Vis full versjon : Kvalme/oppkast
sofieoglille
11-01-2003, 04:17
Heisann.
Jeg må innrømme at jeg er fryktelig redd for å bli kvalm og kaste opp under fødselen.
Er det noen som kan fortelle om sine erfaringer. Ble dere kvalm? Når under fødselen? Er det noe som kan hjelpe?
Jeg er også redd lystgassen for jeg har hørt at man kan bli kvalm av den. Noen som har erfaring med det?
Jeg skjønner at det for de fleste bare er en "bagatell" under smertene. Derfor er det få som har forståelse for angsten min, så jeg har heller ikke snakket med noen lege eller jordmor. Håper noen av dere kan fortelle om deres opplevelser.
Vennlig hilsen Sofie
Jeg ble kvalm og kastet opp som bare det, under åpningsfasen etter å ha fått petidin... Så det skal jeg IKKE ha igjen, for den ble jeg rett og slett "dopet" av og dårlig deretter... Men det gikk heldigvis fort over... :)
Jeg kastet opp under første fødselen jeg også - etter å ha fått Petidin... Andre gang fikk jeg kun lokalbedøvelse i ryggen og var ikke SLIK dårlig!
Det er ikke noe godt å spy, men midt oppi hele opplegget blir det faktisk av veldig liten betydning :stakar:
Når det gjelder lystgass ble ikke jeg dårlig noen av gangen - MEN man må passe på å bruke den riktig - og det får man hjelp til ;)
Jeg kastet opp etter at jeg fikk drypp, da på hver rie pga smertene. Men etter at jeg fikk petidin, så gav det seg. Så det er visst litt forskjellig. Ellers var jeg ikke kvalm, men riene jeg fikk av dryppet var grusomme... Ikke alle opplever det slik, og etter at jeg fikk epidural, gikk resten av fødselen som en lek!
Jeg har ikke født selv, så jeg kan ikke dele egen erfaring, men derimot fortalte min søster (som fødte for 9 mnd. siden) at hun kastet opp under fødselen. Nå hadde hun vært plaget med svangerskapskvalme helt fram til 7.mnd, så jeg vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men i alle tilfelle sa hun at hun følte det som en lettelse etter at hun hadde kastet opp. Ble liksom bedre plass og lettere å presse. Hun fikk også lystgass, forresten, men ettersom jeg forsto det, var det ikke denne hun ble kvalm av.
Lykke til i allefall!
:stakar:
*natemor og knerten*
Jeg var ikke kvalm i det hele tatt under fødselen. :klapp:
(32+3)
Tidl. bruker
13-01-2003, 17:33
Jeg fikk lystgass, ble veldig kvalm av den og fortsatte med det til pressveene kom. Min jordmor mente at det var det å føde som gjorde meg kvalm, ikke lystgassen men jeg vet ikke jeg.
Jeg syntes det var fælt å være så kvalm, og det førte jo til at jeg kastet opp alt jeg fikk i meg av næring. Hvis jeg skulle bli sånn denne gangen vil jeg be om noe kvalmestillende. Jeg hadde ikke tenkt på det engang før jeg ser at Berta skriver om det her.
Fantes ikke kvalm, spydde ikke, og det på tross av både drypp, epidural, morfin og lange, mange timer med rier. :p
Cazandra
14-01-2003, 11:11
JEg ble ikke kvalm, verken av lystgass, petedin eller utmattelse!
Men følte for å kaste opp èn gang...jordmoren sa det var normalt ved 4-5 cm åpning!
:klem:
Lykke til !!
Tidligere Bruker
15-01-2003, 21:21
Min første fødsel startet med at jeg var kvalm og kastet opp....
Kastet opp på føden også, men det var pga petidinen.
Men heldigvis er vi alle forskjellige. :D
:mervink:
Jeg kastet opp en gang under fødselen. Det var da det var rundt 9 cm åpning, tror jeg.
Der og da opplevdes det ikke som ekkelt i det hele tatt, selv om jeg vanligvis hater å kaste opp.
Jeg fikk ingen form for smertelindring under fødselen.
Jeg ble akutt kvalm en gang under fødselen, men kastet ikke opp. Jeg ble ikke kvalm av lystgass.
Trollemor
26-01-2003, 00:30
Jeg ble kvalm og kastet opp hjemme. husker ikke hvor mange ganger. Noen få tror jeg. Var kvalm så jeg hadde med "spypose" til sykehuset. Når jordmor så den, sa hun at det var et godt tegn, for det tydet på at barnet var sunket godt ned i bekkenet.....
Var også med på fødselen til en venninne av meg og hun kastet også opp 1 gang under fødselen.
til dere som kjenner meg fra NM, nei jeg er ikke gravid- er bare på besøk på gamle trakter :)
sofieoglille
27-01-2003, 16:53
Heihei alle som har svart, og og som kommer til å svare: Tusen takk!!
Jeg ser at mange blir kvalm og kaster opp, så jeg skjønner det er noe jeg bør være forberedt på. Har et håp om at jeg skal være en av dere få som ikke blir kvalm. Kanskje har det noe med om man har mat i magen før fødselen starter? Jeg tror nok ikke jeg tørr å spise noe så snart jeg kjenner at noe er på gang i alle fall.
Jeg setter stor pris på å høre om deres erfaringer.
:findag:
-og skriv gjerne mer!
klæmma fra Sofie
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.