PDA

Vis full versjon : Når fortelle arbeidsgiver?

solregn
06-01-2003, 22:05
Hei jenter!

Nå begynner det å nærme seg 12-ukersgrensen for flere her inne..... Ihvertfall så er det snart tosifret på noen! Det jeg nå lurer på er om dere har fortalt arbeidsgiver at dere vil ha en laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang ferie i år!?!? En ferie på ett år ca ;) Evt. når og hvordan vil dere fortelle den store nyheten til "sjefen"?

Jeg har bestemt meg for å fortelle det til min nærmeste overordnede før neste kontroll (23. januar). Er greit at hun får vite hvorfor jeg plutselig er så ofte hos lege...

skofus
06-01-2003, 22:13
Jeg har ikke bestemt meg....
Har jo egentlig veldig lyst til å si det, for jeg syns det er litt morsomt/veldig dårlig til å holde på hemmeligheter ;) Vi hadde møte i dag, men jeg klarte å holde meg. Har ihvertfall lyst til å vente til første kontroll (mulig jeg skal tigge om litt sykemelding), men kanskje jeg sier det neste mandag da. Da er jeg jo i uke 12 (selv om den ikke er over) Vi får se. Syns det er greit at de får vite sånn passe tidlig og, for det var litt flaut å sitte der å gjespe seg igjennom møte :uff: Hadde vært litt hyggeligere hvis de visste hvorfor, og ikke trodde at jeg kjedet meg ihjel (noe jeg forsåvidt gjorde...)

Siludvig
06-01-2003, 22:15
Jeg kommer ikke til å fortelle om graviditeten på en god stund ennå.
Kommer til å skjule det så lenge som mulig.

Litt av grunnen til dette er at jeg har fast hver tredje helg + ved sykdom. Og jeg håper at jeg skal bli tilbudt mere snart. Er kjempe glad i jobben min og trives masse, vil ikke miste sjansen på utvidet stilling. :)

:findag:

tigergutt
06-01-2003, 22:46
Hei

Jeg tenkte å fortelle det etter 12 uker er gått. :klapp:
Det er ei til på jobben, som gjør det samme som meg, som er gravid. Hun er 8 uker mer enn meg. Så når vi forsvinner ut i permisjon, er det bare en tilbake i den stillingen......
Så jeg synes litt synd på hun siste. ;)

Fru Månestråle
06-01-2003, 22:55
Jeg er bare 6+5 og har termin 29. august. Har tenkt ikke tenkt å fortelle før i hvertfall 12-13 uker på vei. Kanskje litt avhengig av om det bli en kontroll rundt den tiden...
Jobben blir nok de siste som får vite det. I tilfelle det går galt er det greit å vente med å fortelle det på jobben.

Tingeling
07-01-2003, 13:45
Jeg fortalte det på jobben med en gang denne gangen (gjorde ikke det med de andre 2 i høst, og like greit var jo det). Grunnen til at jeg gjorde det så tidlig (5+1) var at jeg fikk sykemelding da og orket ikke alle spørsmålene om hvorfor, hvor lenge osv. Og dessuten dersom det skulle gå galt denne gangen også, så blir det 3. gang og da kreves det litt mer av meg psykisk og det vil nok resultere i en laaaaaang nedtur, og da er det jo greit at de vet hvorfor.

Med Emil sa jeg det vel i uke 10 eller noe, for da skulle vi på helge tur med jobben og det ville jo være såååååååå unaturlig dersom jeg gikk å la meg kl. 9 - 10.

Nomi
07-01-2003, 13:52
Jeg har tenkt mye på dette, og har bestemt meg for å spørre legen når jeg skal på den første kontrollen på fredag.

Jeg jobber i politiet og jobber ute i gata i Oslo. Jeg kan jo ikke holde på med det stort lenger, som det spørs om jeg ikke ikke må si i fra til sjefen snart, og få innetjeneste.

Jeg ringte legen min da jeg fant ut at jeg var gravid, og hans sekretær sa at jeg fram til første legetime skulle leve normalt. Så jeg prøver på det da.

Egentlig kunne jeg tenkt meg å ventet med å si fra til jeg er over den magiske 12. ukers grensen, men samtidig er jeg redd at det kan skje noe.

Nei, det skal bli godt å få pratet med en lege snart.

Balumba
07-01-2003, 15:27
Heldiggriser som gleder dere til å fortelle det!!

Har lyst til å vente til etter fødselen, jeg :bonk: Har en rar, gammel og nerdete sjef som sikkert ikke vet hvor barn kommer fra en gang... Gruer meg noe veldig til å fortelle det til han! Er kjemperedd for at han skal finne på å sparke meg! Vet han ikke har lov, men han kan jo sikkert finne på en annen unnskyldning (selv om han sier at han er veldig fornøyd med meg nå!) Han lever for jobben dag og natt, og tror nok at alle andre gjør det også! Men så har jeg det dillemaet med at han burde vel kanskje bli "glad" for å få vite det litt tidlig, så han har mulighet til å planlegge det (hvis han ikke sparker meg, da :p ) Så skal jeg si det rett etter 12 uker eller skal jeg rett og slett vente så lenge som mulig :???: Rusler rundt her med stoooor fleece jakke fordi det er kaldt, og den kan nok skjule magen leeenge! Blir litt værre å forklare alle legebesøkene, da...

