PDA

Vis full versjon : Langvarige kynnere...

Turbomamma
02-12-2005, 15:16
Så starter det igjen... Jeg har begynt å få langvarige kynnere... Ikke vondt, men jeg blir engstelig over å kjenne at magen strammer seg så ofte...
Er selvfølgelig også redd fordi vannet gikk få dager etter en tredagersperiode med kynnere i fjor..

Vurderer å ringe sykehuset, men skal til legen på tirsdag. Får se det an litt til. Lurer på om det finnes noe man kan få for å få livmoren til å slappe mer av. Noen som vet om det? Har lest om progesteron, men det var på engelsk, og jeg fant liksom ingenting håndfast.. Kanskje litt seint med det nå, eller?
Jeg har en "reaktiv" livmor som reagerer lett på trykk ol, så kynnere må jeg regne med, men liker det ikke når de varer så lenge.. :(

Leste at det var lurt å drikke mye vann av en eller annen grunn. Så jeg får prøve på det...men da blir blæra fort full, og da strammer magen seg i hvert fall..

popsinune
02-12-2005, 16:05
Jeg har også mange og lange kynnere, men det hadde jeg i forrige svangerskap også, så jeg er ikke bekymret.

Du har imidlertid en annen historikk enn meg, og burde kanskje kontakte føden/JM eller lege, for å høre hva de synes og hva du evt. kan gjøre.

:klemmer:

babyenvår
02-12-2005, 16:08
Uff, gikk vannet pga kynnerne? Jeg har også endel kynnere, men jeg har snakke med tre forskjellige jordmødre, og alle har forsikra meg om at det IKKE er noen som helst fare, og at kynnerene IKKE har noe å si for nårtid jeg føder. Jeg har sagt til dem at jeg er engstelig når det er mange og langvarige kynnere - det hadde de forståelse for, men at det ikke er fare for at vannet går og fødselen kommer igang pga dette.... Ble du klok nå????? Jeg ble ikke.... At ikke fagfolk kan være enige, da..... :stønn:

Turbomamma
02-12-2005, 19:38
Uff, gikk vannet pga kynnerne?

Ånei, det er ingen som har sagt til meg at det var derfor vannet gikk.. Det er noe jeg har tenkt på selv.. Veldig merkelig sammentreff..
Leger har forsikret meg om både det ene og andre, men det betyr ikke at de alltid har rett... Har inntrykk av at de i mange tilfeller prøver å roe oss ned med slike forsikringer..
Min jordmor tok kynnerene mine på alvor, og det var hun som sa at livmoren min var veldig reaktiv.. Hun har også sagt at kynnere - det kommer jeg til å få denne gangen også. Ha r vel en slik livmor, jeg da.. Fikk tidlig kynnere med førstemann også, men de var såvidt jeg husker mer "typiske" kynnere, hvor magen ble hard i noen få minutter og så var det over..

maiamamma
02-12-2005, 19:54
Jeg slet mye med kynnere av den hissige typen forrige gang. Hvis jeg stresset, var fysisk aktiv (f.eks gikk tur) ol så ble de veldig ubehagelige. Hos meg var de et tegn på at ting kunne komme igang for tidlig, og det gjorde det for babyen ble født 3 uker før termin. Slimproppen gikk 6 uker før termin så ting var tydeligvis i ferd med å modne i raskeste laget.

Denne gangen har jeg fått streng beskjed om å følge med på kynnerene i tillfelle de endrer karakter, f.eks blir mer ubehagelige. Har fått beskjed av jordmor å heller ringe en gang for mye enn en gang for lite. Å få en baby i uke 37 var jo ikke så problematisk, men jeg vil ikke ha jenta mi ut noe tidligere enn det.

Så hos meg så er kynnerene noe jeg bør følge med på, for de kan bety for tidlig fødsel igjen. Hvis du føler deg urolig så ville jeg heller ringt til føden og hørt hva de har og si så slipper du å engste deg .

popsinune
02-12-2005, 20:14
Ja, glemte å nevne at sist svangerskap startet kynnerne i uke 14, og jeg fødte også før termin, faktisk på dagen 37+0. Det er mulig at det er kynnernes skyld :vetikke:

En annen teori er jo at mye kynnere skal gi en kjappere fødsel, men om det stemmer i alle tilfellet er kanskje usikkert ?

Turbomamma
02-12-2005, 22:48
Takk for svar. Det er nettopp historien min som gjør at jeg reagerer på dette nå... Ellers ville jeg kanskje bare latt det passere som nok en "svangerskapsgreie"...

Jeg har fått vite at det finnes medikamenter man kan ta for å redusere kynnere. Så da skal jeg spørre legen etter det på neste kontroll. Om ikke helga blir et mareritt og jeg ringer sykehuset før da...

Litt påkjenning er det jo også, fordi det er mange likheter med fjoråret akkurat nå... Langvarige kynnere midt i uka og utover... Helga kommer og vi skal på besøk et sted hvor vi var sist gang etter mye kynnere, hvor en del av vannet gikk mens vi var på besøk...