Vis full versjon : Postafen
Hei er det noen som har prøvd Postafen mot kvalme???
Kan det anbefales... :kvalm:
Mange tar det mot kvalme, men det bør taes i samråd med lege. Det finnes andre middel som kanskje fungerer like bra, som legen vet om?
D var han som ga meg det, men det eneste han sa om det var at det er umulig å vite om det er skadelig for fostret.. Det var ikke så gøy å høre..
D var han som ga meg det, men det eneste han sa om det var at det er umulig å vite om det er skadelig for fostret.. Det var ikke så gøy å høre..
Umulig å vite?
Har du sett på felleskatalogen.no?
Her; Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Fordelene ved bruk av preparatet under svangerskap bør vurderes i forhold til mulig risiko. Bør kun ordineres i laveste dose over kortest mulig tid. Overgang i morsmelk: Utskilles i morsmelk. Preparatet bør ikke brukes under amming.
Arachnida
30-01-2006, 16:10
Jeg har tatt det et par ganger og de hjelper for meg...men bivirkningen for meg er at jeg sover resten av dagen... :trøtt:
Men når valget er mellom å være skikkelig spyferdig eller å sove, så var ikke valget så vanskelig... :hehehe:
Jeg tok en sist vi skulle med ferge nordpå. Tok en klokken 11 og jeg kubbet klokken 19.30 den dagen. Da hadde jeg ikke sjans til å holde meg våken lenger.
Tusen takk for svar.. D var mer betryggende å lese enn å sitte kvalm og måtte skulle tenke på min helse eller barnets.. Teite lege!
margrete
30-01-2006, 17:11
Jeg er veldig plaget med svangerskapskvalme. Har vært på sykehus for væskebehandling nå i 4 dager. Jeg fikk noen stikkpiller av gynekologen som heter Stemetil. De kan man visst bruke i lengre perioder , og de er ikke skadelige for barnet. De funker rimelig bra. Lykke til !!
Hverken Postefen eller Stemetil hjalp på meg....
Eg las om fleire som hadde brukt dette (i samråd med lege) i sommer då vi skulle på bilferie, så eg hadde egentlig ingen betenkeligheter med å bruke det... Tok det dei dagane vi køyrte bil, og sov dermed ganske så mykje på bilturane.. Men ein kan jo ikkje køyre bil når ein bruker dette!
Jeg fikk beskjed av gyn. min om å kjøpe dette siden jeg var kvalm hele døgnet.
Jeg var veldig skeptisk, men hun lovet at det var det preparatet som var forsket mest på ved graviditet når det gjaldt kvalme. Hun hadde ingen betenkeligheter altså.
Dette svangerskapet mitt har i tilegg vært svært godt fulgt opp pga. habituell abort, så hun bør være sikker i sin sak!
Postafen har hjulpet meg masse de siste 2 månedene. Jeg har blitt litt trøtt utover dagen/kvelden, men har fungert fint på jobb.
Jeg fikk råd av min lege om å prøve Postafen denne gangen. Hun sa det er et av de eldste og best utprøvde legemidler vi har, så hun anså det som null risiko. Og det skal sies at hun er ekstremt restriktiv med medisiner generelt...
Hos meg funket det såpass bra at en Postafen ga effekt i 4-5 dager!! Riktignok sov jeg i ett kjør, men valget var ikke vanskelig...totalt tok jeg da altså 6 tabletter, fra uke 7 til uke 13.
Anbefaler deg å prøve ihvertfall! Lykke til!
Prostafen gjorde meg til et nytt menneske 10min etter inntak. Det var så deilig å ikke være kvalm.
Tok bare to-tre stk over 1,5uke. Ville forsøkt å begrense bruken mest mulig, slik pakningsvedlegget oppfordrer til.
Ellers.. ble jeg veeeeldig trett :(
Men.. Heller det enn å spy
Jeg har fått det så jeg skal fungere på jobb fra torsdag av... Men jeg er jo avhengig av å kjøre til og fra jobb da, bør kanskje høre med legen igjen. Ikke alltid jeg synes det er bra at han ikke liker å sykemelde folk.. Noen ganger trenger man det. Jeg jobber i barnehage, og må da være aktiv med barna hele dagen. Det går ut over de andre hvis jeg ikke klarer å gjøre jobben min...
Postafen har hjulpet litt, men ikke helt.
Det tok de verste kvalmetoppene hos meg, men var fortsatt kvalm. I tillegg ble jeg enda mer trøtt, så noe annet enn å sove var uaktuelt.
Fant ut at det var bedre å være kvalm og heller ta det litt med ro enn å sove bort halve dagen og være like kvalm når jeg våknet...
Ung Frue
02-02-2006, 00:04
Jeg har fått det foreskrevet både fra sykehuset og legen min. Jeg har risikosvangerskap. Faren ved bruk av denne er ikke no, men du skal ikke ta mere enn en om dagen. Så når jeg hadde det ille så brukte jeg 1/2 morgen og 1/2 kveld. Men så fikk jeg et godt tips. Fyll et 1/2 glass eplenekter og resten av glasset med blå farris. Dette redda meg. Hjalp egentlig bedre enn tabletter og alt. Jeg spydde som en gris selv med tabletter på det verste (rakk jo ikke virke før jeg var i gang) og slutta med spyingen da jeg fikk denne vidunderdrikken :jippi: Og det beste av alt: det er mindre søtt enn cola, det smaker friskt og godt og det er helt ufarlig. Lykke til!!
Faren ved bruk av denne er ikke no, men du skal ikke ta mere enn en om dagen. Har ikke hørt noe om kun en om dagen.. Jeg fikk foreskrevet en morgen og en kveld av min lege!
He he.. På min resept står det at jeg skal ta en om dagen, max 2, men helst en om dagen... Han er litt rar! :glis:
Ung Frue
02-02-2006, 20:05
Har ikke hørt noe om kun en om dagen.. Jeg fikk foreskrevet en morgen og en kveld av min lege!
Tror det er mange som er slepphente med å si ordentlig i fra av legene. Følte det under tidligere svangerskap andre legekontor. Men jeg har det altså både fra sykehuset og lege min og de bør være oppdatert. Kanskje de er flinkere med å informere når det er risikosvangerskap? Kanskje de trenger en slik oppstrammer som nettopp den gruppen der mange av dem? Det er stor praksis forskjell på legekontorene ja. Det er helt sikkert. :gruble:
Slapp helt av når det gjelder kvalmestillende....
Jeg har vært innlagt flere ganger pga ekstrem kvelme og oppkast.. Dere ander ikke hva jeg ble proppet full av....stemetil, largactil, postafen, afipran, zofran og diverse... I siste bladet gravid står det at alle kvalmestillende som blir gitt til gravide er trygge. De er "sjekka" ut som trygge. Postafen er faktisk det tryggeste fordi det er det eldste preparatet...
JEg har tatt zofran hver en eneste dag siden uke 9 (da jeg ble sist utskrevet) og både lege og jordmor sier jeg skal slappe av og ta det om jeg har behov...og ja...jeg har behov, hver dag, ennå!!!
Postafen funket ikke på meg:trist2: Ikke ble jeg trett heller...
Drakk også mye eplenektar/farris-blanding. Det var skikkelig godt, og hjalp mot kvalmen:jupp: Anbefales!!
Så er det slik at det medikamentet som hjelper på den ene, kanskje ikke hjelper på den andre..... Slik er det med alt...
Det var kun zofran som hjelper på meg, akupunktur hjelper ikke.. Farris og eplejuice, dempet det litt, men tok ikke bort kvalmen... Alle er forskjellige og man må nesten bare prøve seg fram.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.