Vis full versjon : Når var dere på ultralyd første gang?
Tidl. bruker
13-01-2003, 12:47
Hallo Jenter
Jeg skal til jordmor for første gang om onsdag og da trodde jeg at jeg også skulle ha ultralyd da jeg enda ikke har hatt det. :(
Jeg ringte dit i sta for å høre om det var ultralyd ettersom samboer har et ønske om å være med på akkurat dette, men nei da måtte jeg på sjukehuset for å gjøre det!!!???
Jeg har hatt en time hos vanlig doktor der jeg bekreftet svangerskapet og det er det, inntil jeg skal til jordmor om onsdag.
Er dett vanlig?
Hva slags erfaringer har dere med dette?
:???:
Nå vet jeg ikke hvor langt du er på vei, men iom at du bare har hatt en legetime og skal til jordmor nå, så regner jeg med at du ikke har kommet så veldig langt enda :???:
Den ordinære ultralyden blir tatt rundt uke 18 på sykehuset (hvis man vil, den er frivillig). Det er mange som tar ultralyd før uke 18, men da er det enten fordi de har hatt komplikasjoner eller blødninger og må sjekkes ekstra. Noen bestiller også ultralyd hos en privat lege, men da må man betale endel for det.
Det er vanlig at legen bestiller ultralyd og fødeplass på en av de første kontrollene, og da vil du etterhvert få et brev i posten fra sykehuset om når du har time til ultralyd.
Lykke til hos jordmor på onsdag! Et tips er å skrive opp spørsmål du har til jordmor på en lapp, så du husker å spørre om alt du lurer på. Ellers kan det fort bli lett å glemme en ting eller to!
Tidl. bruker
13-01-2003, 13:18
Beklager jeg skulle skrevet at jeg er 14 uker på vei!!!!!:uff:
Tidligere bruker
13-01-2003, 13:34
Ordinær UL gis i mellom uke 17 og 19 vanligvis.
Jeg var på UL den dagen jeg var 17 uker.
DL 23+3
MillaGTI
13-01-2003, 13:37
Var på UL første gang på 16+1,fordi vi trudde jeg var lengre på vei... Hadde ny UL da jeg var 19+6 iflg nye termin...
Hvis det er spesielle årsaker,så gis nok ultralyd før den ordinære,men har du ikke noen grunn,så må du nok smøre deg med den berømte tålmodigheten.... :)
Milla
Tidligere Bruker
13-01-2003, 15:16
Jeg var på UL i uke 4,5, og 6, men det var fordi det var tvil i hvor langt jeg var på vei, og om det var graviditet utenforbi livmor.
Det er ikke "vanlig" å få UL før en er 16-19 uker på vei, og det er heller ikke alle jordmødre som har UL på kotoret sitt. ;)
Min har iallefall ikke det.
:mervink:
Var på UL første gang i uke 12 pga. at vi vurderte å ta fostervannsprøve(som tas i uke14).
Vanligvis tas det ikke ul før i uke 18 om ikke lege/jordmor har utstyr på kontoret, eller om man har masse blødninger.
Første gangen jeg var gravid så var jeg til masse gyn.ul i starten fordi man fryktet svangerskap utenfor livmor. Det var det heldigvis ikke, bare en vanlig spontanabort som tok litt lang tid og endte i utskrapning på sykehuset.
Babyface
27-01-2003, 18:29
Hvis alt virker normalt får du nok ikke UL før rundt 18. svangerskapsuke og denne er så vidt jeg vet alltid på sykehuset. Vanlige leger har ikke det nødvendige utstyret. Hvis alt ser normalt ut på den ordinære UL'en og du ikke venter tvillinger, får du vanligvis heller ikke UL seinere i svangerskapet.
Jeg hadde innvendig UL i 13. uke pga dehydrering og vanlig UL i 18. uke. Jeg får kanskje en UL til rundt 37. uke, da babyen min ser ut til å være ganske stor og de må vurdere om jeg trenger keisersnitt.
Grunnet blødninger før jeg testet positivt og en cyste som jeg har hadde jeg først ultralyd i uke 8 og så hadde jeg to i uke 12 grunnet ny blødning. Ordinær ultralyd hadde jeg i uke 19 og det blir nok den siste dersom alt ser bra ut :D
21+2 :baby:
Jeg hadde ul første gang i uke 7 pga blødninger. Og har siden det hatt ul hver gang pga tvillingsvangerskap :D
Men normalt sett er det vanlig med ul i uke 18-19.
Så du får det nok snart ;)
(35+0)
Jeg var på UL da jeg var 14 uker på vei. Men det var pga sterke magesmerter. Den ordinære skal jeg på i uke 19 ca...
( bare litt over 2 uker igjen -jippi!!!)
Nutrisse
03-02-2003, 12:31
Jeg var på min ordinære UL, når jeg var 18+5!
Jeg skal på første "ordinære" UL i uke 19. Jeg syntes dette var fryktelig lenge å vente, så jeg tok en UL på privat legesenter da jeg var i uke 12. Det var dyrt (750,-) men jeg synes det var verd hvert øre!
Fordi jeg først ble gravid ved IVF (prøverør) hadde jeg også en UL i uke 7 - men det var for å se om egget hadde festet seg der det skulle og at de var "liv i leieren".
Jeg var på første ultralyd i slutten av uke 15, men det var fordi jordmor hadde regnet feil. Så jeg fikk ny ultralyd i uke 19. I begge de to andre svangerskapene hadde jeg i uke 17.
Jeg tok UL da jeg var 5+4 første gang.( første svangerskapskontroll).
Ingen spesiell grunn, legen ville bare sjekke at alt var i orden, og at det var svangerskap i livmoren, ikke utenfor...
Må nevnes at jeg går til en spesialist i kvinnesykdom, pluss at han er fødselslege og litt UL-gal:p
Var på UL i uke 19, er vist vanlig å være der mellom 17-19 uke!
Var på UL i går, uke 8, hos privat klinikk. Det kosta 500 kr.
Forstår ikke helt hvorfor man ikke kan få UL før. Det var så deilig å få vite at hjertet slo, "ungen" bevegde seg, og størrelsen var helt perfekt for 8 uker.
Du får bare en ordinær UL. Da får du innkalling fra Elverum om kun det, tror ikke det er på vanlig kontroll, men du bor jo i Elverum, så det er kanskje litt anderledes for deg. Jeg måtte jo til Elverum kun for ultralyd. Fikk innformasjon om ultralyden og mulighet for å avbestille i god tid. For man skal ha mulighet til å tenke over dette, det er jo faktisk noen som sier nei, takk til dette tilbudet rett og slett fordi de ikke vil gå i månedesvis og vite at det er noe galt med :baby: !
Lykke til!
Cecilie 34+0
Tidl. bruker
20-03-2003, 15:09
Opprinnelig melding fra Idefix
... Forstår ikke helt hvorfor man ikke kan få UL før. ...
Er noe som heter fornuftig bruk av ressurser. Synes det er helt riktig at UL kun brukes ved behov. UL for "moro skyld" er det jo helt rimelig at de enkelte som ønsker det, bekoster selv.
Bortsett fra noen spesielle komplikasjoner i noen sv.skap har jeg kun hatt de ordinære UL rundt uke 17-20.
Ung Frue
30-03-2003, 17:46
Jeg fikk ultralyd i uke 6 da de var igjen bekymret. Men nå tar min spesialist det selv. Mange komplikasjoner i svangerskapet nå og det går utover så mangt dessverre. Men vanligts er rundt 16-19 uke å få ultralyd. Jeg kommer til å bli tettere fulgt opp, men det er jo en del komplikasjoner da dessverre.
9+2
K@roline
12-04-2003, 03:30
Hei der...
Jeg var ikke på UL før i uke 19, du får brev fra sykehuset ditt når du har fått time. Legen er det som ber sykehuset innkalle deg.
Lykke til med alt...:klapp:
Angelique
23-04-2003, 11:53
Jeg hadde en MA i november og fikk aldri mensen igjen før jeg var gravid på nytt igjen.
Var på flere oppfølgingskontroller på sykehuset med innvendig UL.
Også før vi visste noe....
Men da jeg var på den siste UL (hadde da tatt en test som viste positiv) så vi fosteret som da ble målt til 9+2
jeg lurer litt på en ting. Var dere hos fastlegen deres FØR dere hadde første UL?
Har akkurat funnet ut at jeg er gravid, og ringte fastlegen før i dag. Da jeg sa hva det gjaldt, fikk jeg høre at "vi kan ikke gjøre noe før det er gått 9-10 uker". Ergo ingen legetime på meg på en god stund.
Etterpå så tenkte jeg at "burde man ikke gått til legen, fått en bok med gode råd og ellers fått litt mer info om hva som skjer?"
Tja... det er sannelig masse man ikke vet... :p
mvh malaika
jeg fikk UL i uke 13 pga spesiellt tilfelle og skal tilbake i uke 18
Jeg var på ultralyd da jeg var 17+6.
Det er jo da man drar dit. Som oftest mellom 17. og 18.uke, tror jeg.
De som drar tidligere drar enten på privat (og betaler!) eller drar pga. komplikasjoner eller komplikasjoner i tidligere svangerskap ..
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.