Vis full versjon : Munnsår, trenger råd?
Nå er jeg så fortvilet igjen over disse munnsårene jeg får inni munnen, det er små sår som svir så sinnsyk:au:
Dumme meg har spist nøtter igjen og vet jo at jeg ikke tåler det, men... og då får jeg disse sårene som tar evighere å bli kvitt..
Noen som har råd eller tips hva jeg kan bruke for å lindre det?:ber:
Tidl. bruker
04-01-2006, 23:50
ååå er det sånne hvitsår?det er så vondt da!!:-S jeg pleide alltid å ta solhattoppløsning på dem (dryppe noen dråper),men nå vet jeg ikke om man skal ta et under svangerskapet.tror ikke man kan det.håper du finner råd (og når du finner så tips meg da,jeg plages også med det fra tid til annen)hehe.lykke til!klem fra vikki:klemmer:
*Christina*
05-01-2006, 00:16
For de som plages med sår inni munnen anbefales å bruke Zendium tannkrem fra apoteket. Endel kan reagere med tilbakevendende sår pga stoffene som er i vanlig tannkrem.
Det er forøvrig også den eneste tannkremtypen uten giftstoffer, så det er mange som bruker den til babyene sine når den tid kommer. :kidoki:
Perlemor
05-01-2006, 09:27
For de som plages med sår inni munnen anbefales å bruke Zendium tannkrem fra apoteket.
Tannkremen Zendium er bare helt fantastisk!! Jeg var veldig plaget av sånne munnsår tidligere, men etter at jeg byttet til Zendium har jeg ikke hatt et eneste ett :glis:
Det beste er å pusse tennene med den tannkremen om man merker at det kanskje kommer et sår, så forsvinner det med en gang!
Takk for svar:blomst:
Utrolig men sant, jeg bruker den tannkremen jeg, har kjöpt den på OBS, men det finnes kanskje fler typer av den, jeg har en som heter Frech + white en blå tube, har brukt den noen mnd p.g.a isisng i tennene.
Fikk noe hos min söster en gang som heter propolis, en ren bieekstrakt, det hjalp, bedövde området og lagde en slags hinne slik at jeg kunn i det minste spise normalt:rabla: Men den tok hun med fra Österrrike når hun flyttet til Norge, så det spörs om det er mulig å få tak i den i Norge da :vetikke:
Når jeg har munnsår synes jeg det hjelper å skylle med Corsodyl. Det renser opp i munnen, og jeg synes sårene blir fortere borte enn når jeg ikke bruker Corsodyl...
Snuppelupp
05-01-2006, 15:03
Bare et lite tips hvis man får munnsår på leppene (vet at du ikke spurte om det, men...:jupp: ). Bruk Vademecum original munnvann på en bomullsdott med en gang du kjenner det klør og prikker, og press på såret. Ofte!!!!! Det funker kjempebra!!!!!!!!!!!! :jupp:
Tidl. bruker
05-01-2006, 15:06
Spis kruspersille...flere ganger om dagen!!
Du kan jo bruke solhatt-tinktur som munnvann (vann pluss dråper), ha det litt i munnen og spytte det ut. Da vil jo solhatten få virke på sårene enn stund. Håper du blir bedre!:lykke:
Tusen takk for tipsene folks:blomst:
Vet dere, jeg var på Apoteket på fredag og der fannt jeg noe som het Prolip (mener det var det det het) og dt er propoliss i :jippi: Jeg spurte om gravide kunne bruke det , og det sa de at det var helt OK:jupp: Men inni brukanvisningen stod det at det ikke var blitt forskret på, men jeg skal jo ikke spise det da, ikke store tuben:hehehe:
Så jeg tok litt på fredgas kveld og nå er det nesten borte:glis: Den var dyr, men hjalp utrolig bra, virkelig å anbefale:jupp:
sandermamma
09-01-2006, 09:40
Bruk vademedikum også inni munnen. Dynk en q- tips (begrenset hvor dynket en q- tips kan bli.. :fnise: ) og hold det på såret en stund. Det gjør vondt, men virker kjempe bra!!
