Vis full versjon : For mye fostervann - noen erfaringer?
milli vanilli
06-02-2006, 13:25
Jeg er nettop blitt sykemeldt pga mye fostervann kombinert med kynnere og en prematur forhistorie. Noen som har hatt for mye fostervann og vet noe om dette?
Tidl. bruker
06-02-2006, 13:49
Det kan være flere årsaker til polyhydramnion (for mye fostervann). En av de vanligste er diabetes, eller at de ikke finner noen årsak. Det er dessverre også noen mer alvorlige tilstander, men disse er veldig sjelden! Regner jeg med at du har blitt kalt inn til ultralydkontroll?? og kanskje tatt en glukose toleranse test? Og, om du er rhesus positiv eller negativ? Ofte finner de ingenting galt :) Sålenge fosteret ser friskt ut på ultralyd, og vokser som det skal, er nok alt bra :) Ikke at jeg vet hvor langt du har kommet, men er nok greit at du er blitt sykemeldt, i og med at du sier du har tidligere født prematurt. En av komplikasjonene ved for mye fostervann er for tidlig fødsel, da livmora blir så stor/sprengt.
Om du allerede har vært på ultralyd så er nok mest sannsynlig er alt bare bra :hyper: Og, lykke til videre!
milli vanilli
06-02-2006, 13:52
Har ikke tatt noen tester, bare sjekket via ultralyd og fått beskjed om ny ultralyd hos legene på føden i uke 30 (er i uke 26 nå) Babyen hadde det veldig fint, og alt fungerte bra med tilførsel av næring.
Tidl. bruker
06-02-2006, 14:04
Da er nok alt bare bra! I og med at du er i uke 26 nå, så er du allerede blitt sjekket for Rhesus negativ eller positiv, og har nok heller ikke hatt noen symptomer på svangerskapsdiabetes! Så, da er nok du en av de mange de ikke finner noen årsak - sånn er bare naturen noen ganger!
Du kommer nok til å bli fulgt opp med ultralyd fremover, så er bare å slappe av og nyte resten av svangerskapet! :jippi:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.