PDA

Vis full versjon : Vondt i halsen og holdt på å besvime

Thilde
12-12-2005, 08:52
Hei
Jeg lurer på om det kan være farlig for fosteret at jeg er forkjølet. Jeg har termin i begynnelsen av august sannsynligvis, så jeg er ikke særlig langt på vei.

I natt våknet jeg og måtte på do. Da jeg skulle tilbake til soverommet holdt jeg på å besvime!! Det svartnet for øynene og pep i ørene og jeg ble ganske redd. Kan dette ha noe med forkjølelsen å gjøre?
Fler som har holdt på å besvime?

Har tatt litt Zymelin nesespray, og et par paracet (1 om gangen) for å dempe feberen og hodepinen.
Men mer er det vel ikke å gjøre når en er forkjølet...
Jeg tar tran med A, C, D og E-vitamin (Møllers dobbel)
Er det skadelig å ta ekstra C-vitamin for å få forkjølelsen til å gi seg raskere?

Adrienne
12-12-2005, 12:37
Du kan ta det helt med ro, en liten forkjølelse er ikke skadelig for forsteret, men fryktelig ubehagelig for mor. Husk på at slimhinnene dine er mer ømfintlige nå når du er gravid, så det er lett å bli "avhengig" av nesespray, så prøv å begrense bruken og ikke bruk mer enn ti dager. Paracet er helt greit å ta, men ikke ta Ibux e.l.

Det at du holdt på å besvime skyldes nok at du har litt lavt blodtrykk, noe som ikke er uvanlig for gravide og da særlig i begynnelsen av svangerskapet. Jeg holdt på å gå i bakken i kassakøen på IKEA da jeg var en 12-13 uker på vei, fryktelig ubehagelig men ikke farlig. Dersom du merker at det svartner for deg flere ganger så skynd deg å få hodet ned mellom bena, det hjelper (selv om man ser ganske tåpelig ut). Det er bedre enn å falle i bakken.

Thilde
12-12-2005, 12:51
Tusen takk for svar. Alt er så nytt og man blir lett bekymret for den minste ting...
En vet jo ingenting. Jeg har ikke vært til legekontroll enda men jeg skal dit den 20. Håper hun har svar på alle spørsmålene mine og kan fortelle meg hva som er farlig og ikke.

Emmy20
12-12-2005, 13:26
det er ikke farlig med litt forkjølelse nei,men om man har masse faber bør man ta noe febernedsettende(paracet)

ville bare si at jeg har hørt at nesesprey ikke skal brukes om man er gravid...så jeg dro å kjøpte meg saltvannssprey...men det hender jeg må ty til nesespreyen likevel:rødme:

Ang at du besvimte, så kan det jo være at du trenger jern tilskudd, det trenger ofte gravide.

Vannlilje82
12-12-2005, 14:03
Jeg har også opplevd å nesten besvime flere ganger. Det er kjempeekkelt! Fikk råd om å holde hodet lavt, som en annen her sier. Det er ikke bra for gravide å besvime, for det hindrer oksygentilførselen til fosteret.

Når det gjelder c-vitaminer, sa jordmoren min at det bare er å pøse på. Det som blir overflødig skilles ut av kroppen.
God bedring! :snill:

Thilde
12-12-2005, 20:45
Takk for enda flere svar.
Jeg leste i en annen tråd at zymelin ikke var farlig ved terapeutisk bruk, og jeg har bare tatt den 1 gang om kvelden et par tre ganger når jeg ikke har fått sove.
Men jeg skal nok gå over til saltvann heretter. Vil ikke risikere noe!