Vis full versjon : Antistoffer
FInnes det flere her inne som har risiko for å utvikle antistoffer mot fosterets blodplater?
Er det rhesus minus du mener? :flau:
Er det rhesus minus du mener? :flau:
Nei, det er noe annet.
Det jeg snakker om er antistoffer som ødelegger fosterets blodplater, og dermed øker blødningstendenesen hos fosteret.
Jeg lurer på om du egentlig spør om det er andre her som har en spesiell blodplatetype som gjøre at det kan utvikles antistoffer, som igjen kan gjøre at fosteret kan få problemer med sine blodplater? Det er en spesiell blodplatetype, Hpa 1bb som kan medføre dette.
Jeg har den blodplatetypen. Hvis du trenger informasjon, anbefaler jeg en lang og informativ tråd om dette som gikk i 2003, den finner du i arkiv her: www.snartmamma.com/plassen/archive/index.php/t-12008.html (http://www.snartmamma.com/plassen/archive/index.php/t-12008.html)
I tillegg finner du en artikkel på barnimagen.com som ikke er så verst.
Linnea80
09-03-2006, 14:06
jeg har i dette svangerskapet dannet antistoffer, anti-k, mot barnets blod. dvs at jeg bryter ned barnets blod.:trist2:
jeg skal få god oppfølging i svangerskapet, dvs, ta blodprøver og UL regelmessig for å sjekke at alt er bra. Er blitt henvist haukeland sykehus, hvor jeg snart skal til grundig UL, for å sjekke at blodgjennomstrømmningen hos barnet er tilfredstillende...
Synes det er litt ekkelt dette, men satser på at det går greit...i verste fall må barnet få blod mens den er i magen min, og evt forløses rundt uke 34..men dette var visst heldigvis ikke så vanlig.....
Jeg spurte legen min hvorfor jeg hadde dannet disse antistoffene i dette sv.skapet, og han sa at en grunn kan være at jeg fikk en blødning etter keisersnittet som dannet det, og har ligget latent til neste sv.skap. kunne like gjerne vært en blødning etter vanlig fødsel.
Jeg har blodplatetype HPA-1bb (el HPA-1a neg som ullevål skreiv). Tar jevnlige blodprøver.
Jeg utviklet antistoffer i første svangerskap. (Har HPA-1bb og utviklet antistoffer mot HPA-1a som er den vanlige blodplatetypen.) Fikk syk nyfødt, men det gikk heldigvis bra. Fikk diagnosen først da barnet var nærmere 1 mnd.
Neste svangerskap blir fulgt opp tett med blodprøver, UL og planlagt snitt ca. 3 uker før termin.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.