PDA

Vis full versjon : Halsbrann

maritmix
07-02-2006, 16:20
Hva kan jeg gjøre for å minske dette til kvelds /natt? (bortsett fra å ha imeg den hvite gugga Gaviscon)
Jeg har:
* slutta å spise frukt (syra gjorde det helt jæ....)
* drikker nektar istedet for juice (mindre syre)
* slutter å spise 2-3 timer før jeg skal legge meg, det hjelper noen ganger
(jeg er jo aldri lysten på noe godt til kvelds....:glis: )
* Kaffe smaker ikke lengre....

Jeg blir sprø om natta, for som regel blir det så ille at jeg nesten :kvalm:

Noen råd, anyone?

Maja28
07-02-2006, 17:21
Mandler skal hjelpe:jupp:

Kine79
07-02-2006, 17:27
Også love hearts sukkertøy.

Jeg plages også mest når jeg skal legge meg og utover natta av en eller annen grunn

maritmix
07-02-2006, 17:27
Mandler skal hjelpe:jupp:

Det skal jeg prøve! Takk!!!!!!!!!!

maritmix
07-02-2006, 17:28
Også love hearts sukkertøy.

Og dette er jo godt også

Nomin
07-02-2006, 17:34
Jeg hadde ekstreme plager av halsbrann og sure oppstøt i hele første svangerskap. Jeg ble anbefalt gavison av legen, men jeg klarte ikke smaken. Det som funka for meg var tyggetablettene Aflurax.

Måtte helt unngå;
Bananer
Alt med tomatsaus
alt med kullsyre (kullsyre forsterker)
all fet mat
Bakevarer
Søtt som godteri osv

Jeg gikk over til grovt brød, knekkebrød til frokost. var så enormt plaget og lite hjelp å få av lege.

Denne gangen har jeg sluppet unna heldigvis. Har litt halsbrann i ny og ne, men da hjelper enten ett glass melk, noen agurkskiver eller mandler. Det kunne jeg bare glemme forje gang.

Jeg reagerte også med mye halsbrann når jeg drakk VANN, så hvis du drikker mye vann før du legger deg, kan det hende det er det du reagerer på...jeg reagerer også med halsbrann på vann nå også...

Kornelia
07-02-2006, 17:46
Jeg hadde ekstreme plager av halsbrann og sure oppstøt i hele første svangerskap. Jeg ble anbefalt gavison av legen, men jeg klarte ikke smaken. Det som funka for meg var tyggetablettene Aflurax.

Samme her, nå tar jeg 2 Aflurax stort sett etter hvert måltid. De smaker mint. Gaviscon er helt pyton! :urk:

Jeg må også holde meg helt unna alt med syre i, som juice og tomatsaus + sterke krydder, inkl. hvitløk.

Det funker ellers bra for meg å drikke mye melk. Iskrem er den eneste maten som hjelper når jeg først har fått halsbrann!

Denne gangen har jeg sluppet unna heldigvis.

Å, det var da enda godt å høre! :jupp:

Jeg var allerede redd for at jeg måtte plages med dette i senere svangerskap også...

Nomin
07-02-2006, 17:53
Ja hvitløk måtte jeg også holde meg unna.

Har sluppet unna stort sett alt av plager denne gangen, ingen kvalme, nope ingenting:sjokk: Men litt plager med bekkenet har jeg da. Helt vilt hvor forskjellig to svangerskap er!!!

Vimsemusa
07-02-2006, 18:15
Godt det ikj bare er eg som plages av detta.. Blir bare værre og værre jo... Har prøvd alt sosm står i linken over, og får halsbrann av alt... Gaviscon finnes i tyggetbl au, den i væskeform er jo drepen.. Får meir halsbrann av dei andre halsbranntbl på markedet eg :( Novuzid nøytraliseres litt, prøv den om du ikj har prøvd den(noen apotek sier den er for gravid andre ikj....). Nektar blander eg m vann, eller lar være å drikke, juice gjør iallfall rett og slett vondt.. Gikk til fysio for å få han til å trykke på spiserøret, men d hjalp heller ikj. D som hjelper(har eg hørt) er å føde babyen;) Så me får vel bare holdet ut til me har gjort d. Må sei at halsbrannen aleine har vært så plagsomt at et svangerskap til frister ikj i d heile tatt. og eg har spydd i 5 mndr, 1 mnd opphold og fått d tilbake nå ... men halsbrann er værst!!!

God bedring og lykke til med brannslukkinga..

Kornelia
07-02-2006, 19:08
D som hjelper(har eg hørt) er å føde babyen;) Så me får vel bare holdet ut til me har gjort d.

Ja, for det er hormonene som gjør at alle muskler i kroppen blir slappere, også lukkemuskelen ned til magesekken. Derfor siver det magesyre opp igjen i spiserøret og den svir på slimhinnene. Jeg forventer at halsbrannen nærmest forsvinner over natten, samtidig med fødselen! :jupp:

Tidl. bruker
07-02-2006, 19:34
Vist du er ekstremt plaga, kan legen skrive ut et resept belagt halsbrann-middel. Dei har litt forskjellig å velge mellom.
For å bli rekna som ekstremt plaga er det nok at ikkje-resept-belagte middler hjelper...

