PDA

Vis full versjon : Rett til ferie med lønn?

Liss
26-08-2002, 12:27
Jeg begynte i fast jobb i slutten av mai i år og lurer på om jeg har rett til ferie med lønn i år.
Sjefen min sa at jeg kun hadde rett til ferie uten lønn, og først hadde rett til ferie med lønn fra neste år av.
Stemmer dette virkelig?:???: :???:

Tidligere bruker
26-08-2002, 12:36
Du har jo ikke tjent opp feriepenger fra i fjor, så da stemmer det nok. Om du da ikke jobbet en annen plass i fjor slik at du får feriepenger derifra.
Man blir jo trekt i lønn for den ferien man tar, men de fleste får feriepenger da slik at det ikke merkes så godt på lønninga!

Lykke til:)

A

Liss
26-08-2002, 20:22
Jeg glemte jo og ta med at jeg hadde mammaperm med 80 prosent lønn fra denne jobben min til ut juli i fjor. Da gikk jeg ut i permisjon uten lønn, og begynte så som sagt i full jobb med lønn fra mai i år.
Da skulle jeg jo ha hatt opptjent noen feriedager i fjor da?:???:

Tidl. bruker
26-08-2002, 22:49
Stemmer som sjefen din sier!!!!:)

Tidligere bruker
27-08-2002, 11:55
Høres ut som om du har krav på litt feriepenger ja.
Har dere ikke en personalsjef eller et lønningskontor du kan høre med. Sjekk lønningsslippen din for juni!!

Lykke til:)

A

I am
27-08-2002, 18:15
Ja, du har vel krav på litt ferie, som er opparbeidet fra den perioden du var i betalt permisjon, eller?

I am

skilpadda
30-08-2002, 16:03
Har du fått feriepengene du tjente opp i fjor?

Begrepet "lønnet ferie" er egentlig litt misvisende og gjør at mange blir forvirret... Man får ikke lønn for den tiden man har ferie, det er feriepengene som dekker den tiden (og dem tjente man opp året før). Vanligvis utbetales feriepengene en bestemt måned, ofte juni, og så får man ikke vanlig lønn i juni. Dermed har man allerede blitt trukket i lønn for ferien, så om man tar ferien f.eks. i oktober, så får man vanlig lønn da.

Hvis du fikk utbetalt vanlig lønn den måneden du vanligvis skulle fått feriepenger, så vil du bli trukket i lønn når du faktisk tar ferien. Hvis du bare fikk feriepenger i juni, og ikke lønn, så skal du få lønn når du tar ferie (for da har du allerede blitt trukket i lønn).

Tidl. bruker
31-08-2002, 15:19
Feriepenger
Arbeidstakere opptjener rett til feriepenger av fødsels- eller adopsjonspengene. Det kan gis feriepenger for opptil 12 uker av den samlede stønadsperioden dersom det er valgt full dekning, eller for opptil 15 uker dersom det er valgt 80 prosent dekning