Vis full versjon : Keisersnitt ved neste svangerskap?
Jeg hadde ikke noen god opplevelse da jeg måtte ta keisersnitt med min nyfødte datter, pga dårlig hjertelyd bla. og rier med dårlig fremgang. Hadde rier i 20 timer uten å få mer enn tre cm åpning på den tida. Fant ut at hodet også lå galt. Nesa pekte nedover, så hun hadde tenkt å komme med ansiktet først. Det gikk ikke.
Hvor stor er sjansen for at det blir keisersnitt ved neste svangerskap????? Er det stor sjanse for at neste fødsel skjer normalt??? Noen som har erfaring?? Er så redd for dette.
Fikk ikke hilst på dattera mi skikkelig før 17 timer etter ks, siden hun ble lagt på barneintensiven etter å ha svelgt en del misfarget fostervann, og hun var liten, bare 2680 gr, ei uke over termin, pga morkakesvikt som ikke var blitt oppdaget. Var ganske traumatisk for meg.
Gjør foresten fortsatt vondt etter keisersnittet som ble gjort for 13 dager siden. Stikker og svir eller noe sånt når jeg beveger meg. Er det normalt??? Hvor lenge skal jeg ha vondt da????
Når det gjelder renselsen...hvor lenge er det vanlig å blø???
Du skal se det går helt fint neste gang! Min søster opplevde nesten akkurat det samme som deg ved første fødsel. Hennes neste fødsel var en skikkelig drømmefødsel hvor alt gikk helt flott!
Jeg vil nok tro at det er normalt å fremdeles kjenne noe i snittet bare etter 13 dager. Det er mange lag som er skåret gjennom og som nå skal gro!
Renselsen kan vel vare en 6-7 uker.. Det varierer veldig. Jeg hadde den ca 6 uker, om jeg husker rett.
:klemme:
Jeg har opplevd begge deler;
Første fødsel hadde jeg over 40 timer med intense rier, før det til slutt med hastekeisersnitt.
Drøyt to år senere prøvde jeg igjen, denne gangen var både jeg og personalet på Føden godt forberedt - etter drøyt 12 timer i stygge rier ble det vaginal fødsel (etter maks klipping og tang, men...).
Anbefaler en skikkelgi prat med personalet på den aktuelle fødeavdelinga, sånn at dere blir enige om hva dere kan gjøre for å få til en vanlig fødsel osv.
Tussemor
06-02-2006, 15:13
Jeg fikk førstemann med hastekeisersnitt for 2 år siden, hadde 20 timer med vooonde rier, han lå litt skjeivt med hodet og ville absolutt ikke ut. Både personalet på barselavd og fastlegen min snakket mye med meg etterpå, for å være sikker på at jeg ikke satt igjen med et traumatisk minne etter fødselen.
Jeg gruet meg ikke i det hele tatt til neste fødsel (7 uker siden), jeg var innstilt på at det kunne bli keisersnitt igjen, men fødselen gikk kjempefint!! Hodet lå litt skjeivt denne gangen også, men pressriene var mye mer effektive, og denne fødselen tok 12 timer mindre enn første :jupp: , altså 8 timer fra riene begynte!!
De fleste får en mye lettere fødsel andre gangen :glis: ! Du har gjort en kjempejobb, snakk ut om opplevelsen, så er jeg sikker på at du klar for nestemann om noen år :elsker: !
Tussemor
06-02-2006, 15:19
Jeg måtte forresten vente 10 timer før jeg fikk hilse skikkelig på sønnen min, etter ks, siden jeg ble lagt på overvåkning. Derfor var det ekstra deilig med siste fødsel, der jeg fikk sønnen min rett oppå brystet! Renselen tok ca 10 dager hos meg etter ks, men varer mye lengre hos enkelte, opptil 6 uker er normalt... Jeg kjente stingene godt i 3 uker, det stakk litt og kjentes ut som det skulle revne når jeg reiste meg opp ol. Ta det rolig, ikke støvsug ol, og kontakt legen din hvis det blir mer enn ubehagelig !! Lykke til !
Nakkinekki
09-02-2006, 12:43
Gjør foresten fortsatt vondt etter keisersnittet som ble gjort for 13 dager siden. Stikker og svir eller noe sånt når jeg beveger meg. Er det normalt??? Hvor lenge skal jeg ha vondt da????
Det er over 2 år siden mitt KS, men jeg er forstatt rød og øm. Det tar nok ganske lang tid før det er helt OK igjen.
aprilgutt
20-02-2006, 14:04
Hei.Jeg hadde og keisersnitt på mitt 1.barn.Var ikke det jeg hadde forestilt meg,men var forberedt på det siden jeg hadde svangerskapsforgiftning og ble satt i gang.Dette var et haste keisersnitt som jeg aldri kommer til å glemme.De prøvde å sette epidural på meg 3 ganger,klarte det på 4.forsøk. Men når de endelig hadde fått inn denne så glemte de å sette den på tidsnok så når de måtte begynne å skjære så kjente jeg jo ALT å ikke nok med det,de har jo sånn speil i taket,men det hadde de glemt å snu så både meg å min mann så ALT. Så jeg håper ikke det blir sånn neste gang nei. Å det er ikke lenge til:jippi:
*Christina*
05-03-2006, 23:26
Jeg hadde heller ikke sett for meg at det skulle bli keisersnitt med mitt første barn. Hadde svangerskapsforgiftning og ble satt igang på termindatoen. Fikk rier hvert 3.min i 36 timer som resulterte i ikke annet enn 0 cm åpning. Babyen ble derfor forløst med planlagt keisersnitt.
