PDA

Vis full versjon : Til dere med bekkenplager som bruker krykker...

julibe
05-02-2006, 21:42
... synes dere det hjelper å bruke krykker?
Og i så fall på hvilken måte?
Hjelper det mest "der og da" sånn at smertene ved gange er mindre, og/eller hjelper det på smertene som ellers ville kommet etter at du har måttet gå litt.

Og hjelper det mest på symfysesmertene eller ryggsmertene?

Jeg har nemlig (endelig) fått tak i et par krykker, men greier ikke helt å venne meg til/godta tanken på atjeg faktisk skal/må bruke dem.

Til nå har jeg greid å gå litt, men det gjør jo sabla vondt både når jeg går og ikke minst etterpå... så jeg prøver å snu tankegangen min, og tenke at krykker kan gjøre det bedre for meg...

Men jeg er rett og slett litt usikker på hvordan jeg skal bruke dem da :flau:
Er det fysioterapeut/manuell terapeut som kan "lære" meg å bruke dem, eller er det like greit å prøve seg fram selv?
Og hvor høye skal de være? Regner meg jeg ikke skal gå med skuldrene oppunder ørene?

Jeg føler meg helt :rabla: jeg nå, og har mest lyst til å gjemme krykkene bakerst i et skap!!

Tidl. bruker
05-02-2006, 21:51
Kontakt fysioterapaut og be om hjelp. Da får du riktig høyde, samt lært deg å bruke dem.

Hos meg hjelper krykker både der og da, og etterpå

popsinune
05-02-2006, 21:54
Jeg har krykker, men bruker dem ikke noe særlig.
Det gjør like vondt å bevege seg med krykkene som det gjør å bevege seg på egenhånd. Og siden det gjør like vondt, så går det like tregt å bevege seg uansett.

de eneste gangene jeg merker at krykkene hjelper, er dersom alt er låst i smerter når jeg skal reise meg fra sittende til stående. Da klarer jeg overhodet ikke å reise meg på egenhånd, men klarer såvidt å dra meg opp ved hjelp av en krykke.

Tja...vet ikke om du ble noe klokere av dette :vetikke:

Celeena
05-02-2006, 23:23
Tja, hva skal jeg si...

Foreløpig klarer jeg å gå uten krykkene her hjemme på de fleste dager. Når jeg skal ut, er jeg avhengig av krykker. Jeg har bare prøvd meg frem på hvordan jeg skal bruke de for å få mest hjelp. Har jo et par års erfaring nå :himle:

Jeg vet jeg vil bli enda mer avhengig av de i ukene fremover. I slutten av forrige svangerskap klarte jeg ikke løfte beina i det hele tatt, mest pga symfysen. Da brukte jeg krykkene på følgende måte: sto med samlede ben, satte begge krykkene ned litt foran meg og slepte beina etter, først det ene og så det andre. Du kan tro jeg kom meg fort fremover... :stønn:

Vet ikke helt om jeg klarer å forklare hvordan jeg bruker de nå... Det varierer i grunn litt, ettersom jeg føler gir meg mest støtte. Kanskje vi skulle møttes en dag, så kan vi "leke" oss litt med krykkebruk? :snill:

julibe
05-02-2006, 23:29
Kanskje vi skulle møttes en dag, så kan vi "leke" oss litt med krykkebruk? :snill:

Det hadde vært koselig og treffes igjen ja :)

Tror jeg får driste meg til å prøve krykkene "ute" en dag... blir liksom ikke helt reelt å prøve de hjemme på stuegulvet i 1 minutt liksom :snill:
Men jeg føler meg så innmari teit med dem :flau:
Jeg MÅ virkelig endre tankegangen min altså :dåne:

Tidl. bruker
06-02-2006, 00:02
Det er fysioterapeuten som skal vise deg hvordan du bruker dem.du har krav på ordentlig gjennomgang på hvordan du skal gå med dem,at du går riktig med dem har alt å si for hvor godt du får avlastet.hilsen vikki som snart er ferdig utdannet fysioterapeut:jupp: