PDA

Vis full versjon : Sammenheng lavt blodtrykk og tungpustet?

Lilliane
08-12-2005, 12:19
Hei,

jeg har fåt beskjed om at jeg har lavt blodtrykk. Har ikke slitt å mye med det tidligere, men nå i det siste er jeg forferdelig anpusten når jeg går, bærer noe eller lignende. Jeg peser faktisk som en sliten hund. Er det normalt?

lillealven
08-12-2005, 13:26
Jeg har "litt" lavt blodtrykk, og bli sliten av ingenting.......... Spesielt en liten stund etter at jeg har spist mat så har jeg ikke noe ork. Så det har nok en sammenheng.

Lillemy 75
08-12-2005, 13:30
Ja, det henger sammen. Hjertet ditt slår saktere ettersom du har et lavt blodtrykk.- Ved aktivitet må det øke antall slag / min for å få opp blodtrykket, musklene forbruker mere oksygen, og du må trekke pusten oftere for at kroppen skal tilføres nok oksygen i blodet. Glemte å føye til at dette også blir forsterket fordi vi øker blodvolumet vårt under graviditeten, og hjertet får dermed en større mengde blod å pumpe rundt enn ellers.

Mitt blodtrykk ligger rundt 100 / 60, og jeg er tungpustet som bare det.

Siliam
08-12-2005, 14:11
Interessant tråd!

Hvor lavt blodtrykk regnes som "for lavt"?
Jeg har aldri fått noe skikkelig svar på det når jeg har spurt, finner heller ikke mye info om dette på nettet... Mest om for høyt BT.

Jeg har reagert på at jeg fort blir anpusten, og har ikke tenkt på om det kan ha med BT å gjøre, men det er jo litt logisk når man tenker etter...

Mine målinger har vært nede i 100/42, i dag var de 105/56 og 99/62.

:snill:

mariahSG
08-12-2005, 14:12
Samme her. Jeg starter i mitt vanlige tempo og peser som en hval i oppoverbakker og trapper.

Forhåpentligvis blir både blodtrykk og pust normalt igjen etter fødselen. Når jeg skal opp de samme bakkene med barnevogn.....

2barn
08-12-2005, 14:17
Jeg har også lavt bt 100/60 når jeg sitter,dvs lavere når jeg er oppe og står/går.
Og tungpusthet kan jeg skrive under på, blir sliten av den minste ting.
Når jeg legger meg om kvelden, og av og til vil ligge litt på rygg for å kjenne gullet, må jeg nesten hive meg over på sida og supe etter luft. Må ta skikkelig dype drag...

Gubben kommenterer dette ofte at jeg puster så fælt..Men hva kan jeg gjøre da? Bt har holdt seg slik siden jeg var 12 uker på vei... Bare glad jeg slipper høyt Bt jeg:jupp:

Lesedyret
08-12-2005, 14:59
Hvor lavt blodtrykk regnes som "for lavt"?

"normalt" trykk for voksne ligger rundt 120/80. Men fordi vi er forskjellige, så vil det kunne variere litt hva som er høyt og lavt alt etter hvem du måler på... Det jeg har blitt fortalt som en grov tommelfingerregel er at trykk på 100/70 er helt i nedre normalområdet...

Lilliane
09-12-2005, 09:14
Takk for svar! Virker som det er en sammenheng ja :nikker:

Mitt BT lå på 100/50 på siste kontroll

Marishka
09-12-2005, 14:35
Alt som er under 105/60 - er lavt BT. :blunk:

snila
09-12-2005, 14:47
Ja, det henger sammen. Hjertet ditt slår saktere ettersom du har et lavt blodtrykk.

Hm... Er det ikke slik at man vil får en raskere puls ved et lavt trykk?

Lavt BT er ganske normalt, til vanlig ligger mitt på 110-90 / 70-60. Litt høyere når jeg er gravid. Eller svimmelhet som er det vanligste symptomet.

Tungpust er også velidig normalt, spesielt i slutten av svangerskapet pga. økt blodvolum og baby som presser på lungene. Husker sist var jeg ganske redd for hvordan jeg skulle kunne presse ut en unge med så dårlig pust, gikk veldig greit det!