PDA

Vis full versjon : tips og omplassering

RANDY
07-01-2003, 15:02
Hei på dere

Ville bare tipse dere om at dersom dere har spørsmål om rettigheter kan faktisk jordmoren hjelpe dere, eller gi råd om hvor dere skal henvende dere.

Dette er min først baby, så jeg hadde ikke noe peiling på fohand.
Siden jeg jobber mye i støy og løsmiddler, kjemikalier. så var det faktisk JORDMOREN som satte krav om at jeg skulle omplasseres.
Dette visste jeg ikke noe om, legen hadde ikke sagt noe om dette. Faktisk så har du krav på svangerskapspenger ( vere hjemme med 100%lønn) dersom bedriften ikke kan oplassere deg.
Dette betales av trygdekontoret.

Bare et tips dersom flere jobber under på steder der det kan skade babyen.

Hilsen Randy (18uke)

Bluelady
07-01-2003, 16:05
Nei, det er synd men sant. Det er alt for få som vet om dette. Jeg måtte finne ut av alt selv jeg, men fikk til slutt svangerskapspenger fordi de ikke kunne omplassere meg.
Arbeidstilsynet opplyser at i år 2000 var det ca 600 gravide som fikk svangerskapspenger, mens deres undersøkelser viser at kanskje så mange som 10000 i året kan ha krav på det. De går sykmeldt i stedet fordi dette er en lite kjent ordning også blant legene og jordmødrene. Og det er jo ganske dumt egentlig og bruke opp sykmeldingen din uten å være egentlig syk.

Tidl. bruker
10-01-2003, 13:48
og fikk svangerskapspenger de 2 siste mnd før jeg gikk ut i permisjon i mitt første svangerskap. Så det er ikke bare dersom man jobber med kjemikalier og/eller løsemidler at dette er aktuelt!!
Også i mitt tilfelle var det jordmor som ordnet med sv.penger, for som hun sa: "Dersom rektor ved skolen du jobber på ikke kan gi deg en jobb hvor du kan sitte med bena høyt hele tiden, så skal du ha sv.penger" - jeg hadde nemlig mye vann i kroppen... (Ødem 2-3)

Fra helsemyndigehetenes side er det ønskelig at flere gravide kommer over på sv.penger fremfor å bli sykemeldt - man er jo som regel ikke syk, har bare behov for litt mer ro... Ikke sant?!

MokkMokk
11-01-2003, 01:51
Vil utbetaling av svangerskapspenger i tiden før fødselen ha noen som helst innvirkning på grunnlaget man regner ut permisjonspengene fra? Dvs, vil man kunne risikere å tape økonomisk på å få utbetalt sv.skapspenger over lengre tid:???:

Jeg jobber som sykepleier, og har nylig tatt opp med arb.giver hvorvidt det er mulighet for etterhvert nå å få litt lettere arb.oppgaver - det er tungt å gå i pleien i full stilling.. Er stygt redd for at det kan bli vanskelig å få gjennomslag for dette, at man heller vil at jeg skal gå hen og sykemelde meg istedet..

Er det noen som kan svare på dette så blir jeg kjempeglad! :)

Klem,

sylvi
11-01-2003, 02:22
Nei, om du mottar svangerskapspenger så skal det ikke få innvirkning på permisjonsgrunnlaget ditt.

Noen kan imidlertid tape feriepenger på å få svangerskapspenger, men i så fall vil de tape akkurat det samme dersom de får sykepenger.
Trygdekontoret utbetaler feriepenger for kun 12 uker dersom man har vært syk, mottatt svangerskapspenger eller fått fødselspenger, så du kan tape feriepengegrunnlaget for hele den tida du får svangerskapspenger eller er sykmeldt....

Andre derimot får utbetalt vanlig lønn av arbeidsgiver, som igjen får refundert dette fra trygdekontoret. I disse tilfellene TROR jeg at man ofte vil få feriepenger også for dette.
Ville ha undersøkt det med arbeidsgiver for sikkerhets skyld.

Det er i alle fall slik jeg har forstått reglene.
Sjøl har jeg hatt mottat svangerskapspenger siden jeg var 4-5 mnd på vei.
Har 50% fast stilling, og har i tillegg jobbet ekstra så det har blitt 100%.
Fastlønna mi utbetales av kommunen, mens det resterende utbetales av trygdekontoret.
Den beskjeden jeg har fått, er at jeg kommer til å få feriepenger av fastlønna mi, men kun for 12 uker av det trygdekontoret har utbetalt.
...hvis du skjønte noe av dette???

RANDY
13-01-2003, 10:29
Jeg har hørt det er rett det som sylvi sier.

En skal ikke taper noe på å svangerskapspenger.
Svangerskapspengene betales av trygdekontoret og dekker 100% av lønnen din. Dvs at alle faste tilegger du har skal du også få utbetalt. Detter gjelder også permisjonspengene dine.

Jeg har blidt omplassert, og sitter nå på kontor.
Jeg har blidt flyttet over på fast dagtid (noe som den nye avdelingen ville, ikke jeg)., så derfor beholder jeg skifttillegget mitt.

Jeg ville ha snakket med den som er tillitsvalgt hos dere.
Hun/han kan sikkert helpe deg dersom du ønsker å fremdeles vere i arbeid.

Hilsen Randy

Bluelady
13-01-2003, 18:52
Det er riktig som de andre skriver her at du ikke taper noe bortsett fra feriepenger på å gå på svangerskapspenger. Det eneste unntaket er hvis du i utgangspunktet tjener mer enn 6 G (ca. 320 000 kr i året) som er maksimumbeløpet du kan få i svangerskapspenger (og andre trygdeytelser for den sags skyld).

Vil også si at det er mange forskjellige ting i arbeidsmiljøet som kan gi rett til svangerskapspenger. Jeg f. eks får fordi jeg ikke ville gå nattevakter lenger og jeg har ei veninne som fikk fordi hun jobbet i et støyende røykfullt miljø (bar).

På sidene til arbeistilsynet (arbeidstilsynet.no) finnes mer informasjon. Der kan dere bestille et hefte som heter; tilrettelegging av arbeid ved graviditet og svangerskap. I det er det også et søknadsskjema for svangerskapspenger.

Min erfaring er nemlig at det ikke er verdt å satse altfor mye på at jordmor/lege vet så mye om dette. Min jordmor hadde aldri hørt om det, og hun er nok ikke helt ny i faget sitt.