Vis full versjon : Sterke kynnere, UVI, premature rier
Hei! Jeg har vært plaget med sterke kynnere ganske ofte den siste mnd. Ble innlagt på sykehus og fikk bricanyl som hjalp. Hadde urinveisifeksjon, som jeg ble behandla for, og som visstnok er borte nå. Har fremdels vonde kynnere. Når kynnerne varer lenge tar jeg bricanyl. Jeg lurer på om det er flere her med samme problem? Blir litt bekymra. :snill:
Heisann! Jeg sliter med det samme som deg, minus infeksjonen, men jeg holdes under oppsikt pga sterke kynnere. Jeg har 4-6 kynnere i timen, mellom 2 og 12 timer daglig, og de er veldig regelmessige mens de holder på. Har også et veldig nedpress, og spesielt mens kynnerne pågår. Nå har jeg kommet såpass kort enda at de ikke vil iverksette noen tiltak riktig enda, men det nærmer seg. Jeg har slitt med mange og sterke kynnere i alle mine svangerskap, og i et av dem utviklet det seg til premature rier i uke 27. Jeg måtte da ligge på sykehuset i 2 mnd etter å ha stanset fødselen med Bricanyl drypp og etter hvert tabletter. Skrekken er å måtte oppleve dette en gang til, spesielt nå som jeg har fire små hjemme...
Neste kontroll jeg skal på er lille nyttårsaften, da er jeg nesten 21 fullgåtte uker, og det skal vurderes om det skal gjøres noe nå. Jeg har også hatt en kraftig blødning i julehelgen som følge av kynnere, jeg tror det var slimproppen som gikk. Prøver å ta det så mye som mulig med ro her hjemme, så langt det lar seg gjøre med mange små rundt meg. Hus får være hus for tida...Tidligere erfaringer tilsier at kynnerne påvirker livmorhalsen min, og jeg regner med det skjer igjen - den blir jo ikke akkurat sterkere for hvert svangerskap. Husker veldig lite tall, men jeg vet at jeg hadde 1,9 cm livmorhals i uke 30 i mitt andre svangerskap, den skal optimalt være mellom 4 og 6 cm. Da jeg hadde 5 uker igjen til termin hadde jeg 4-5 cm åpning, og gikk slik ut tiden. Men til tross for mange runder med bricanyl og flere kortvarige innleggelser i tillegg til den lange, så er alle barna mine født rundt termin. Krysser fingrene for at vi får oppleve det begge to! :)
Takk for svar Emmy78! Hvor ofte går du til kontroll nå? Vil også spørre deg om hvordan du merket at det gikk over til rier, for disse kynnerne mine kan være ganske regelmessige i perioder. Har du fått noen gode råd, bortsett fra å ta det rolig?
Masse lykke til!
Jeg har hatt masse kynnere både dette og forrige svangerskap. Hos meg har kynnerne vissnok ikke påvirket livmorhalsen, ihvertfall ikke før på slutten. Jeg har kynnere med fem min mellomrom i timesvis i perioder. Noen er vonde og noen mindre vonde. Kjenner de bedre dersom jeg her full blære eller det er etpar dager siden jeg har vært på do.(bomelom...). Jeg fikk Bricanyl for to uker siden. Tar de innimellom, men synes ikke de har den helt store virkningen. Hos meg kan de komme selv om jeg tar det rolig. Kan ha de hele natta og da ligger jeg jo i ro. Men de blit verre spsielt når jeg har gått noe. Har derfor stort sett sittet hjemme siden august... I de siste ukene har jeg hatt de uansett hva jeg har gjort. Ihvertfall en periode i døgnet der de har vært veldig regelmessige. Noen gode råd til deg har jeg ikke... dessverre... Men be om at de måler livmorhalsen din så du ihvertfall får klarhet i om livmorhalsen blir påvirket.
Nå er jo jeg kommet såpass langt at jeg ikke bekymrer meg så veldig lengre, men det har vært noen harde måneder med bekymringer, så jeg skjønner godt hvordan du har det, ja! Må bare nevne at jeg hadde det slik sist også og lillemann ble født 12 dager før termin. Så det er vel bare sånn jeg er... At livmora er litt mer ømfintlig enn det som er vanlig. Får forresten mer kynnere når ungen er aktiv. Krysser fingrene for at du går tiden ut!!
Takk for svar Emmy78! Hvor ofte går du til kontroll nå? Vil også spørre deg om hvordan du merket at det gikk over til rier, for disse kynnerne mine kan være ganske regelmessige i perioder. Har du fått noen gode råd, bortsett fra å ta det rolig?
Masse lykke til!
Hei igjen! :) Det er ikke helt klarlagt hvor ofte jeg skal til kontroll enda, regner med jeg får vite litt mer imorgen. Forhåpentligvis er ikke livmorhalsen påvirket, så jeg ikke trenger å gå så ofte! Det sliter på psyken, det er helt sikkert...
Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg forsto at det ikke lengre var kynnere jeg hadde. Kall det gjerne en fornemmelse, men jeg bare visste at nå var "noe" anderledes. De var ikke spesielt vonde, bare som normale kynnere for meg. Men av en eller annen grunn bare visste jeg...for å få komme opp på sjekk måtte jeg lyve på meg en blødning...forferdelig at det skal være sånn! Men guri så takknemmelig jeg er nå for at jeg valgte å høre på magefølelsen...
Andre råd enn å ta det med ro har jeg dessverre ikke...er jo jammen ikke lett det heller, og du er vel allerede sykemeldt, så det er fint lite annet å gjøre. Bricanyl er jo greie å ha når det går for voldsomt for seg, men selv tåler jeg dem dårlig. Jeg blir helt hyper, og får en hjertebank som skremmer meg. Husker den gangen jeg lå på drypp så lenge, da fikk babyen en fosterlyd på 230 slag i minuttet...utrolig ekkelt! Men det er jo bedre det enn å bli født så altfor tidlig...Det er rart med det, men til tross for alle mine kynnere har jeg født omtrent til termin hver gang. Det virker som om dette er måten min kropp reagerer på et svangerskap, og at det er normalt for meg. Kanskje det er sånn for deg også? Krysser fingrene for at ikke det utvikler seg ihvertfall, det gjør mest sannsynlig ikke det! Og en liten bonus skal vi jo ha, fødselen går ihvertfall fort!! :glis:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.