Happy
07-02-2006, 19:42
Når ingen ting av de vanlige tiltakene hjelper, er Pepsiduo en befrielse! Legen mente at dette burde brukes SVÆRT forsiktig når jeg var gravid. Det var i alle fall befriene på de aller værste dagene (tror jeg klarte å begrense meg til 6-7 tabletter totalt). Gaviscon og Aflurax har jeg spise sinnsyke mengder av. Jeg ble værre plaget for hvert svangerskap og siste gangen begynte det før positiv test.

Happy
07-02-2006, 19:43
Ja, for det er hormonene som gjør at alle muskler i kroppen blir slappere, også lukkemuskelen ned til magesekken. Derfor siver det magesyre opp igjen i spiserøret og den svir på slimhinnene. Jeg forventer at halsbrannen nærmest forsvinner over natten, samtidig med fødselen! :jupp:
Det har in gjort, hver gang :jupp:. annens komentar bare noen timer etter fødsel: Er du klar over at du ikke har tygga sånne rabistabletter på over 2 timer nå!!?

Samme med nesetettheten: borte med morkaka:kidoki:

Soløye
07-02-2006, 20:28
Har dere prøvd Frutin, fås hos helsekosten og er trygt for gravide å bruke.:jupp:

Maaya
07-02-2006, 20:44
Link tyggetabelett hjelper veldi godt mot halsbrann. Det står i pakningsvedlegget at det trygt kan brukes av gravide. Og det har jeg gjort i alle mine svangerskap.
Ettersom magen blir større, er det mere magesyre som presses opp. Og da må det mere til for å døyve det. De første månedene hjalp det fint med mandler og LoveHearts, men på slutten er det kun Link som hjelper. De tabelettene, som Gaviscon, som må tygges og skummer får jeg ikke ned. De kommer opp i ekspressfart.:rødme:

Nomin
07-02-2006, 21:07
D som hjelper(har eg hørt) er å føde babyen;)

Ja det stemmer absolutt. Hadde ekstremt halsbrann under hele fødselen. Til tider var den verre enn riene. Den forsvant sporløst i det jenta mi var ute:jippi:

Kornelia
09-02-2006, 23:36
Det har in gjort, hver gang :jupp:. annens komentar bare noen timer etter fødsel: Er du klar over at du ikke har tygga sånne rabistabletter på over 2 timer nå!!?

Samme med nesetettheten: borte med morkaka:kidoki:

Høres bra ut! :kidoki:

* Men noterer meg at jeg skal ta med Aflurax, Link e.l. til å ha under fødsel *

punky
02-03-2006, 14:16
Hei!!

Har endelig fått babyen og mine halsbrannperisoder er mye bedre.

Jeg hadde halsbrann i hele svangerskapet ofte som med oppkast.
Det som hjalp meg var lovehearts, som sugges eller tygges, disse leggger seg som et lokk akkurat som Link gjør, og varer legger. Det kan også hjelpe å ligge med hodet høyt. Og i noen perioder brukte jeg et homopautmiddel med navn: VOMIUM A-pl 27, dette fungert kjempebra. Og ikke minst, noe som må prøves sitrondråper i vann eller elpe. Levde stort sett på elper på slutten!!!

Lykke til!!! Det gir seg snart!!!!

Strawberry
02-03-2006, 14:58
Her var det mange nyttige tips å prøve ut! Likte spesielt det med lovehearts, hehe. Og kjekt å vite hva andre har reagert på av mat, så jeg er obs på det.
Har hatt litt halsbrann i ny og ne, men siste 3 dagene har det vært helt for j#"*€#.... Ikke fått sovet ordentlig, pga må sove sittende. Tvert jeg legger meg ned svir det som f..., blir skikkelig :kvalm: ! Kastet opp ALT jeg har spist i går og dagen før, men risgrøten fra i morges ser ut til å holde seg i magen:jippi: Har klart å trykke ned 1 tabl Aflurax også nå (klarer nesten aldri å få i meg sånt) så håper det gjør susen!!!:jupp: Men tror jaggu at den magesyren på slimhinnene laget en skikkelig forkjølelse i går, vralter rundt og hoster som en bryggesjauer på 30 sig om dagen! Eller som Vimsemusa sa på tlf; "hører den ene lunga di nesten kom opp nå nettopp" :knegg:
Men høres skummelt ut det der med halsbrann under fødselen :shock:, synes virkelig synd på dere som har opplevd det! Blir :gal2: om jeg plages med det da...:dåne:
Nei huff, sorry folkens, dette ble mye syting!:rødme:
Bør jo være glad det ikke er noe værre, egentlig. :jupp:

Terra
03-03-2006, 15:48
Jeg er også j***** plaget med kraftg halsbrann, da helst om kveldene etter jeg har lagt meg og skal sove:stønn:

Det er faktsik så ille til tider at jeg kaster opp, og brekker meg til jeg kaster opp blod. Høres sikkert brutalt ut, men det er ikke farlig.

Det eneste som hittil har hjulpet meg, ihvertfall lindret litt, er de berømte lovehearts:jupp:
Eneste som er dumt med dem er jo at de er proppet med sukker!
Men det får så være så lenge de hjelper meg til en god natt søvn.