PDA

Vis full versjon : Vann i kroppen - hevelser

Antia
13-01-2003, 15:41
Jeg har plutselig fått en del vann i kroppen, spesielt hender og føtter. Det er ikke alvorlig, men ubehagelig er det jo å være så ”velfylt”! Er det noen som har et par stalltips om hva jeg kan gjøre for å forhindre mer hevelse, eller enda bedre, redusere hevelsen?

Noen sa at kjerringrokk-te kan gjøre susen, men jeg har ikke lyst til å kaste meg over forskjellige heksebrygg uten å vite helt om det kan ha innvirkning på andre ting i forbindelse med graviditet. :uff:

Hva sier dere jenter? Kan jeg bli kvitt valkene som legger som rundt fingre og tær, håndledd og ankler? Det er jo ikke videre elegant, heller!

Maz
13-01-2003, 15:57
Ikke rør vanndrivende. Det kan også "drive" fostervann.

Ha beina høyt når du kan. Mitt tips er å heve fotenden på sengen med et par bøker. Skal ikke så mye til før det får effekt og "drenerer" beina om natten. Puter osv har iallefall jeg en tendens til å sparke vekk. Invester gjerne i kompresjons / støttestrømper. Disse ser faktisk OK ut nå og de fleste apotek har dem. Disse virker best for å forhindre hevelser så ta dem på om morgenen.

Ikke bruk for mye salt (noen sier kutt helt ut, andre sier at kroppen trenger salt for å produsere urin), Kutt iallefall ut unødig salte ting som potetgull. Drikk massevis av vann.

Dersom du søker om informasjon finner du det ofte under begrepet ødemer

Linda1
13-01-2003, 23:07
Det eneste og beste du kan gjøre er nok å holde deg unna salt, og holde bena høyt ;)

Trøst deg med at det forsvinner etter fødselen :D

(32+4)

Annie
14-01-2003, 10:42
Ligg - ta det med ro - bena høyt, og det viktigste av alt: Drikk vann, drikk mere vann og enda litt mere vann. Med vann skal vann fordrives, skjønner du!
Og trøsten får være at det å få vann i kroppen faktisk er et sunnhetstegn, tro det eller ei, når man er gravid - da fungerer kroppen din som den skal! Dessverre er dette tegnet også viktig å følge med på i forhold til mer alvorlige ting, så ikke hopp på vanndrivende medisiner av noe slag.

Tidl. bruker
18-01-2003, 16:17
Vel...det stemmer ikke (i følge legen min) at det å drikke vann fordriver vannet i kroppen, MEN det er veldig viktig å drikke mye vann likevel!!!
Rett og slett fordi det meste av vannet havner på andre steder enn det skal...nemlig bl.a i hender og føtter, og derfor må vi drikke masse vann slik at vi får nok væske i oss ;)

Tips...vel unngå salt mat som de andre nevner (det finns masse salt i ferdig-pizza, suppeposer osv...vær obs på dette!), og legg føttene på bordet innimellom ;)
Noen påstår også at å svømme hjelper.

Det positive med at vi har vann i kroppen er at det merkes veldig godt på vekta (i rett retning) når vi kommer hjem fra barsel :)
Sist gikk jeg ned 15 kg bare på de dagene jeg lå på sykehuset, og slet ikke så masse med de resterende kg ;)

Er spent på om det skjer denne gangen også!

Klem fra Zafir 35+6