PDA

Vis full versjon : Vann i kroppen?

Mira 79
15-02-2006, 14:54
Håper noe kan hjelpe meg med dette.

For en uke siden var jeg hos JM som noterte at jeg hadde 0-1 i ødem. Dette er vel ikke mye? Nå idag spesielt så kjenner jeg at fingerene er hovne. Kjenner også hevelse i bena - tross i at jeg har støttestrømper på.
Hvor mye ødem er vanlig?? jeg er bare 24 uker og blir litt bekymret met tanke på hvor dette skal ende. har jo en stund igjen for å si det slik.

Hva kan man gjøre for å begrense/unngå?
Hvorfor i huleste får jeg det slik???

Takker og bukker for svar!

julibe
15-02-2006, 15:52
Ødemer/vann i kroppen er helt vanlig i svangerskapet, og det måles på en skala fra 0-4
Her (http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?t=87620) kan du jo se eksempel på typisk gravide føtter ;)

Grunnen til at man hovner opp, er pga svangerskapshormoner som gjør blodårene slappere, samt at trykket i årene gjør at tilbakestrømmng av blod til hjertet blir dårligere. Da greier ikke kroppen å transportere vannet like godt som når man ikke er gravid, og det hoper seg gjerne opp, helst i de delene som er lengst vekk fra hjertet, dvs føtter og hender.

Det du kan gjøre, er å passe på å legge bena høyt med jevne mellomrom, samt gjøre øvleser med føttene. Lag sirkelbevegelser og vippebevegelser med føttene (bruke ankelleddet altså), det vil hjelpe tilbakestrømmingen.
At du bruker støttestrømper er også bra :)

hevingen
15-02-2006, 16:56
Jeg var hos legen i går og hun noterte også 0-1 i ødemer. Og jeg har vel vært sånn i en del uker allerede. Litt "trang" i fingrene og tærne, men ikke så ille som jeg har vært i de andre svangerskapene enda. Fordelen er vel at vi går gravide om vinteren og ikke sommeren (som jeg gjorde de andre gangene).

Så det er ikke sikkert ting vil bli så veldig mye verre med en gang hos deg.

Bonnie
15-02-2006, 17:23
Unngå mye salt og krydder i maten.
Det binder vannet i kroppen, og kan gi større utslag på ødem.

3barnsmor
16-02-2006, 12:55
Som det nevnes ovenfor er å unngå salt et godt tips, det samme å sitte med beina høyt mest mulig. Selv om det høres rart ut hjelper det også å drikke rikelig med vann:jupp:.

Ødem 0-1 er ikke mye. Det har jeg også og det eneste jeg merker er vel at sokkene setter litt dypere merker enn vanlig.