.
Kos deg med treningen du!
:snill:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.