Vis full versjon : Vann i kroppen - hevelser
Jeg har plutselig fått en del vann i kroppen, spesielt hender og føtter. Det er ikke alvorlig, men ubehagelig er det jo å være så ”velfylt”! Er det noen som har et par stalltips om hva jeg kan gjøre for å forhindre mer hevelse, eller enda bedre, redusere hevelsen?
Noen sa at kjerringrokk-te kan gjøre susen, men jeg har ikke lyst til å kaste meg over forskjellige heksebrygg uten å vite helt om det kan ha innvirkning på andre ting i forbindelse med graviditet. :uff:
Hva sier dere jenter? Kan jeg bli kvitt valkene som legger som rundt fingre og tær, håndledd og ankler? Det er jo ikke videre elegant, heller!
Ikke rør vanndrivende. Det kan også "drive" fostervann.
Ha beina høyt når du kan. Mitt tips er å heve fotenden på sengen med et par bøker. Skal ikke så mye til før det får effekt og "drenerer" beina om natten. Puter osv har iallefall jeg en tendens til å sparke vekk. Invester gjerne i kompresjons / støttestrømper. Disse ser faktisk OK ut nå og de fleste apotek har dem. Disse virker best for å forhindre hevelser så ta dem på om morgenen.
Ikke bruk for mye salt (noen sier kutt helt ut, andre sier at kroppen trenger salt for å produsere urin), Kutt iallefall ut unødig salte ting som potetgull. Drikk massevis av vann.
Dersom du søker om informasjon finner du det ofte under begrepet ødemer
Det eneste og beste du kan gjøre er nok å holde deg unna salt, og holde bena høyt ;)
Trøst deg med at det forsvinner etter fødselen :D
(32+4)
Ligg - ta det med ro - bena høyt, og det viktigste av alt: Drikk vann, drikk mere vann og enda litt mere vann. Med vann skal vann fordrives, skjønner du!
Og trøsten får være at det å få vann i kroppen faktisk er et sunnhetstegn, tro det eller ei, når man er gravid - da fungerer kroppen din som den skal! Dessverre er dette tegnet også viktig å følge med på i forhold til mer alvorlige ting, så ikke hopp på vanndrivende medisiner av noe slag.
Tidl. bruker
18-01-2003, 16:17
Vel...det stemmer ikke (i følge legen min) at det å drikke vann fordriver vannet i kroppen, MEN det er veldig viktig å drikke mye vann likevel!!!
Rett og slett fordi det meste av vannet havner på andre steder enn det skal...nemlig bl.a i hender og føtter, og derfor må vi drikke masse vann slik at vi får nok væske i oss ;)
Tips...vel unngå salt mat som de andre nevner (det finns masse salt i ferdig-pizza, suppeposer osv...vær obs på dette!), og legg føttene på bordet innimellom ;)
Noen påstår også at å svømme hjelper.
Det positive med at vi har vann i kroppen er at det merkes veldig godt på vekta (i rett retning) når vi kommer hjem fra barsel :)
Sist gikk jeg ned 15 kg bare på de dagene jeg lå på sykehuset, og slet ikke så masse med de resterende kg ;)
Er spent på om det skjer denne gangen også!
Klem fra Zafir 35+6
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.