Vis full versjon : Jogging/løping Og Graviditet
Afrodite1964
29-12-2005, 16:08
Hei ! Jeg liker å jogge/løpe,:tøff: helst på tredemølle, men det siste året også i friluft. Nå er jeg fire uker på vei, og merker at jeg ikke tør å jogge, har derfor brukt romaskin og ellipsemaskin i stedet. Orker like mye som før, driver på i en time, styrt av pulsklokke.
Imidlertid vil jeg helst jogge, men føler at det blir så mye "støt". Kan dette føre til SA/MA? Finnes det noe artikler på jogging/trening i sv.skap? Takknemlig for erfaringer/innspill fra dere!
bompigirl
29-12-2005, 18:02
Du finner litt her http://www.mammanett.no/design.php?side=Graviditet/trening/index
Ellers står det om det på de fleste sidene for gravide som er drevet av jordmødre ol.:jupp:
Jogging er vist ikke den beste treningsformen for gravide, da ledd ol. blir slappere i svangerskapet, og kan føre til overbelasning på bein osv. Vil jo likevel tro at det skulle gå bra likevel hvis kroppen er vant til denne belasningen. Hvis du kjenner på kroppen din finner du vel ut av det. I tillegg har jeg lest i ei bok av Kari Jaquesson at man må passe på å ikke få for høy puls, og ikke bli for varm når man er gravid.:snill:
Hvis man passer på dette er det sikkert ok, og mye bedre enn å ikke trene:glis:
Før ble man advart mot å jogge de første 3 månedene pga SA. Nå virker det som "ekspertene" har gått bort fra dette.
Jeg tok en real joggetur sist gang jeg var nygravid. Begynte å blø en halv uke etterpå. Vet jo ikke om det var årsaken da men denne gangen har jeg ikke tenkt å jogge nei....:leppe:
Stikka74
29-12-2005, 21:43
Jeg jogget også de første tre månedene. Ble ikke så mye da kvalmen gjorde at det sjelden fristet med en løpetur. Når kvalmen ga seg så trente jeg mye høypuls på SATS. Med hopp først og deretter uten hopp når jeg følte magen ble for stor og det ikke føltes komfortabelt. Situps tok jeg også så lenge jeg klarte. Stopper seg selv etterhvert :fnis: Gikk turer helt fram til fødselen. Tror formen min bidro til at fødselen gikk veldig lett og jeg var raskt i form etterpå :nikker:
Du kan trene akkurat som du har gjort før du ble gravid. Bare positivt med trening :nikker: Lytt til kroppen og gjør det du føler er greit. Lykke til videre :kidoki:
Tidl. bruker
02-01-2006, 21:08
:jupp:
Ja det kan du! :)
Jeg jogger også. Og både lege, jordmor og gyn sier jeg skal fortsette med det så lenge jeg orker. Ingenting jeg gjør av fysisk aktivitet har noe å si for en SA/MA. Skjer SA/MA, så hadde det skjedd uansett om du jogger eller ikke. Det sier de til meg. For da er ikke fosteret levedyktig, uavhengig av hvor mye eller hva du har trent.
Når man etterhvert blir tyngre, sier det seg selv at det kanskje blir vanskeligere å jogge også. Først da er det fare for overbelastning av knær og rygg pga tyngden, men det kjenner du etterhvert.
Det er selvfølgelig et unntak dersom man har opplevd å miste mange ganger, eller har andre ting som gjør at det ikke er lurt å trene. Men for friske gravide er det bare å trene, så lykke til videre!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.