PDA

Vis full versjon : Noen som kan anbefale en psykolog..?!

Anonyma
04-01-2003, 02:07
Hei, dette har kanskje ikke noe direkte sammenheng med graviditeten nå,men indirekte...?!

I sommer hadde jeg min andre MA. Etter det har jeg begynt å få klaustrofobi...!!! :( :(

Jeg får pustevansker i lange tunneller, og i dag på kino begynte jeg
å tenke på hva som ville skjedd hvis taket ramla ned...:???: :???:

Jeg er nesten redd for å ta toget til byen - hva skjer hvis toget stopper i en tunnel...?!

Selv føler jeg at disse tankene/angsten kom etter MA'en i sommer. Har aldri hatt slike "tåpelige" tanker før -
men i dag er de virkelig reelle for meg... :( :(

Så, noen som kjenner til en dyktig psykolog jeg kan snakke med ?! Eller vet hvor jeg kan/bør henvende meg?!
Det holder ikke å snakke med gubben. Han lytter,men klarer ikke å sette seg i det...

I Oslo-området...
Håper på svar :)

Hilsen Anonyma :)

sylvi
04-01-2003, 14:55
Kan dessverre ikke anbefale noen psykolog, men vil anbefale deg å ta kontakt med fastlegen din i første omgang. Det er en fordel å gå hos en psykolog som har driftsavtale med trygdekontoret (da betaler du kun egenandel slik som hos legen) og du må da ha henvisning fra lege.

Kanskje legen din kan anbefale noen? Hvis ikke har sannsynligvis trygdekontoret oversikt over hvilke psykologer som har driftsavtale. Husk at du bør være forberedt på at det kan ta litt tid før du får time, de fleste terapeuter har ventelister.

Samtidig vil jeg også tipse deg om å høre om hvilken terapeutisk retning eller teoretisk forankring psykologen har, og lese litt om utganspunktet for de ulike retningene. Sjøl om terapeutene har kunnskap om ulike retninger og også har et eklektisk utgangspunkt vil de som regel ha en sterkere forankring til en retning, fks kognitiv terapi (som jo er veldig "in" for tiden og som også har vist til gode resultater i behandling av angstlidelser), psykodynamisk retning, mer atferdsterapeutisk retning osv. Kanskje kan du da lettere finne en terapeut som du føler er "riktig" for deg.

Håper det ordner seg for deg.
Lykke til!!!