PDA

Vis full versjon : Spørsmål ang redusert vekst og hjerterytme

Emma-80
22-12-2005, 17:09
Er med i et forskningsprosjekt, og var derfor inn til jordmor, lege og UL idag i uke 32. Mine magemål har vært helt etter skjema hele tiden, og også litt over. Og vekta har gått opp, men stagnert litt den siste mnd. Var på UL idag, og UL-jordmor kom å forklarte meg etterpå med skjemaet, at hodemål var normalt, mens vekstmål av babyen var minus 12%. Det bekymret henne ikke, sa hun, men ville at det skulle kontrolleres om 2-3 uker. Legen sa også etterpå at hvis det ikke ble bedre innen neste kontroll, måtte jeg nok sykemelde meg fullt. Jeg spurte også om jeg måtte kutte ut fysisk aktivitet, og hun sa jeg gjerne måtte gå og sykle, men helst ikke ta det for hardt/høy puls. Noen som vet hva som kan være årsak til dette?? Jeg kom ikke på å spørre da jeg var der, for det var travelt, og jeg var sliten etter studie hele dagen med fasting o.l. Når en kommer hjem kommer spørsmålene...normalt hode, liten kropp...og jeg tenker, kan det være noe galt med barnet, hjerneskade?? Overreagerer jeg?? Lurte bare på om noen har noen erfaring med dette?? Og hvorfor det oppstår? Kan det ha noe med dårlig gjennomstrømming i morkake??

Det andre, som bekymrer meg mindre, er hjertelyden. Jordmor kommenterte at den hoppet over et slag av og til, og hadde ekstraslag. Jeg ble lagt på CTG en halvtimes tid. Lege som kontrollerte det etterpå sa at det ikke var mye ekstraslag, og syntes det så ok ut, ettersom jeg forstod. Synes egentlig at den har vært litt sånn hele tiden jeg på andre kontroller også, uten at det har blitt kommentert. Trodde det var rimelig vanlig med litt ekstraslag jeg..? Jordmor sa jo at det ikke var uvanlig. Det er vel veksten som jeg er mest spent på nå. Håper virkelig lillegutt har det bra, og at han er frisk. Aktiv er han iallefall. Idag tar jeg det helt med ro. Er spent på neste UL!

linkn
24-12-2005, 00:35
Hvordan var blodtrykket ditt og urinprøven da??

Jenta mi hadde vekstavvik på først 12%. (Det må gå minst 2 uker før de kan se på ny UL om fosteret vokser eller ikke.) Neste gang de målte det var det på 25%. da hun ble tatt med haste keisersnitt 6 uker før tiden var avviket på 32%. Hun skulle veid ca. 2200 men veide kun 1645g.

Hun ble tatt ut pga av svangerskapsforgifning og HELLP hos meg. Fikk ikke den noe særlig ut av morkaka som hadde begynt å svikte.

Emma-80
24-12-2005, 23:44
Takk for svar :klem:
Blodtrykk og urinprøve var helt fin her. Så bra det gikk bra med babyen din da. Er spent på neste UL jeg nå.

linkn
27-12-2005, 23:38
For de som lurer på hva HELLP er:

HELLP er en spesiell form for svangerskapsforgiftning. Bokstavene i sykdomsnavnet er en forkortelse for symptomer og tegn på tilstanden.

HELLP er en forkortelse for:

Hemolysis: Betyr at de røde blodlegemene går i stykker.
Elevated Liverenzymes: Betyr at det er økt mengde leverenzymer i blodet. Grunnen er at levercellene går i stykker og stoffer (enzymer) som finnes inni dem strømmer ut i blodet.
Low Platelets: Betyr at det er et lavt antall blodplater i blodet.Blodplatene har en viktig funksjon når det gjelder blodlevringen, og blir antallet for lavt kan blødninger ha vanskelig for å stanse.
HELLP kan opptre i hele svangerskapet, men er vanligst i de siste tre månedene. HELLP kan også opptre under eller like etter fødsel. Tilstanden kan være livstruende, både for mor og barn.

Sykdomstegn
Smerter høyt oppe i magen, ofte i midten og på høyre side. Smertene kan stråle ut til ryggen. Kvalme og oppkast er vanlig. Eventuelt hodepine. Tilstanden kan forverres raskt.

Legen kan noen ganger måle et for høyt blodtrykk (http://www.lommelegen.no/art/art1769.asp). I tillegg må det tas en rekke blodprøver for å stille diagnosen.

Behandling
Hvis du får påvist HELLP, blir du lagt inn på sykehus umiddelbart. Etter at diagnosen er stilt, blir barnet tatt ut med keisersnitt så raskt som mulig.