PDA

Vis full versjon : Hvis vannet går...

Kwistin
05-01-2003, 22:08
Og hodet ikke er festet, hva gjør man da??? Må jeg legge meg rett ned, og få noen til og ringe føden?? Må jeg bli liggende på sykehuset til fødselen da eller??? Fylles det opp igjen med fostervann??

Takker for svar :0)

Pelen
05-01-2003, 22:12
Det sies forskjellig om dette. Tidligere sa de at man alltid skulle legge seg ned. Nå sier en del JM/leger at man ikke trenger det.

Og ja det fylles opp/tilvirkes mer fostervann igjen men etter tre døgn er det risiko for infeksjon så da pleier de å sette i gang deg.

Klem Pelen

Cazandra
05-01-2003, 22:12
Jepp, som du sier så skal du legge deg ned hvis hodet ikke er festet!
Det fikk jeg streng beskjed om å gjøre, ikke noe vits i å ta noen sjanser!
Jeg ringte føden med engang og hun bad meg komme!
Vi inn i privatbil med plassekk og bind :lol:

Og jeg måtte ligge i sengen til hodet var godt nok festet!
Hadde ikke rier før 3 timer etter vannavgang. Og 5,5 time etter vannavgang fikk jeg komme opp og gå :)

16 timer etter vannet gikk kom Sarah Elise med ansiktet først, hadde festet seg helt galt :p

Tidl. bruker
05-01-2003, 22:15
Jeg fikk beskjed av jm at det kun vaar ved setefødsel at jeg måtte legge meg ned. Hvis hodet ikke var festet i hodeleie, skulle jeg sette meg i lett bakoverbøyd stilling.

Men jeg tror nok at jeg kommer til å legge meg ned så fort jeg kan, til jeg har fått snakket med fødeavdelingen - uansett.

Fostervannet fornyes vel hver 3. time tror jeg det var, og ungen vil derfor ikke "tørke" ut.

Om du blir liggende på sykehus til fødselen skjer, vet jeg ikke.

Klemz t-28

Happy
05-01-2003, 22:43
Snakk med sykehuset ditt om det! På Ahus (Akershus) får man ikke beskjed om å legge seg ned, selv om vannet går og hodet ikke er festet. Men sykehuset vil ha deg inn til skjekk uansett når vannet går! Så her er det slutt på å bli hentet med ambulanse dersom vannet har gått.

Tidligere Bruker
05-01-2003, 22:57
Som Pelen skriver, sies det veldig forskjellig om dette.

Min jordmor har sagt de har gått vekk fra at man skal ligge flatt visst vannet går og hodet ikke har festet seg, så jeg synes du skal snakke med DIN jordmor. ;)

:mervink:

Kwistin
06-01-2003, 01:12
Takk for svar.. Ja tror det er lurt og spørre min jordmor også :)

emin
07-01-2003, 00:01
Jeg fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å ringe etter ambulanse hvis ikke hodet var festa seg når vannet gikk; jordmor mente at det gikk utmerket å få noen andre til å kjøre seg og jeg trengte ikke være redd for å gå oppreist. Faren for navlesnorsfremfall var overdrevet mente hun. Snuppa festa seg uka før jeg fødte så jeg slapp å bekymre meg. ;)

Stompi
07-01-2003, 04:10
dette var jo kjekt å vite da......jeg er helt grønn på noen ting.....

M
19-01-2003, 23:30
Synes du skal ta kontakt med sykehuset hvor du har fødeplass.

Jeg fødte førstemann i seteleie, og hadde fått forståelsen av at jeg ikke skulle bevege meg dersom vannet gikk (og det gjør det gjerne siden "stumpen" til den lille ikke fester seg og synker så langt ned som hodet). Men da vannet gikk (og jeg var sikker på at det var det som skjedde - noen ganger kan det faktisk være at man tisser på seg pga presset, og man dermed tror det er vannet som går) - og jeg ringte sykehuset fikk jeg beskjed om å komme; "ta bussen" fikk jeg til svar på føden. :bonk: Jomen sa jeg smør. Ikke om jeg tok bussen nei! Fikk dem omsider til å sende en ambulanse, og vips var jeg på føden og fødselen konstatert igang. Vi fikk verdens deiligste lille gutt, ut med stumpen først og skrubbsår på ene "skinka". :)

Nei, ta en prat med jordmor på sykehuset ditt. Lykke til!