PDA

Vis full versjon : Svangerskapsforgiftning - forsvinner det etter fødselen?

Qlio
08-01-2003, 12:35
Hei!

Selv har jeg ikke hatt svangerskapsforgiftning (og håper jeg blir forskånet fra det også), men kjenner en dame som påstår at hun fortsatt har svangerskapsforgiftning 6 år etter fødselen? Personlig har jeg en tro på at dette er en unnskyldning for at hun ikke klarer og gå ned i vekt etter fødselen, men det kommer jeg ALDRI til å si til henne uansett svar her.

OM vi har misforstått henne, kan man ha ettervirkninger av svangerskapsforgiftning 6 år etter????

Maz
08-01-2003, 17:38
Du kan ikke ha svangerskapsforgiftning flere år etter fødselen. Men du kan ha ettervirkninger av den. Litt avhengig av alvorlighetsgrad også. Preeklampsi er jo egentlig ikke en forgiftning det er et gammelt begrep.

Jeg fikk alvorlig preeklampsi med HELLP syndrom sommeren 2001 og jeg slet lenge før jeg ble helt frisk. Enkelte kvinner får forhøyet blodtrykk i ettertid. Med HELLP kan også leveren være skadet. Vidre så kan det vel få varige virkninger om en får hjerneblødning som følge av forstyrret blodsystem eller full eklampsi med kramper. Jeg har lest mye om dette og studert det meste som er skrevt på Norsk og Engelsk de siste 10 årene (medisinsk materiale.

Jeg slapp unna disse varige bivirkningene, som er knyttet til de virkelig alvorlige tilfellene. Men det tok meg et år å føle meg helt frisk selv om legene ikke fant noe konkret som var galt. Jeg slet mye med ømme muskler. Dette finner jeg ikke dokumentert noe sted som å skyldes preeklampsien, men det kan jo skyldes at stress påvirket bindevevet. Bindevevsmassasje hjalp meg, og jeg ble også kvitt rester etter ødemer som jeg ikke viste satt i. (Ideen her er jo at traumer kan sitte i bindevevet).

Dersom damen er overvektig er hun høyst sansynlig insulinresistent en tilstand som øker sansynligheten for svangerskapsforgiftning.

Thea
09-01-2003, 15:54
Har selv hatt svangerskapsforgiftning, og det skal gå vekk etter fødselen. Noen trenger medisiner over en kortere periode for å få ned blodtrykket. Dersom forgiftningen ikke forsvinner, er det sannsynlig at man har lavt stoffskifte, dette kan det gis medisiner mot, i noen tilfeller opererer man, men da har man mest sannsynlig hatt eklampsi(med kramper).

Vet ikke helt hva jeg skal tro om denne damen, men det er kanskje ikke min jobb å bedømme heller. Tror kanskje jeg ville rådet henne til å ta en tur til legen for å få sjekket stoffskifte!!

Klem fra Thea, Jørgen og sukkererten(t.25.01)