PDA

Vis full versjon : Redd for fødselen...

Linemora
26-08-2002, 21:00
I forgårs så jeg på tvnorge et program om noen som skulle ha barn. Ei som skulle føde tvillinger, men som måtte ta keisersnitt til slutt. Da jeg så hvor vondt hun hadde når hun hadde rier, fikk jeg helt frysning på ryggen! Det så helt forferdelig ut! Det ble ikke bedre da ei venninne , som har en sønn på 4 mnd. begynte og fortelle om 14 timer uutholdelig smerte. Og for hver ri blir det litt vondere!!!!!

Jeg har helt til nå, forholdt meg rolig og avslappet til fødselen, fordi jeg ikke aner hva jeg går til. Jeg vet ikke hva slags smerter det er snakk om! Men når jeg så ansiktsuttrykket til hun dama.... Og smerte-lydene... Jeg får små-angst av dette!
Og det er bare 7 uker til!!!!

Verdande
26-08-2002, 21:36
En ting er helt sikkert, det kommer til å gjøre vondt!!!

Men. Det er ikke uutholdelig. De fleste ( ikke jeg... ) får en pause mellom riene, iallefall i begynnelsen. Det er smerter med mening i, du jobber frem mot et mål og lønnen er bare helt utrolig.
OG husk, at de fleste legger på litt når de prater om sin egen fødsel.

For noen er fødselen et helvete, dessverre ofte pga dårlig kontakt og kommunikasjon med jordmor. For det finnes midler som kan hjelpe dersom du ikek makter mer, men for de fleste så går det faktisk greit uten total bedøvelse.

Så nå tar du opp fødslen med jordmor på neste kontroll ( og lege selvsagt) HVa slags smertelindring finnes på sykehuset du skal føde, rutiner mm. Snakk selvsagt med din mann om hva du ønsker /frykter, trygghet er viktig i en slik situasjon.

Selv skal jeg føde for tredje gang og gledde meg i utganspunktet. Nå er det mer usikkerhet ved det hele siden babyen ligger i setet.

Men litt nervøsitet hører med, men det blir så flott ser du!!

klem fr Verdande 34+1

:) :findag:

sola
26-08-2002, 22:57
Jeg fikk også høre maaange skrekkhistorier om hvor vondt det er å føde fra mine venninner, men brydde meg ikke noe om dem!:D

Fødselen din er din opplevelse, og vil ikke være helt lik noen andre fødsler. En fødsel er også en helt naturlig "prosess", bare at nå har vi kjempeflinke leger og jordmødre som hjelper oss hvis det blir nødvendig.

Jeg selv gledde meg til min fødsel og lengtet etter å få møte barnet vårt. Skal ikke legge skjul på at det var vondt, men ikke så ille som jeg hadde hørt, og med "premien" i armene glemmer man fort smertene;)

Jeg hadde ikke grudd meg for en ny fødsel med ett barn, men må innrømme at jeg er litt ekstra spent fordi jeg venter tvillinger, da blir på en måte alt nytt allikevel:???: Er allikevel positivt innstilt til å få "vanlig" fødsel, og ikke keisersnitt, håper at alt går like greitt denne gangen

:birth:

Lykke til!

Klem Sola 32+5 og :baby: :baby: