PDA

Vis full versjon : Å være stemor - og snart bli mor

Marielle
26-08-2002, 19:17
Er det andre som er i samme situasjon som meg? Jeg er stemor til en gutt på 11 år og ei jente på 14 år. Snart skal jeg selv bli mamma, og mine stebarn får en halvbror. Jeg og mannen min har snakket litt om hvordan det vil bli, og hvordan det vil føles for hans barn.

Det er selvfølgelig viktig at vi bruker mye tid på de store barna og passer på å gjøre spennende ting med bare dem. Men likevel kan de kanskje lett få en følelse av at deres lillebror stjeler hele showet en stund. Kanskje vil de føle seg mindre elsket også. Jeg er nok redd for at mine følelser for mitt eget barn vil bli sterkere enn for mine stebarn, selv om jeg er veldig glad i dem også. Kanskje vil det vise seg at jeg er mye strengere med stebarna mine enn mitt eget avkom - men det blir kanskje ikke så tydelig ettersom aldersforskjellen er så stor. Kanskje de store vil bli sjalu, og føler at de må tilpasse seg veldig etter den lilles behov.

Noen som har erfaringer?

Marielle + Lykkeliten 19+5 som er skikkelig aktiv der inne i dag

Loppa
26-08-2002, 22:05
Heisann Marielle !

Jeg har ingen erfaringer ennå, men kommer nok til å gjøre meg mange utover våren neste år.
Sambo har en sønn på 8 år, som bor fast hos oss.

Vi har snakket mye om hvordan lillegutt kommer til å ta den nye lillebroren eller søsteren. Foreløpig er det ingen som kan fortelle oss det, så vi får jo bare se det ann. Enten blir han sjalu eller så går det bra.
Vi har iallefall bestemt oss for å gi han masse oppmerksomhet og å innvolvere han i stell og omsorg av lille babyen fra første stund.

Når det gjelder kjærlighet til den lille og til "stebarnet" så er det helt klart at det vil være en forskjell. Den lille babyen har du båret inne i deg i 9 mnd., det må jo bare bli en forskjell på det. Men en viktig oppgave som vi "stemødre" har da, er jo å ikke vise den forskjellen. Men hele tiden behandle barna likt og vise de like mye oppmerksomhet. Klart at det vil være forskjeller, men det er jo fordi aldersforskjellen er så stor.

Jeg er iallefall positivt innstilt og har tro på at det skal gå bra ! :) Lillegutt gleder seg også til å bli storebror!! ;)

Lykke til!

Klem fra Loppa & Lille Håp, 18+2.

Puffen
28-08-2002, 11:58
Jeg har en sønn på 14 og en datter på 10 år. Og de får snart en liten halvbror/søster, da jeg har en ny mann. snakker vi om :baby: sier vi bare lillesøster/bror. Tenker ikke så mye på at den er halv......Sier bare lilles/br.
Har fortalt barna at den lille kommer sikkert til og få mye oppmerksomhet, men at det fikk de også når de var små. Det skjønner de og gleser seg veldig de også. De er jo så store nå. eldstemann skal konfirmeres til våren. Så jeg er ikke redd for at de skal bli sjalu.derimot tror jeg det blir mye hjelp og få fra den kanten. jeg har også tenkt på at mannen min kanjse kommer til og føle litt annerledes for sitt eget barn, men det er jo helt naturlig. :baby: må jo også få ha sin pappa. det har de store barna. de er hos pappan sin annehver helg, jul, nyttår, 14 dager i sommerferien osv. De får også dobbelt opp med gaver til jul og bursdager.2 pappaer 3 sett med besteforeldre tanter og onkler. Det får jo ikke :baby: Nå er det jo ikke alle barn som har kontakt med både mor/far...så der har jeg ikke noe tips og gi.
Men bare barna vet at dere er like glade i dem som i den lille så går det nok bra. Fortell kansje åssen det var når de var små, finn fram gamle bilder. La de få vite at de har fått den samme omsorgen når det var :baby: Og kansje når det gjelder og kjøpe ting til den lille, så har jeg sagt at den har jo ingenting derfor må vi kjøpe det den trenger.
Skal bruke sengen etter mine barn og dåpskjolen. Og det synes de er stas. resten må kjøpes inn nytt .siden babytøyet jeg hadde har gått i arv til søskenbarna og borte ble det.
Så det er full forståelse for det også, men det må jo ikke gå utover de store barnas behov. Noe det ikke kommer til og gjøre.
jeg blir gladelig med på kino og sånn jeg....
selv om eldtsemann helst vil gå alene med kamerater og sin voksne fetter. og dattern min sier" ja, jeg får vel bli med deg da mamma"når jeg hadde så veldig lyst til å se atlantis fra disney. For tegnefilmen så vist litt barnslig ut.

Det går nok bra skal du se...de store barna våre er ikke lenger så avhengig av oss mammaer. Utenom hvis det er snakk om en liten handletur da?
så jeg lure på kansje vi kommer til og føle oss snytt for oppmerksomheten til slutt.
;)
Hilsen Puffen

Puffen
28-08-2002, 17:52
At siden sønnen min skal konfirmeres til våren, er han gammel nok til å være fadder til lille:baby: .så kansje det hadde vært en ide?
Har selv en søster som er 15 år eldre enn meg og hun bar meg til dåpen. Hun har vært en kjempegrei gudmor.
så sønnen min skal få være fadder til den lille.
Hilsen puffen 19 + 4