Vis full versjon : sf mål
eg fikk beskjed om at jeg lå litt under på sf målene da jeg var på ul(maama har altid fått små barn)
Jeg hadde 14 cm sdf mål i uke 17.
Og jeg lurte på hve dere nadre har hatt og hva dere har nå??
:???: Ble bare litt sånn liksom!!
Takker for svar!!
Klem fra spira og lille :baby: 18+6:findag:
Da kan kanskje (dumme meg) spørre om hva et sf-mål er?:???:
Det er når legen måler fra skam benet til toppen av livmoren din.......det blir til en sånn kurve på svangerskaps papirene dine.Vet ikke om du forsto det er dårlig til å forklare
Kremt...Dumme meg igjen. Hvorfor gjør han det? Måler mener jeg
Det er en indikator på hvor stort barnet vil bli(så vidt jeg har forstått)Og for å følle med på om alt vokser som det skal.Hvis barnet ikke får nok mat osv går hvist kurven nedover etter hvært......?+at hvis alt vokser for fort kan det være et tegn på svangerskapsforgiftning???
Dette er jeg ikke helt sikker på asså
Heisann,
På samme måte som at det er forskjellig størrelse på mager, vil mål også bli forskjellig. Det er mange som får like store barn men som ikke har hatt like mager eller mål.
Sist jeg var på kontroll hos jordmor var jeg i slutten på 17. uka, ble jeg målt til 17cm. Litt over "gjennomsnitts-streken" men alikevel innenfor normalen. 3cm mindre er fremdeles innenfor normalen.
Det viktigste er at det er en jevn vekstforandring for hver kontroll!
Lykke til!
Zuzie
LeiaOrgana
26-08-2002, 23:02
SF målet måles for å se om livmoren vokser jevnt. Viss den plutselig vokser mye kan det være noe som er galt. (Tror at mye fostervann kan være en indikator på svangerskapsforgiftning?) Men følger den en jevn kurve skal det være ok. Her må også sies at det er et veldig usikkert mål, særlig viss to forskjellige måler det. De kan måle fra og til ulike plasser, slik at SF målet kan variere med et par cm....
Legen målte det hos meg for første gang når jeg var på kontroll på fredag (20+1). Han sa at jeg da ikke måtte bry meg for mye om det ennå, det ble sikrere å måle etterhvert. SF målet mitt var da 19,5 cm, helt i toppen av normalområdet. På helsekortet kan du se en kurve i et diagram. Den røde streken er gjennomsnittsmålet, mens det grønne området er normalområdet. Der kan du selv se om det du fikk er mye eller lite i forhold til hvor mange uker du er på vei :)
I begynnelsen av uke 18 var jeg ca. 17 cm.
Legen sa det skulle stemme bra med menstermin, og da jeg var på UL uka etter, ble ikke terminen flyttet.
Klem, Linea (19+2)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.