Jeg har ikke noe lyst til å prøve på å føde en gang til. Har null trua på at det kommer til å gå noe bedre denne gangen. Kroppen min nedentil er jo like lite "øvd" på å føde som om jeg skulle vært førstegangsfødende. 0 cm er jo som urørt! Og jeg vet det ikke gikk sist! Må på slik jordmor-fødsels-forberedende samtaler fra uke 24. Vil ikke dit engang jeg. Vil ikke tenke på det i det heletatt. Legen som ordnet timene sa at det var pga "falsk rie-start" at livmora ikke åpnet seg. Det kunne være alt gikk bra om riene starter av seg selv denne gangen. Så jeg er redd de skal presse meg til å føde, selv om jeg har fødselsangt, redd for konsekvenser med å gå over tida, og sikker på at en vaginal fødsel ikke vil gå bra.
HJELP! Noen med erfaringer??
Det er helt normalt at det stikker og svir litt enda. Men det blir sjeldnere og sjeldnere. Enda nå snart 2 år etter mitt hastesnitt, så kan jeg enkelte ganger i enkelte stillinger kjenne litt stikk/strekk.. Jeg har heller ikke fått følelsen igjen rundt snittet, og det er utrolig ekkelt når jeg eller andre kommer borti der :urk:
Renselsen er like varierende om man har hatt snitt som om man har fått vaginalt.
Jeg blødde så og si ikke. Bare litt den første dagen og pittelitt neste dag. Deretter var det bare utflod med litt farge noen dager til. Nå ble det tørket godt opp inni meg før de sydde meg igjen, vet ikke om det kan ha hatt noe å si..
Jeg lurer også på om min neste fødsel vil gå som normalt. Med nummer en hadde jeg 6 cm da jeg kom inn på sykehuset. Men fostervannet var misfarget og fosterlyden var veldig lav. I tillegg kom han ikke ordentlig ned. Så da ble det hastesnitt med full narkose.
LatinoBaby
12-04-2006, 23:16
:sniker: fra NM
dette lurer jeg også på...de anbefaler så innmari en vaginal fødsel neste gang, men må innrømme at dette ikke frister...etter 24t med kraftige rier, ble det haste-KS på meg, etter at sugekoppen ikke fikk han ut. det er den sugekoppen(vakuum) som er mitt store mareritt...
Mitt arr svei og stakk flere måneder etter fødsel. Tror det tok nærmere et halvt år før jeg kunne bevege meg uten å kjenne at det var stramt og ømt. Det var ikke noe galt, men ikke all hud er like flink til å helbrede seg selv.
Palindrome
09-05-2006, 09:30
Nå er det 6 uker siden mitt snitt og jeg merker ikke så veldig mye til det. Er veldig rødt akkurat i såret, men det tar nok noe tid før det blekner vil jeg tro. Eneste er at noe over såret kjennes det nesten ut som nervene ligger utenpå hvis dere skjønner. Skikkelig ekkelt om noen kommer borti. Har så smått begynt å løfte Marte en gang eller to, men skal fortsatt være forsiktig et par uker til. Vil så veldig gjerne bli gravid igjen fort, så da vil jeg ikke gjøre noe som forsinker det...
Min renselse var noe kortere og i starten litt mindre enn etter den vaginale fødselen. Var vel ferdig etter 2 uker, da var det rosa utflod til mensen kom etter 3 1/2 uke.
Når det gjelder KS, så vil jeg helst ikke ha det igjen. Hadde jo ikke forestilt meg KS, men gutten var alvorlig syk og måtte ut NÅ skulle han ha en sjanse. Jeg syntes ikke KSet i seg selv var noe skummelt. Men jeg syns ike KS skal tas "unødig" og siden jeg hadde en drømmefødsel med Marte og det er best for mor og barn vil jeg ha det senere også. Særlig med tanke på at jeg etter Marte var oppe og gikk frisk og fin en time etter og at jeg etter Martin nå i mars fortsatt ikke er i full form.
Så jeg er sjeleglad snittet et tatt sånn at jeg kan føde vaginalt igjen. Og håper det ikke vil være for mange månedene til.
Jeg hadde også misvarget fostervann og gutten ble tatt med haste ks etter ca. 22,5 timer med rier, og 7-8 cm åpning. Så livmoren hadde jobbet en del, heldigvis..
Jeg er så utrolig glad for at det er flere av dere som skriver at de hadde en fin fødselsopplevelse med nr. to, for jeg vil ikke ta ks igjen. :skummelt: Det er jo en operasjon i tillegg til at en akkurat er blitt mor. Også det å ikke få holde den lille før etter 11 timer etter ks er helt miss. :trist2: Neste gang håper jeg så inderlig at alt går bedre. Jeg vil føde normalt og holde minien inntil meg fra første stund.:jupp:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.