Vis full versjon : vektøkning....
maritmix
13-01-2006, 12:24
Jeg må innrømme at jeg er livredd for å legge på meg... Akkurat nå er vekta +7.5 ca (fra før jeg ble gravid...). Det legger faktisk en demper på gleden over å være gravid...(La på meg ca 14-15 kg i forrige svangerskap). Det hører med til historien at jeg ikke er syltynn i utgangspunktet, men normal / "kraftig" med kvinnelige former....
Jeg har heller ingen overdreven matlyst for tiden heller.....Det har blitt så ille at jeg innimellom blir plaget av svimmelhet og hodepine. Jordmor ga meg instruks om å spise minst hver andre time.....
Hvordan er det med dere?
Lesedyret
13-01-2006, 12:29
vet ikke om det er noen trøst, men dongeribuksene mine fra før jeg ble gravid passer fremdeles. Det er snakk om 3 - 4 cm om å gjøre for å skulle få igjen den øverste knappen...
Når det gjelder spising, så spiser jeg ofte det jeg har lyst på (men så har jeg til gjengjeld dilla på grovbrød og frukt...). Kan likevel ikke si at jeg har noe idealkosthold...
Vet ikke om dette var respons du var ute etter... :klem:
maritmix
13-01-2006, 12:34
vet ikke om det er noen trøst, men dongeribuksene mine fra før jeg ble gravid passer fremdeles. Det er snakk om 3 - 4 cm om å gjøre for å skulle få igjen den øverste knappen...
Når det gjelder spising, så spiser jeg ofte det jeg har lyst på (men så har jeg til gjengjeld dilla på grovbrød og frukt...). Kan likevel ikke si at jeg har noe idealkosthold...
Vet ikke om dette var respons du var ute etter... :klem:
Setter pris på all respons...Bruker fortsatt "vanlige" klær jeg også. Bortsett fra de trangeste buksene. Det eneste jeg har dilla på er Clausthaler / Munkholm eller pepsi max. Kan en sjelden gang få sjokoladekick, men da spiser jeg bare et par biter. Grovt brød og knekkebrød spiser jeg også. Spiser sunnere, bedre og i mindre mengder jeg nå enn før jeg ble gravid....
Lesedyret
13-01-2006, 12:37
Kan en sjelden gang få sjokoladekick, men da spiser jeg bare et par biter. Grovt brød og knekkebrød spiser jeg også. Spiser sunnere, bedre og i mindre mengder jeg nå enn før jeg ble gravid....
Kunne vært meg det... Har hatt noen sånne kick innimellom. Og som sagt, har gått opp rundt 10 kg, men egenvekta er nødt for å sunket. Det er færre cm rundt låra og baken f. eks...
Fortsetter du sånn, skulle du ikke trenge å bære bekymret for den O Store Vektøkningen...
Bittelill
13-01-2006, 12:40
Er livredd for å bli kjempestor. Har ei venninne som la på seg 40kg, gikk fra 62 til over 100, det er mitt største mareritt! Har lovet meg selv at sånn skal det ikke bli... Men ser jo at magen blir større, og jeg er bare 12+6... 7.5kg pluss så langt ut i svangerskapet synes jeg høres veldig bra ut jeg.
Jeg prøver å la være å plage meg selv så veldig i forhold til vekta. og propper meg full med masse gulrøtter og frukt som mellommåltider, og håper på at det skal hjelpe meg til en normal vekt økning.
Men det er ikke mye moro å føle seg feit.
Ble så sint, var hos legen for 2 uker siden. Leste en artikkel om en av disse værdamene som var gravide. Hun hadde i underkant av 1mnd igjen av svangerskapet igjenn og hun var svært forsiktig m hva hun spiste for til da hadde hun lagt på seg i underkant av 7 kg, det er jo ikke mye!¨
Hva da med alle oss andre som sikkert runder minst 15kg arg!
babyenvår
13-01-2006, 12:58
7,5 kg er jo ikke mye!
