Vis full versjon : Afipran mot svangerskapskvalme, noen med erfaring?
Fikk resept på disse tablettene av legen min i dag, men jeg er veldig usikker på om jeg tør ta dem..... Han mente at de er blitt brukt av gravide i flere år, og ingen bivirkninger er kjent på fosteret. Men jeg må innrømme at jeg er en del skeptisk for det om. Men blir jeg like dårlig i dette svangerskapet som i forrige, så innser jeg jo at jeg er nødt til å krype til korset og ta disse for å kunne fungere i hverdagen med jobb og barn....
Det er riktig som legen din sier.
I Felleskatalogen (www.felleskatalogen.no) står det:
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Metoklopramid (virkestoffet i Afipran)har vært brukt som antiemetikum til gravide over lengre tid uten at det er blitt påvist fosterskadelige effekter. Ved høye doser i siste trimester har andre dopaminreseptorblokkere som klorpromazin og flufenazin gitt opphav til langvarige, men forbigående neurologiske forstyrrelser hos barnet. I dyreforsøk har haloperidol i siste del av drektigheten vist forstyrrelser i innlæring og motorikk. Da det ikke kan utelukkes at dette er en klasseeffekt for dopaminreseptorblokkere, bør metoklopramid ikke gis til gravide i 3. trimester.
Du kan derfor trygt bruke Afipran i begynnelsen av svangerskapet, men bør styre unna i siste trimester.
Jeg brukte selv Afipran i forrige svangerskap, og det hjalp med en del. Jeg ble ikke kvalmefri, men sluttet å kaste opp. Bivirkningene av Afipran er at man kan bli veldig trøtt, og jeg var ekstremt trøtt den tida jeg brukte Afipran.
Tidl. bruker
13-12-2005, 18:16
Har du forsøkt vitamin B6? Tror den heter Pyridoksin på apoteket. Det hadde jeg god nytte av. Tok to stk hver dag. En annen heldig virkning var at neglene mine ble så flotte og lange som de aldri har vært før :blunke:
Får håpe du slipper å bli like dårlig i dette svangerskapet :kryss:
Har du forsøkt vitamin B6? Tror den heter Pyridoksin på apoteket. Det hadde jeg god nytte av. Tok to stk hver dag. En annen heldig virkning var at neglene mine ble så flotte og lange som de aldri har vært før :blunke:
Får håpe du slipper å bli like dårlig i dette svangerskapet :kryss:
Nei, men det skal kjøpes inn i morgen! Tusen takk for tipset, fine negler er jo ikke dumt nå til jul :glis: Og Julibe, takk for svaret ditt også! :klemme:
Fru Blom
13-12-2005, 22:21
Da jeg var innlagt på sykehus i uke 23 av svangerskapet, lå jeg på rom med ei som var ekstremt dårlig av svangerskapskvalme. De prøvde flere forskjellige medikamenter på henne, men det var bare Afipran som fungerte sånn nogen lunde.De fikk ikke fjernet all kvalmen, men hun kastet ikke opp riktig så ofte...uff!
Tror nok ikke at de på en gynekologisk avdeling gir noe som er skadelig. Så disse tror jeg du trygt kan ta!
Halkatla
13-12-2005, 22:26
Jeg tar Afipran mot kvalme og det hjelper som bare det! Som tidligere sagt her, så er det ikke farlig å ta det i 1. og 2. trimester.
Bare ta det du!
supermamma
14-12-2005, 12:40
Jeg syns det var grusomt å ta afipran! Jeg var like kvalm som før, og jeg brakk meg som bare det, bare at det kom ikke noe ut. Da var det faktisk bedre å kaste skikkelig opp! I tillegg klarte jeg nesten ikke å gå, pga tretthet, og lå bare på sofaen og sov mesteparten av tiden.
flittige Lise
14-12-2005, 13:20
Jeg fikk også afipran av min lege,og åt det etter anskrevet i bruksanvisningen fra ca uke 8 til uke 13. Det hjalp meg veldig,brøyt meg fortsatt til lukter men hadde ikke den ugne følelsen væffal. Var veldig trøtt på ferie i sommer så det kan jo skyldes både afipranen og sv-skapet generelt det da
ingenting funket mot kvalmen min... Spyr ennå... Heldigvis bare 2 uker igjen nå...
Afipran hjelper ikke på meg....Tar Zofran hver morgen en time før jeg står opp. Det hjelper.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.