PDA

Vis full versjon : Streptokokk B

Shelly
01-01-2006, 13:36
De av dere som har fått påvist denne bakterien, hva slags oppfølging og evt. behandling får dere før,under eller etter fødselen?

Emma-80
01-01-2006, 14:03
Heisann.
Jeg har fått påvist denne bakterien 2 ganger i urinen i dette svangerskapet. Har fått vanlig antibiotikabehandling for urinveisinfeksjonen, og beskjed om at det ikke kan skade barnet nå. Men når man har det i urinen, har man det også ofte i skjeden, og derfor kan barnet smittes i fødselkskanalen under fødselen med lungebetennelse o.l. Hos premature barn vil jo dette være spesielt ugunstig. St.Olavs har den prosedyren at alle som har fått påvist denne bakterie i svangerskap, får en dose penicillin iv under fødselen, for å unngå smitte til barnet. Jeg fikk legen til å notere dette på helsekortet mitt, siden jeg ikke vet hvor jeg skal føde.

Har du og fått påvist denne bakterien? Og hvilken oppfølging fikk du??

Shelly
01-01-2006, 20:57
Har du og fått påvist denne bakterien? Og hvilken oppfølging fikk du?? Hei hei :mervink: Jeg fikk brev på fredag (etter bakt.prøve fra skjeden) om at jeg har moderat vekst av denne bakterien. Prøven ble tatt for 3-4 uker siden, jeg er nå i uke 31/33 (UL-termin/Menstermin).
Jeg får ingen annen oppfølging annet enn at hvis jeg føder prematurt også denne gangen, vil jeg få behandling under fødselen.