Jeg var på vekta idag, og den viste 74,2 kg (Jeg veide rundt 60 kg) før jeg ble gravid. Så +14 kg så langt for min del. (26+2) Jeg la faktisk på meg nesten 10 kg bare på de første 12 ukene, så for min del har det stabilisert seg...
Jeg skjønner ikke hvorfor mange er så opphengt i vekta, viss du spiser normalt og ikke fråtser i godteri så legger du på deg det du legger på deg - ferdig med det!
(Selvfølgelig forståelig at folk som har lagt på seg 30-40 kg i tidligere svangerskap prøver å begrense økningen)
hevingen
13-01-2006, 21:20
Jeg må si meg enig med babyenvår i at 7,5 kg ikke er så mye når du har kommet så langt på vei. De kiloene som setter seg mest på oss mødre er de som kommer tidligst. Så etter fødselen vil du nok se at du ikke veier noe spsesielt mer enn nå. Og du kan jo fremdeles bruke vanlige klær. Jeg har gått opp ca 6 kg fra siste mens, og 3 av dem av de første 4-5 ukene. Men etter det har det heldigvis roet seg. Men jeg har fått så stor mage at mammabukser og store gensere er det eneste som fungerer.
Uansett så tror jeg du bare skal fortsette som du gjør, så både du og babyen får det dere trenger.
Tidl. bruker
13-01-2006, 22:13
Om jeg skal regne fra sist jeg veide meg før jeg ble gravid så har jeg gått opp rundt 4-5kg, men fra 12.uker til 21.uke hadde jeg gått opp kun 1 kg..
Uff! Jeg vet hvordan det føles å gå opp i vekt og ikke være komfortabel med det!
Selv har jeg vel gått opp ca. 4 kg til nå og er 21+2! Syns jo selv dette er mye i forhold til antall uker, og er livredd for å gå opp myyyye i vekt siden jeg har litt "ekstra" fra før jeg og.
Men jeg må jo si at når du er såpass langt på vei som du er, så syns jeg overhodet ikke du har lagt på deg mye altså.
Så lenge du spiser sunt og variert, så tror jeg ikke den helt stooore vektøkningen vil vise seg hos deg.
LiseLotte
14-01-2006, 00:58
synes dere har vært flinke alle jeg. Første svangerskap la jeg på meg 25 og andre gang 20. Husk at mye kan være vann spesielt den siste tiden. Ikke tenk så mye på vekta, men lev og spis normal og sunt. Husk og en legger på seg for en grunn, Kroppen "sparer" på energien for bruk senere, som til amming.
serianne
14-01-2006, 20:32
syns ikke man skal stresse så mye med vekta jeg, i et svangerskap må man ta det som det kommer. tror det er viktigere å tenke bevegelse/aktivitet sånn at man ikke er så dårlig form når barnet kommer.
Hormoner påvirker også vekta endel, mer for noen enn andre. Jeg er en meget slank dame til vanlig som trener ofte. I de to forrige sv.skap endte jeg med 25 kg+, og denne gangen har jeg allerede lagt på meg 3 kg før 12 uker har gått. Dette styrer jeg ikke helt selv, mye vann og i tillegg gjør hormonene det at fett dannes lettere på kroppen til bl.a "amme-reserver" Jeg trimmer fortsatt mye, går mye å ski i "treningstempo", jogger ol, spiser sunt og ganske lite pga kvalme, og likevel øker vekta endel. Sånn er det bare!!
Vet at jeg vil få igjen kroppen "min" etterpå, akkurat nå jobber den med å være en best mulig bolig for "gullungen" og det må jeg bare finne meg i! Mine ønsker om å ikke gå opp mer enn sånn og sånn må jeg legge på hylla, men jeg kan trimme og spise sundt likevel!!!
ble langt dette:rødme: :rødme:
Jeg har så god vaskemaskin, at jeg ville nok ikke hatt noe problem med å brukt klær ukjente og kjente hadde brukt :)
Om jeg gjør det eller ikke, det vet jeg ikke enda. Kommer nok til å få så mye dilldall utover, at jeg ikke trenger å kjøpe noe selv.. blir første barnebarn for faren min og foreldrene til mannen ;) (Nr 4 for mamma)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.