PDA

Vis full versjon : Noe som har irritert meg litt

mamsen27
07-01-2003, 14:18
Hei folkens.
Tenkte at jeg skulle dele disse tankene med dere.Dette er noe jeg har tenkt i mange år.

Jeg synes at det er så utrolig mye "hysteri" og tull man blir lærer når man er gravid.Noen sier det er rett og noen sier det er feil.
Som foreksempel ting man kan spise,ting man ikke kan spise,drikke også.Og ting man ikke skal gjøre osv.
Jeg drakk brus hver dag da jeg var gravid de to forrige gangene.
Jeg drakk brus da jeg ammet,uten problemer.
Jeg drikker brus nå.
Så er det ene og det andre skadelig.Orker ikke å ramse opp.
Men helt ærlig,alle de tingene jeg har hørt er farlig eller skadelig å spise og drikke.Det må jo være utrolig lite igjen da.
Har dere tenkt noe over det?
Selvfølgelig vet man at røyking er skadelig og alkohol.Det er det jo for oss også.
Myke oster??
Er det skadelig?
Nøtter?
Kål når man ammer?Jeg spiste ikke kål da jeg ammet(eller jorbær og nøtter)for jordmoren fortalte meg at det er veldig skadelig.
Sole seg?
Husarbeid?(jeg har vært helt gal når det gjelder husarbeid,vasket tak og alt).
Var i badstu i 2 mnd med min første.
(Unnskyld formuleringen min,jeg er så trett.)
Jeg leste nettopp at det er skadelig å ha sex de siste ukene før fødselen.Mens jordmoren i england sa til meg at det ikke var skadelig.Jeg hadde sex med typen min bare noen timer før vèene startet.
Orgasme er jo ikke skadelig heller,mens noen tror faktisk det.
Man er jo ikke syke heller da.Man er gravid.Jeg husker at jeg ble så irritert på en gravid venninne av meg,for hun gjorde absolutt ingenting i verken hus eller noe.For hun trodde det var skadelig.Hun kunne ikke gjøre den minste ting.Da jeg møtte henne måtte jeg bokstavelig talt gjøre alt for henne.Tilogmed bære handleposene hennes,som veide ett par gram.Hun oppførte seg som hun var handikappet og alvorlig syk.
Jeg var så irritert,men jeg svelgte irritasjonen.Sa et par ganger til henne:Skjerp deg!.Du er gravid,ikke syk.
Jeg vet at de tre første månedene må man ta det litt rolig,men husarbeid og handleturer er ikke skadelige.
Jeg syklet og reiste overalt med min første i magen.Syklet dagen før fødselen med nr.to.Hadde flere timer spaserturer for dagen.Svømte flere ganger i uken,med mage.
Mange var sjokka over hvor aktiv jeg var.Spurte meg om jeg ikke var redd for å miste ungen.Jeg svarte:Nei,så lenge jeg ikke sliter meg selv helt ut og ikke har noe smerter kan jeg vel gjøre akkurat som vanlig.
Jeg har alltid tenkt det at hvis man ikke har plager,er det vel normalt.
Man er jo alltid litt beskymret de første ukene,men jeg må ærlig si at jeg lager litt grimaser når jeg hører så mye rart.
Noen andre som mener det samme?
Ser fram til svar.

Til slutt,jeg leste her inne at tiden går så sakte.......men
jeg kan love dere at den gjør ikke det.Dere kommer til å bli sjokka over hvor fort det gikk.

Tilla2
07-01-2003, 14:28
Jeg er enig i det meste av det du sier, og er litt sånn selv.Jeg har foreløpig ikke gjort noe anderledes etter at jeg ble gravid, bortsett fra at jeg ikke drikker alkohol (1/2 glass vin på julaften og nyttårsaften) og at sambo får ta de ekstra tunge løftene (40 kilos kraftforsekker). Har ikke tenkt å legge om spisevanene særlig heller, men prøver å spise sundt og minst mulig "junkfood". Jeg har aldri røkt, så det er ikke noe problem.

