PDA

Vis full versjon : Hvor mange har lekket fostervann tidlig i svangerskapet?

Tidl. bruker
18-02-2006, 16:47
Jeg lurer på hvor vanlig det er å lekke fostervann tidlig i svangerskapet jeg.

Blir av å analysere den tyntflytende utfloden min for tida...

Er det grunn til bekymring eller er det helt normalt - og heller unormalt å lekke fostervann.

Skal snakke med JM på mandag, men trenger litt "statistikk" fram til det...

Tidl. bruker
18-02-2006, 17:14
Man lekker ikke fostervann, da denne er inne i tette fosterhinner... Man lekker ikke fostervann før hinnene sprekker, og vannet går rett før fødsel!

Men, er til gjengjeld veldig vanlig med utflod, også tyntflytende under hele svangerskapet! Så er nok dette du opplever...

Turbomamma
18-02-2006, 22:04
Om du mistenker at du lekker fostervann så bør du sjekke det ut på sykehuset!!! Det er som personen før meg sa: Om det lekker så er det hull på fosterhinnene, og det er ikke bra med tanke på infeksjon! Det er fort gjort å ta med et bind på sykehuset for en sjekk, dersom du mistenker fostervann.
Forresten går det fint an å lekke fostervann. Det er ikke alltid vannet går rett før termin... Jeg har opplevd altfor tidlig vannavgang to ganger....

Håpefull73
19-02-2006, 14:20
Om du mistenker at du lekker fostervann så bør du sjekke det ut på sykehuset!!! Det er som personen før meg sa: Om det lekker så er det hull på fosterhinnene, og det er ikke bra med tanke på infeksjon! Det er fort gjort å ta med et bind på sykehuset for en sjekk, dersom du mistenker fostervann.
Forresten går det fint an å lekke fostervann. Det er ikke alltid vannet går rett før termin... Jeg har opplevd altfor tidlig vannavgang to ganger....

Er nok enig med Turbomamma i at du bør få sjekket det hvis du er redd for det! Men, det skal også sies at utfloden kan bli mer tyntflytende under svangerskapet! Min var også det en stund.
Jeg leste et sted, at hvis man lekker fostervann, vil det komme en jevn strøm hele tiden, mens det ikke vil være tilfelle for vanlig utflod. I tillegg har fostervann en litt karakteristisk søt lukt. Dette kan jo være ting å se etter?
Nå er det andre enn meg som vet dette bedre, så uansett bør du sjekke med legen din om du er i tvil!! Lykke til! :lykke:

Teofelia
19-02-2006, 16:50
De aller fleste som tror de lekker fostervann, har egentlig bare veldig mye og veldig tynn utflod – noe som er svært normalt.

Hvis du er redd for at du lekker fostervann, gjør du følgende:
Ta på deg et bind, helst av den gammeldagse, tykke, typen (Saba for eksempel). Gå med bindet noen timer, og ta det deretter med på føden, der jormor vil sjekke innholdet i bindet.

Å lekke fostervann tidlig i svangerskapet er ikke vanlig og kan umulig være et godt tegn, så jeg krysser fingrene for at det bare er utflod.

Lykke til. :)

Teofelia
19-02-2006, 16:51
Forresten går det fint an å lekke fostervann. Det er ikke alltid vannet går rett før termin... Jeg har opplevd altfor tidlig vannavgang to ganger....Men ikke så tidlig som i uke 15 vel? :undrer:

harmony
19-02-2006, 16:55
Fostervannet kan gå når som helst i svangerskapet. Før uke 37 regnes som "for tidlig". Om det skjer før fosteret er levedyktig er det svært dårlige prognoser og store sjanser for infeksjon og senabort. En sjelden gang går dette bra, men svært sjelden.

Som tidligere nevnt, de fleste som tror de lekker fostervann har som regel bare rikelig og vanndig utflod, men er du i tvil bør du dra på føden og få sjekket det med en gang!

