PDA

Vis full versjon : Foranliggende morkake

Xanadine
22-02-2006, 17:59
Jeg har foranliggende morkake, har hatt det begge gangene jeg var på ultralyd. Er i uke 21 nå, så den har gooood tid til å flytte på seg.
Spørsmålet er i alle fall.. mamma mente jeg burde ta det veldig med ro når jeg har foranliggende morkake, men det sa ikke jordmor noe om. Jeg tar det ekstremt LITE med ro, så hvis det er sånn at mamma har rett burde jeg nok roe ned litt... Noen som vet??

julibe
23-02-2006, 00:43
Dette har jeg ikke noe erfaring med selv, men det er kanskje andre her som vet noe?

Det eneste jeg vet er at man er litt mer utsatt for blødninger dersom morkaka er foranliggende...

Saki78
23-02-2006, 10:09
Jeg har også foranliggende morkake og fikk beskjed på UL på KK at det spilte ingen rolle for svangerskapet. Men nå ligger ikke morkaken min foran åpningen, da er det visstnok annerledes.

Det eneste jeg fikk beskjed om var at det kunne ta lang tid før jeg kjente noe sparking. Jordmoren sa at jeg kanskje ikke kjente noe før i uke 27, men er litt usikker på om jeg kjente noe i går.. (uke23)

Xanadine
23-02-2006, 11:24
Jeg har også foranliggende morkake og fikk beskjed på UL på KK at det spilte ingen rolle for svangerskapet. Men nå ligger ikke morkaken min foran åpningen, da er det visstnok annerledes.

Jeg hadde morkake som lå foran uten at den lå foran åpningen sist, og da var det eneste at jeg - som du sier - kjente spark veldig seint. Tror det var uke 22.
Denne gangen ligger morkaken helt foran åpningen. Dette kan være farlig ved normal fødsel pga blødninger, og man anbefaler ks hvis ikke den flytter seg. Heldigvis flytter den seg visstnok som oftest.

Men det jeg fortsatt lurer på... Må man ta det mer med ro når morkaka ligger foran åpningen?

Saki78
23-02-2006, 11:28
Jeg hadde morkake som lå foran uten at den lå foran åpningen sist, og da var det eneste at jeg - som du sier - kjente spark veldig seint. Tror det var uke 22.
Denne gangen ligger morkaken helt foran åpningen. Dette kan være farlig ved normal fødsel pga blødninger, og man anbefaler ks hvis ikke den flytter seg. Heldigvis flytter den seg visstnok som oftest.

Men det jeg fortsatt lurer på... Må man ta det mer med ro når morkaka ligger foran åpningen?

Det vet jeg ikke dessverre, jordmoren min sa ikke noe om det siden min ikke ligger foran åpningen.. men hvis jeg var deg så ville jeg ha kontaktet jordmoren/legen din og spurt!

julibe
23-02-2006, 11:36
Foranliggende morkake betyr at morkaka ligger foran åpningen.

Mange tror at foranliggende betyr at morkaka ligger på fremrevegg, men det er ikke det Jordmor/lege mener når de sier foranliggende.

Xanadine
23-02-2006, 11:40

Mange tror at foranliggende betyr at morkaka ligger på fremrevegg, men det er ikke det Jordmor/lege mener når de sier foranliggende.

Det er jeg helt uenig i. Du har sikkert rett i at det er slik terminologien skal brukes, men det følges nok ikke alltid i praksis. Forrige svangerskap sa jordmor at jeg hadde foranliggende morkake, men at den ikke lå foran åpningen.

Saki78
23-02-2006, 13:59

Jordmoren min sa at jeg har foranliggende morkake, men at den ikke stenger for åpningen... jeg har morkaken på fremrevegg, men hun sa virkelig foranliggende..

Men uansett så ville jeg hørt med jordmoren/legen om det gir høyere risiko for blødning!

piasava
23-02-2006, 22:11
Jeg fikk beskjed forrige gang at jeg hadde foranliggende morkake, men den sperret ingen utgang... Men fikk ikke noe beskjed om å ta det med ro av den grunn.

skrullann
23-02-2006, 22:19
Jeg hadde på UL i uke 18 foranliggende morkake, dvs at det lå foran mormunnsåpningen. Og det er det foranliggende morkake betyr, på UL skjemaet er det sikkert krysset av for placenta previa eller hva det nå heter. Har ikke skjemaet foran meg akkurat nå.

Uansett så fikk jeg beskjed om å ikke løfte tungt og å unngå sex pga faren for blødninger. Og ny ktr i uke 30 for å se om den har flyttet seg. Er ikke helt unormalt at morkaken ligger plassert slik, og i de fleste tilfeller flytter den seg oppover ettersom livmoren vokser.

Marit_k
23-02-2006, 23:01
jeg hadde foranliggende morkake.
Fikk ikke beskjed om å ta det spesielt med ro før jeg fikk blødninger fra morkaka - da ble det plutselig strengt sengeleie. Vil tro at aktivitetsnivået ditt ikke skal ha så mye å si dersom morkaka er stabil. Men vær obs på at blødninger kan komme, og at du da som regel skal ta det helt piano.

Lykke til!