Det du må huske på er at du og jeg (forløpig) er veldig heldige og ikke har særlige plager. Det kan nok virke litt støtende for de som har f.eks bekkenløsning eller ektrem kvalme eller noen av de andre plagene mange gravide sliter med at du sier de skal oppføre seg som normalt. Mange har også desverre abortert før, og jeg skjønner godt at man ikke vil ta noen risikoer for å unngå å oppleve det igjen. For framtiden vil jeg anbefale deg at du formulerer deg litt forsiktigere, husk. det er mange hormonelle damer her inne;) , og man må jo ikke skjære alle over en kam...

Men fortsett å nyt graviditeten din uten å bli hysterisk, det er jo det beste for alle!:) :) :)

Hilsen fra Tilla2 og Lillelord (31.august):findag:

Siludvig
Jeg er ganske enig med deg. :) Mange legger seg ned med en gagn en blir gravid og kan/vil ikke gjøre stort.

Mitt problem når jeg er gravid er at jeg blir syk. Har ekstemsvangerskapskvalme de første mnd og sliter også med bekkenløsning. (sist jeg gikk gravid stavret jeg meg fram med krykker i 4 mnd)

Skulle ønske jeg kunne gjøre alt det du har gjort i dine graviditeter. Men det takler ikke kroppen min i det hele tatt.

En gyllen regel er vel å følge kroppens signaler.

Et intressangt innlegg. :)

:findag:

Carina
Det er nok en del hysteri rundt omkring, jeg er enig i det.
Men for noen er dette første gang man går gravid og ønsker å gjøre alt rett. Derfor sluker man rått det som blir skrevet om hva man skal og ikke skal spise/drikke.

Jeg reagerer litt på hvor fort disse 'rådene' forandrer seg. For to år siden var en veninne gravid og hun fikk beskjed om at reker var fy fy og at kunne man spise spekekjøtt med god samvittighet. Nå når jeg går gravid står det ingenting om reker på SNT's sider, men spekekjøtt skal man unngå. Hvor mye forsker de på det når det kan forandres så fort???

mamsen27
07-01-2003, 14:41
Selvfølgelig er jeg enig med dere også.Det er jo noen som har det ganske plagsomt og er syke.Men jeg tenkte egentlig litt på hun venninnen min som faktisk brukte det som unnskyldning til alt at hun var gravid.Hun er rett og slett en lat person.Jeg har kjent henne siden jeg var 12 år.
Dette var jo langt i fra et angrep mot kvinner som virkelig sliter.Jeg tenkte mer på folk som ikke har noen spesielle plager men som er litt eller over-hysteriske.Spontanabort er jo grusomt,og det er jo en kjempegod grunn å beskymre seg etter en sånn opplevelse.
Jeg tenkte ikke på akkurat det da.Jeg mener,man aborterer ikke av å drikke brus og tømme søppelen eller av å gå en kilometer.
Sorry hvis jeg formulerte meg dårlig.
Det er ikke så lett å se det selv.
Ha en god dag.

Carina
07-01-2003, 14:46
Ja, hun veninnen din høres jo skikkelig lat ut. Som du sier; graviditet er jo ikke noen sykdom, men en tilstand!
Hun bør jo tenke litt over det å være så lat. Hun kan jo få en utrolig slitsom fødsel hvis hun ikke beveger seg i det hele tatt under graviditeten.

Nå skal jeg gå meg en tur og handle mat :D

mamsen27
07-01-2003, 14:53
Det var sånn at jeg var til stede da hun tok testen.
Og tro meg,hun fikk alle plagene samme dagen.Plutselig kunne hun ikke gjøre noen ting lenger.Hun merket ikke noen symptomer eller plager før hun tok testen.
Så man begynner jo å lure da.:D

Tidl. bruker
07-01-2003, 14:53
Enig i mye av det du sier.

Det er utrolig masse rart en kan få informasjon om og lese om når er gravid som liksom skal være farlig. Lurer på hvor lang den lista hadde blitt ;). Og det er nok ikke enkelt for de som er førstegangsfødene, de vet jo ikke noe særlig og jeg skjønner at de blir forvirra og vil selvsagt gjøre det beste.
Men det finnes jo grenser.

