PDA

Vis full versjon : Pustebesvær

Cilie
09-01-2006, 11:31
Har vært plaget av kraftig pustebesvær i over en mnd nå, og lurer på om det er fler som sliter med dette? Ikke at jeg unner noen andre det, men hadde vært "deilig" å ikke være alene om det...
Kan bli kortpustet bare av å skulle henge opp en klesvask, gå rolig opp en trapp eller rolig gange 100-150m, noen ganger kan det være nok bare å snakke en stund.
Har vært innlagt på sykehus, og tatt de få undersøkelsene de gjør når en er gravid, for å sjekke at det ikke er noe alvorlig med lunger (blodpropp) eller hjerte. Det fant de heldigvis ingen ting som tydet på. Men de fant heller ikke ut hva det kommer av, fikk beskjed om at sånn er det noen ganger, at en ikke finner ut hva det er. Ble sykmeldt...
Jordmor har ikke opplevd andre gravide med så kraftig pustebesvær, og har sjekket at livmoren ikke er såpass stor/ ligger sånn at det er den som er skyld i det.
Ikke for å syte, men det er slitsomt å ikke kunne gjøre noe. Går med konstant dårlig samvittighet for barn, hus og hjem + jobben....:trist2:

Tidl. bruker
09-01-2006, 12:11
Jeg merker også at pusten har blitt redusert.. For mitt vedkommende kan det kanskje skyldes at jeg begrenser astmamedisinen min veldig, samt at jeg er pottetett i nesa..
Og jeg er bare 13 uker på vei....:ups:

julibe
09-01-2006, 14:16
Det er helt vanlig at man rett og slett får dårligere kondis når man er gravid.

Det er en større del av kroppen (les: livmor/foster) som skal forskynes med oksygen, og behovet for oksygen til disse delene øker fortere enn vi greier å holde tritt, så derfor gir det seg utslag i at man blir andpusten.

Etterhvert som livmora blir større, vi lden også presse sammen lungene litt, så man får ikke utnyttet lungene til det fulle, og pusten blir også av den grunn knappere.

Toya
09-01-2006, 16:00
Jeg blir også stadig heftet i det jeg gjør fordi jeg "mister pusten". Ingenting som vises på prøver, men plutselig må jeg bare "pese" litt for å få nok luft.