Når man våkner dagen etterpå er det som regel borte. Billig og bra!
Takk for tipset, men hvor får jeg kjöpt det, på apoteket?
3barnsmor
09-01-2006, 12:12
Takk for tipset, men hvor får jeg kjöpt det, på apoteket?
Du får kjøpt vademecum både på apotek og i en del dagligvareforetninger. Fungerer ultrolig bra, men gjør veldig vondt!
Du får kjøpt vademecum både på apotek og i en del dagligvareforetninger. Fungerer ultrolig bra, men gjør veldig vondt!
Det er jo ordtak som sier at vondt skal vondt fordrives, og det er värre för det blir bedre, sådet gjör meg ingen ting, så lenge det hjelper:jupp:
Tror propolis er å få tak i på helsekost også :nikker:
Å er så vondt med sånne sår i munnen!
Jeg får det ganske ofte, men ikke så ofte som før! Har nemelig sluttet å bruke colgate. Solidox går greit!
En gang jeg hadde vært til tannlegen fikk jeg 21 stk i munnen!! Var så vondt at jeg såvidt greide å spise! Værste er at når jeg har sånne sår så biter jeg meg alltid i leppa der sårene er! :leppe:
Tror det er arvelige greier, min sønn og min datter har begynnt også nå:stønn: Min bror har det, han bruker den cosidyl, eller hva det nå het, for han hjelper det, har prøvt, jeg brakk meg:kvalm:
De sårene er noe fa** skap, har vondt i hele munnen jeg når jeg har bare ett:sukk: Men nå skal det bli andre biller, men propoli i hus:jippi:
Julibe: skal undersøke på helsekosten i dag jeg:jupp:
Harefrøkna
20-01-2006, 20:55
teatreeolje
Bare et lite tips hvis man får munnsår på leppene (vet at du ikke spurte om det, men...:jupp: ). Bruk Vademecum original munnvann på en bomullsdott med en gang du kjenner det klør og prikker, og press på såret. Ofte!!!!! Det funker kjempebra!!!!!!!!!!!! :jupp:
Dette skal jeg prøve. Er ofte plaget av store munnsår på leppene. Har nettopp blitt ferdig med mitt fjerde rett etter hverandre. Det smitter alltid til leppen under og så opp igjen, slik fire ganger etter hverandre...:stønn:
Skal teste ut dette tipset neste gang jeg merker det er på gang igjen:glis:
Dette skal jeg prøve. Er ofte plaget av store munnsår på leppene. Har nettopp blitt ferdig med mitt fjerde rett etter hverandre. Det smitter alltid til leppen under og så opp igjen, slik fire ganger etter hverandre...:stønn:
Skal teste ut dette tipset neste gang jeg merker det er på gang igjen:glis:
Forkjølelsessår på leppene (herpes) som bobler ut og blir til gulaktige, væskefylte blemmer, som igjen blir til sår med skorpe når det tørker, kan dempes med Zovirax krem 5% (fås på resept). Zovirax kan dessverre ikke brukes av gravide, så jeg har et annet tips. Bruk en isbit med en gang du kjenner at utbruddet kommer! Hold den mot leppa så lenge og ofte du klarer. Dette reduserer størrelsen på såret, reduserer smertene og fremskynder tilhelingen.
Ja, det er den kremen jeg har fått av legen, men den har ikke særlig god effekt, og det smitter alltid rundt på munnen, men sambo har aldri blitt smittet eller hatt munnsår før:gruble: . denne gangen med fire ganger er helt nytt da... rart altså...
Men jeg tar i mot alle tips altså. Synes det er så forferdelig med munnsår... Med nå som jeg har flere tips å prøve ut, venter jeg spent på neste munnsår:jupp:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.