Må bare kommentere det med kål, jordbær og nøtter. Feil av jordmor å si at det er skadelig. MEN det er mange som fraråder at en spiser det når en ammer fordi veldig mange småunger får vondt i magen av det og ubehag. Men det er selvsagt unntak.
Sex før fødselen har ikke jeg lest er skadelig, men det kan provosere frem fødsel fordi sæden inneholder små mengder av samme stoff som en setter igang fødsel med. Men er jo ikke skadelig for det ;)

mamsen27
07-01-2003, 14:56
Takker for svar.
Jeg fikk streng beskjed av jordmor at det var skadelig.Så jeg holdt jo meg helt unna.
Da jeg skulle i kantinen på sykehuset,sa damen som jobbet der:Nei du får ikke kål,for det er farlig.
Jeg bare sto å måpet.
Hun spurte ikke meg engang.

Tidl. bruker
07-01-2003, 15:11
Rart at fagfolk kan si sånt :(.
De burde jo heller informere om hvorfor også for vi ta valget selv.
Kan jo bli helt :gal: .

Må bare fortelle om fødeavdelingen vår da, der fikk vi lapskaus med kål og erter i til middag og jordbær til desser :).
Ble liv på fødestua da ja :D :D

mamsen27
07-01-2003, 15:14
Fikk dere det?
WoW,jeg hadde begynt å lure.
He heheh

Tidl. bruker
07-01-2003, 15:25
Ja mange begynte å lure og spiste ikke jordbær.
Lapskausen var visst greit for det var kokt så lenge at det ikke var noe problem.

Så det er nok forskjellig rundt omkring. Min jordmor er kjempeålreit. Ikke noe sånt at det og det er farlig. Kjenne begrensninger selv og selvsagt alkohol og røyk da ;)

skofus
07-01-2003, 16:22
Veldig enig med deg!
Man kan jo bli gal av alt som liksom er farlig.
1 gang fikk jeg beskjed om at det er farlig å strekke seg... :uff:
Hva tenker folk på når de sprer sånn tøys :bonk:

Ellers er man ikke syk når man er gravid, men ofte så fører en graviditet med seg mange plager (eks: kvalme/bekkenløsning)
Selv er jeg ganske heldig der, og klarer å leve med kvalmen min. MEN: Det jeg syns er slitsomt på psyken min, og som gjør at jeg oppfører meg lat er at jeg blør innimellom. Da blir jeg redd, og lurer på hva det kommer av :( Jeg vil jo gjerne ha denne nye spiren min! Syns at hver gang jeg prøver å leve normalt så kommer det blod :( Vet ikke om et ikke er noe farlig slik at jeg bare skal ignorere det, men jeg klarer ikke ta den sjangsen!

Balumba
07-01-2003, 16:59
...har jeg lest et sted. Syntes det hørtes fornuftig ut! Blir litt sliten av alt dette hysteriske, jeg! Nå i jula har vi hatt spekemat og røkelaks til lunsj på jobben innimellom, og hvis jeg skulle vært kjempehysterisk, så hadde det blitt lite mat på meg noen dager (hadde ikke akkurat lyst å fortelle at jeg var gravid). Så jeg har spist både litt spekemat og litt røykelaks, jeg! Håper selvfølgelig det går bra, men orker ikke å bruke hele graviditeten til å bekymre meg heller! Selvfølgelig er det mange ting man skal være forsiktig med å gjøre og å dytte i seg, men alt med måte!! Hvis kroppen sier i fra at bæring er vondt, så bærer man mindre, men jeg tror på det å høre på kroppen! Den sier nok i fra hvis man overdriver! Og har man problemer som bekkenløsning og masse kvalme eller er skikkelig trøtt og sliten så må man selvfølgelig ta hensyn til det!

Har også hørt at å strekke seg er skadelig... Men det er da en helt naturlig ting. Folk fikk unger før også, og de strakk seg helt sikkert!!!

Så er jeg litt lei av disse venninnene mine som har unger fra før og er hysteriske. De maser noe veldig! "Har du kjøpt brodder, så du ikke sklir på snøen?" "Du må spise ditt, og du må i hvertfall ikke spise datt!" Blir litt sliten, jeg! Heldigvis så er jeg ikke så hysterisk og har bekymret meg svært lite frem til nå. Prøver å tenke litt fornuftig, og håper at det går bra!

Interessant emne ;) *sier jeg som tok litt av...*

Klem fra Balumba :)
(10+0 :D )