Vis full versjon : Trening og IVF
HVor mye trente dere under rugeperioden og hvor mye trener dere nå?
Noe trening skal jo være sundt, men for mye er vel heller ikke bra. Jeg er glad i å trene og føler meg i ganske god fysisk form. Vi skal igang med forsøk nå og da er det jo mange tanker som surrer i hodet mitt. Selvfølgelig er det ihvertfall 2,5 mnd til jeg er ruger, men likevel. Mannen min sier han vil jeg nærmest skal ligge rett ut i 3 mnd dersom jeg blir gravid og han vil absolutt ikke at jeg skal jobbe disse månedene. Jeg vet ikke helt jeg....
Derfor tenkte jeg jeg ville spørre dere. Dere er jo de som har aller mest peiling på dette.
På forhånd takk for svar!
Og så håper jeg det ikke gjør noe at jeg spør!:rødme:
Hei hei, LilleK! Spennende tider dere går i møte!
Under den første rugeperioden rakk jeg aldri noen særlig trening, til det jobbet jeg alt for mye (ekstremt lange dager, men dette var også fysisk arbeid). Uansett grunn - det ble i allefall negativ test.
Under siste rugeperiode var jeg sykmeldt, men var mye ute og gikk rolige turer. Testet da positivt. Etter positiv test holdt jeg normalt tempo (som vil si litt travelt, og endel fysisk arbeid) til uke 7, pga blødning da har jeg tatt resten av svangerskapet i betraktelig roligere tempo.
Det er jo ingen fasit på hva som skal til når man tester positiv eller negativt. Men generelt kan jeg si at jeg stresset mye mer under den første rugeperioden i forhold til den siste - tenker litt med meg selv at det kan jo være litt av årsaken. Men man vet jo aldri.
Ønsker dere masse lykke til! :lykke:
Hallo, LilleK!
Jeg trener som normalt gjennom hele nedregulerings- og sprøyteperioden, ut fra en tanke om at det er viktig å være i god form foran de påkjenningene vi skulle igjennom. Nå trener jeg aldri hardt, men pleier å så på ski, jogge og/eller sykle tre ganger i uka. Dette kan jeg fortsette med til dagen før egguttak, men så må man ta det mer ro noen dager. Etter egguttaket for fire uker siden har jeg kun tatt meg én rolig skitur. Egentlig hadde jeg planlagt flere rolige turer av denne typen, men da jeg begynte å spotte sju dager etter uttaket, torde jeg ikke mer. Jeg spotter fortsatt litt til og fra, og tør ikke trene ordentlig. Om det vil spille noen rolle, vet man jo aldri, men det er greit å slippe å klandre seg sjøl hvis det skulle skjære seg. I stedet går jeg meg korte turer på beina, særlig rett etter at jeg har tatt en dose Crinone progesterontilskudd. Det funker visst bedre hvis man beveger på seg.
Lykke til!
:klemme:
Jeg trente helt frem til innsetting. Etter det ble det slutt på treningsstudio trening, men tok en tur med hunden hver dag og levde som normalt. Ved første IVF (negativ) så gjorde jeg ingenting. Var sykmeldt og tok det heeelt rolig.
Gjør sånn som du pleier, men begrens hopp og sprett treningen. Gå turer etc. Hold deg ihvertfall i aktivitet. Det klaffet for meg da ihvertfall.. Det får jo også tankene dine på andre ting.
Jeg trente som normalt under hele nedregulerininga og sprøyteperioden. Tror jeg hadde blitt tullete om jeg ikke kunne gjort det.
Etter egget ble satt inn spurte jeg om hva jeg kunne gjøre, og da fikk jeg beskjed om å leve som normalt. I og med ett normalt liv for meg innbefatter TUNG trening 3-4 dager i uka, så valgte jeg å sette opp ett lettere treningsprogram, og trene som om jeg skulle være gravid. Og det trente jeg etter til blødning i uke 11.
Etter den blødninga har jeg trent noe sporadisk, og ikke på langt nær så tungt som det gravideprogrammet jeg satte opp. Feiga helt ut og har vært livredd for nye blødninger... :rødme:
Men.. har vel ei økt i uka med rygg/bryst/arm-trening. Gleder meg som en unge til å begynne på'an igjen!!
Trente som normalt i hele nedreguleringsperioden, men i rugetia så var jeg overstimulert med MYE plager, så da ble det ikke stort. En lengre tur hver dag var bra for meg. Men dette er jo helt individuellt. Gjør det du føler du orker. Trening er jo ikke minst bra for psyken, og den kan jo få seg en skikkelig trøkk i perioder med IVF.
Lykke til. Håper å se deg her igjen veldig snart!!! :klem:
Jeg var veldig dårlig gjennom store deler av forsøket, mye plaget med ekstrem svimmelhet og kvalme. Fram til egguttak forsøkte jeg å trene mest mulig normalt. For meg betyr det 5-7 timer kondisjonstrening i uken. Etter uttaket har jeg gått turer for det meste og tatt livet betraktelig mer med ro. Hovedårsaken er at jeg har vært og er plaget av sterk kvalme og brekninger døgnet rundt. Hadde virkelig håpet at jeg skulle få trent, om ikke hardt, så ihvertfall noe. Nå krysser vi alt for at jeg gradvis skal bli bedre igjen og at jeg skal få noen turer på sykkel før kroppen sier stopp til det.
Lykke til LilleK!
Jeg har trent som vanlig denne gang (dvs 1 gang i uken med styrketrening) men har hatt en liten blødning dagen etterpå hver gang. Droppet derfor trening igår, men fikk likevel en kjempeblødning og jeg var sikker på at jeg hadde mistet. Var til ktr hos gynekolog idag, og heldigvis var et av fosterene fortsatt til stede. Fikk da beskjed om å ikke trene mere, kun gå turer o.l.
Hilsen M&M, 6+3 idag.
Takker for svar alle sammen!
Kom gjerne med flere svar om det er noen som har noen.
Jeg vil gjerne trene så mye som mulig, men samtidig vet jeg at kommer til å være livredd for å gjøre for mye så det går den gale veien pga for hard eller for mye trening. Og det er ingen som helt kan svare på dette så derfor ville jeg spørre dere.
Kristianne
09-03-2006, 17:39
Hei!
Jeg spurte sykepleieren på ivf-avd hva hun mente om trening i rugetiden.Hun anbefallte å ta det litt med ro.Hun sa at jeg godt kunne gå meg lange turer.Ikke trene hardt,sånn som f.eks.aerobic.
Jeg gikk en måned på hormonspray,og etter ca to uker på spray begynnte jeg å få vondt i hodet,noe som førte til at jeg ikke orket å trene.Så jeg tok det helt med ro fra da.
Jeg var veldig skeptisk til å gå på jobb i rugetiden,ettersom jobben min medfører ganske mye løfting.Men heldigvis gikk det bra,og vi lykkes på dette første forsøket.
Ønsker deg lykke til :lykke:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.