Vi er veldig få personer i firmaet og det tar lang tid å sette seg inn i det jeg gjør! Noen som har råd til meg?

Jordbærstua
07-01-2003, 15:32
Jeg er dårlig på å holde på hemmeligheter så jeg sa det først til sjefen min og når vi hadde planleggingsdag sa jeg det til alle de andre. De klappet for meg og nå er de så omtenksomme mot meg. Syns det er deilig jeg. Tenk om det går galt? Da vet de hvorfor jeg blir borte og er lei meg.
7+2

Tidl. bruker
07-01-2003, 15:44
Fortalte det i går jeg :D

Sjefen synes bare det var kjempemorsomt.
Jeg begynte igjen i august i fjor (etter permisjon) og har hatt fri hele desember så jeg har liksom bare så vidt begynt igjen. Men han ble bare glad på mine vegne :)

Er 11+0 i morgen :klapp:

Zelda
07-01-2003, 15:53
Fortalte det til sjefen i går, og han gratulerte og syntes det var kjemepegøyt :). Jeg måtte bare gi beskjed dersom det skulle være noe, og han takket så mye for at jeg fortalte han det nå og var så åpen om det. I dag har flere andre fått vite det og alle synes det er kjempegøy.

:findag:

kit
08-01-2003, 00:40
Måtte fortelle det med en gang graviditeten var blitt bekreftet, dvs 5-2. Hadde ikke noe lyst til å si det da, men jeg jobber i helsevesenet og da særlig med mye røntgen.
Begynnte på nytt arbeidssted i går som en del av tilretteleggingen for gravide. Er litt lei meg for det, men nå slipper jeg å utsette meg for unødig stråling. Har gått fra turnus jobb til dagstilling med samme lønn!

hilsen Kit 8-3:cool:

Theresen
08-01-2003, 01:33
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det.
Her er grunnen:

Jeg er midlertidig ansatt til 14. februar. Mest sannsynlig så får jeg forlenget ansettelsen, men jeg får ikke fast. De pleier ikke avgjøre sånne ting før rett før "tiden er ute" (ganske stressende). Forrige gang fikk jeg vite det tre uker før, og da var jeg heldig. Alle andre vet om graviditeten. Tom på jobben til samboeren min vet de om det.
Jeg fikk mage for et par uker siden og siden da har jeg gått i store klær. Har jo sluttet å røyke også. Helt utrolig at ingen har gjettet det enda.
Jeg får bare håpe at jeg får beskjed snart...

LaBanga
08-01-2003, 20:52
Jeg har ikke fortalt det ennå, men jeg tror det er i allfall èn som mistenker litt allerede. Hun så at jeg hadde skrevet i outlook at jeg skal til legen i morgen, og lurte på om jeg var frisk... Bare sa at jeg var helt frisk, men at man jo måtte på en sjekk innimellom...

Vi skal ha lønnsforhandlinger i morgen, og da vil jeg gjerne vente til etter det. Men jeg tror jeg kommer til å vente til i allfall 12 uker.

Sist gang ventet jeg til jeg hadde vært på ultralyd med å fortelle det til ledelsen, men det var mange gode kolleger som visste det allerede. Men jeg regner med at det vil synes tidligere nå.

Gleder meg til å gå ut i permisjon igjen jeg. Jeg begynte også på jobb igjen etter forrige permisjon (utvidet med et halv år) i sommer, så jeg vil bare jobbe et år i mellom. Men det er jo akkurat passelig det!

Tilla2
08-01-2003, 21:26
Holdt på å fortelle det idag, men vi har egentlig sagt at vi skal vente til bursdagen min 31. januar, da er jeg 10+0. Men idag var det stor diskusjon på jobben fordi de har store problemer med å få kontor-kabalen til å gå opp (for få kontorer/for mange på avdelingen). Var helt på nippet til å si at de kunne ta mitt kontor fra august av.... Har ikke vært hos legen enda, men skal på mandag. Hvis jeg blir nødt til å forklare hva jeg skal, kanskje jeg kommer til å fortelle det, men det er ganske fritt på jobben min, så mest sannsynlig er det bare å stikke ut en times tid.

Jeg gleder meg til å fortelle det til alle at vi skal bli foredre - bortsett fra sjefen... Jeg begynte i august, så jeg har bare jobbet i et år når jeg går ut i permisjon, men hallooooo: når man ansetter en ung kvinne i fruktbar alder så skjer sånt!!!:)

Tilla2 + Lillelord (31.august):findag: