PDA

Vis full versjon : Sykemeldt når en er arbeidsled. og jobber i vikarbyrå???

Storemy
26-08-2002, 15:59
Hei
Jeg er registrert arbeidsledig og er nå i et vikariat gjennom et vikarbyrå.
Dette vikariatet skal vare frem til jeg går ut i permisjon i oktober. Har ikke fått kontrakt på dette enda, men har fått det muntlig.

Nå er det en mulighet at jeg blir sykmeldt en stund. Hvem er det da jeg får sykepenger av og hvem skal ha sykemelding?
Skal både Aetat og vikarbyrået ha sykemelding fra meg?
Hvilken lønn beregnes sykepengene ut ifra, den kjempedårlige fra Aetat eller den pittelitt bedre fra vikarbyrået?

Jeg har rett og slett ikke råd til å bli sykemeldt hvis dette beregnes på grunnlag av arbeidsledighetstrygden.

Håper det er noen smartinger der ute som kan hjelpe meg.

Hilsen Storemy The FIRST (29+0)

Maz
26-08-2002, 16:47
jeg går ut fra at du får lønn fra vikarbyrået. Da er det dem du forholder deg til. Du kan fremdeles stå som arbeidssøker om du ønsker det. Du kan selvsagt bli registrert som inaktiv om du ønsker det. Tror du kan gjøre dette via meldekortet. Tror dette er blandt avkryssningspørsmålene.

Sykepenger får du enten fra den som betaler deg lønn, eller fra trygdekontoret. Etter arbeidsgiverperioden så er det opp til arbeidsgiver om de fortsatt betaler lønn og krever refusjon fra trygdekontoret eller om de foretrekker at du får sykepengene direkte.

Sykepenger er begrenset oppad til 6 G, og selv om noen arbeidsgivere betaler eventuelt mellomlegg tviler jeg på om et vikarbyrå gjør det. Tror G nå er ca 54000.

Dersom du får dagpenger og således må forholde deg til to arbeidsgivere vil jeg foreslå å få sykepenger fra trygdekontoret.

Sykmeldingen har en side som heter krav om sykepenger. Denne er vanligvis grønn. Denne skal fylles ut og leveres til den som betaler sykepenger. En arbeidsgiver som skal ha refusjon vil så sende denne til trygdekontoret. Eller om du skal ha sykepengene direkte sender du den til trygdekontoret.

Håper dette hjalp noe.

Anja22
03-09-2002, 03:04
Uansett så er systemet utroligt innvikla og vanskelig og forstå!!!!
Regler på dill og dal...