PDA

Vis full versjon : synkende fundusmål?

Kiril
31-01-2006, 12:08
Jeg skriver dette for min vennine som ikke er registrert her. Hun er gravid i uke 30 og har hele tiden hatt stigende fundusmål. I dag fikk hun beskjed om at det hadde sunket såpass mye at legen ble litt bekymret.(uke 28 var målet 27 cm. og uke 30 25cm.) Hun må tilbake om en uke, og dersom det ikke har steget tilfredsstillende så må hun til ultralyd for å sjekke at alt er iorden med fosteret. Dersom det ikke er det- så snakket legen om eventuelt keisersnitt??
Har noen av dere erfaring med lignende? Hva pleier årsaken til synkende fundusmål å være? og hva kan konsekvensene bli?

Alexa74
01-02-2006, 15:46
Jeg hadde synkende SF-mål siste ukene før termin. Jeg hadde influensa 3 uker før fødsel og det kunne være en årsak sa jordmor (mistet matlysten og drakk mye mindre..), trodde også det kunne være litt lite fostervann, ellers er det mulig babyen har snudd seg. Trenger ikke være noe galt, men godt hun får sjekket det opp i tilfelle! Jeg var på ctg-registrering og ultralyd på føden og alt var heldigvis bra. Synes det er rart legen venter en hel uke med å sjekke det opp.. Jeg fikk time dagen etter ( hjertelyden var normal og den lille hadde det bra når det ble oppdaget så trengte ikke dra samme dag, men de ville ikke vente lengre enn neste dag med å sjekke det opp) og er noe føden tar alvorlig.. Fikk også med meg et skjema og skulle telle antall spark fra babyen i en halvtime. Fikk du mindre enn 5 spark skulle du prøve 30 minutter til, og kjente du mindre enn 5 spark i løpet av 1 time skulle jeg kontakte føden umiddelbart.

Håper det går bra med venninnen din!