Turbomamma
19-02-2006, 18:43
Men ikke så tidlig som i uke 15 vel? :undrer:

Ikke langt unna, for å si det sånn... Uke 19 første gangen og i uke 17 andre gangen... Du ser i signaturen min at det ikke gikk bra... Dessuten vet jeg om ei som begynte å lekke fostervann i uke 15, og gikk med det i mange uker uten å vite det eller få sjekka det ut. Legene trodde rett og slett ikke at det var fostervann, siden det var så tidlig...!! I dette tilfellet gikk det heller ikke bra, for man pådrar seg ofte en infeksjon etter en stund...eller så kan infeksjonen være årsak til lekkasjen..
Det behøver forresten ikke å renne vann i en jevn strøm hele tiden. Det er ikke sikkert du klarer å kjenne noen lukt av fostervannet. Jeg klarte det ikke før etter at jeg visste at det var fostervann. Jeg synes du skal gjøre som en foreslo her: Ta et bind, vent en stund og dra på sykehuset med det. Det er ikke noen vits i å anta at det bare er tynn utflod dersom du lurer... Det er så fort gjort å sjekke det ut. Det er forresten ikke vanlig å lekke fostervann/miste vannet tidlig i det hele tatt. Men det betyr ikke at det ikke kan skje...
:klem:

Tidl. bruker
19-02-2006, 18:56
Tusen takk for svar, damer!

Jeg vet ikke om jeg bare er hysterisk, men jeg finner stadig på nye ting å bekymre meg for.

Leser at det er vanlig med tynn utflod i svangerskapet, og fram til jeg leste om lekkasje har jeg gått ut i fra at det er det.

Det er jo ikke sånn at det renner - og om jeg bruker et lite truseinnlegg så blir det ikke vått for å si det sånn...Men det som kommer er våtere enn utflod jeg har til vanlig.

Skal snakke med JM i morgen.

harmony
19-02-2006, 23:59
Om det hadde vært fostervann hadde det sannsynligvis i hvert fall kommet et par skikkelige doser slik at både truseinnlegget og du hadde blitt skikkelig våt. Ikke alltid, men som regel. Sannsynligvis er nok dette bare vanlig utflod i svangerskapet. Men lurt å nevne det på kontroll i morgen!

Lykke til!

Emmy78
20-02-2006, 00:22
Jeg har også usannsynlige mengder med tyntflytende utflod. Ofte er trusa gjennomvåt, gjerne områder så store som 10x15 cm. For tre uker siden hadde jeg også en episode der det plutselig kom så mye vann som i en halv tekopp fossende iløpet av noen sekunder. Jeg løp inn på badet, og det bare rant...både trusa og buksa var så våte at jeg kunne vri dem over vasken! Jeg dro til føden for en sjekk, men testet negativt på vannprøven - noe både jeg og andre har synes var veldig merkelig da dette definitivt ikke var vanlig utflod! Selv tror jeg kanskje vannet mellom fosterhinnene gikk, og det er ikke farlig. Har også blitt fortalt at vannprøvene ikke alltid slår ut...

Som de andre her har sagt er det ikke normalt å lekke fostervann - da er det fri passasje opp til fosteret, og en infeksjon vil før eller siden komme. Er det så tidlig som i uke 15 er det så og si dømt allerede. Det er nok tynn utflod du opplever, men dette skal du ikke gå å lure på - du skal vite det! Det koster så lite å få sjekket det ut, så du kan slappe av igjen! Gjør det du!! :klemme:

Shelly
09-04-2006, 01:26
Jeg er helt sikker på at jeg lakk fostervann en uke før jeg fødte. Det var altså i uke 34. Legen var også sikker, og sendte meg på sjekk på sykehuset. De sa at alt var tett, og at jeg ikke var det spor moden, og hadde leeeenge igjen til fødsel.... 8 dager etterpå fødte jeg....