PDA

Vis full versjon : Kvalme

Turtine
01-01-2006, 22:05
Er så lei av å være kvalm!!!!! Er bare 9+2 så det er kanskje noen uker igjen med kvalme ennå:sukk: Det som er verst er jo at kvalmen er der hele dagen, bare ikke når jeg sover.

Vet at det er noen som sliter med dette hele svangerskapet og all medfølelse til dere! :stakar:

Hvor lenge var dere andre kvalm før det ga seg, og hvor kvalm var dere? Lurer på om det har noen sammenheng med hvor lenge man er kvalm, altså hvor kvalm dere var? Huff, ble innviklet dette, håper dere skjønte hva jeg mente....:flau:

Uansett; noen knallgode råd mot kvalme? :blomst:

Bonnie
01-01-2006, 22:08
Råd mot kvalme:
* Ingefær-kapsler (kjøpes på helsekost)
* Lakris
* Masse vann og frisk luft
* Tørre kjeks hjelper mange

Ferskenbeinet
01-01-2006, 22:12
kvalmen ga seg her i uke 13. Sist svangerskak i uke 14.

Denne gangen har jeg vert mye verre, kvalm hele dagen (og natta) og kasta opp gjennomsnittlig en gang pr dag... nå er det en drøm!

Ta det som et godt tegn på at kroppen din produserer massevis av hormoner, og at babyen din har det bra! ;)

3barnsmor
01-01-2006, 22:24
Var kvalm til og med uke 14:kvalm: . Var kvalm hele dagen, men kastet heldigvis ikke så mye opp. Det eneste som hjalp for meg var å ikke bli for tom i magen. Var til og med enkelte netter jeg våknet av kvalmen og dermed måtte opp og spise litt. Måtte også unngå å spise syrlig mat før leggetid.

All den ekstra småspisingen førte til at jeg gikk opp et par kg tidlig i svangerskapet:vekt_nei:. Men da kvalmen forsvant, rant kiloene av igjen:vekt_ja:. Nådde normalvekt rett før lengden på svangerskapet sørget for at de kom tilbake:fnise:.

julibe
01-01-2006, 22:41
I forrige svangerskap var jeg kvalm fra uke 5 til uke 15. Fram til uke 12-13 var jeg kvalm 24 timer i døgnet, og hadde problemer med å få sove pga det.

I dette svangerskapet har det ikke vært like ille, dvs mindre kvalm. Begynte også litt seinere (uke 7), men varte et par uker lengre (ca uke 17-18).

I forrige svangerskap fikk jeg Afipran, som er et reseptbelagt kvalmedempende medikament, av legen, og det hjalp noe. Var mye kvalm likevel, men sluttet hvertfall å kaste opp.

Appelsin/citrusfrukter skal visst være effektivt mot kvalme, og jeg spiste min del appelsiner sist :knegg:
Ellers kommer Bonnie med gode råd ser jeg :)

Celeena
01-01-2006, 22:48
Alle medfølelse til deg :klem:

Jeg har selv vært kvalm i 10-11 uker i 3 svangerskap nå. Ingen ting som har hjulpet hos meg, dessverre.. Og det har vært døgnkvalme - også når jeg sover.. :kvalm:

Får håpe det gir seg snart hos deg :kryss:

Marit_k
02-01-2006, 12:14
Jeg er ennå sykemeldt med kvalme, men føler meg ganske fin alikevel. Jeg har i grunnen infunnet meg med at dette kommer til å vedvare til jeg har født, og forholder meg til det. Ganske uproblematisk så lenge jeg kan ta ting i mitt eget tempo og ta det med ro.

De beste tipsene jeg har er at man må huske å spise ofte og lite. Noen trenger å være helt i ro etter å ha spist, så det kan være verdt å prøve å ta en liten lur, eller i alle fall bare sette seg helt i ro en halvtime-en time etter mat. Så er det også en ide å finne ut hva som kan ta knekken på kvalmen når den kommer som kastet på en. For meg er det å finne noe jeg kan spise på - en kjeks eller et eple fungrere best, og så det å bare få være helt i ro til det gir seg.

Håper kvalmen din gir seg snart :comfort: