Vis full versjon : Er du plaget av bekkenløsning?
I begge mine svangerskap har jeg fått alvorlig bekkenløsning.
I følge min lege er dette ganske vanlig hos skandinaviske kvinner. Derfor lurte jeg på hvor mange her som er plaget av det, eller er det kun en myte?????
Litagoo 34+3
camvik76
14-01-2003, 01:59
Jeg var veldig plaget med det fra jeg var ca 5 mnd paa vei, men det har heldigvis blitt mindre og mindre plager de siste 2 ukene.:) Har nesten ikke vondt naa:D Haaper det holder seg saann.
I mitt forrige svangerskap hadde jeg ikke bekkenplager.
Hei!
Jeg er ikke plaget i det hele tatt med bekkenet ("bank i bordet") men forstår at dette kan være svært vondt.
Stemmte nei, for jeg har ikke bekkenløsning på papirene, for og si det sånn.. Men noen plager har jeg.. Det stivner når jeg sover, og når jeg skal snu meg, sier det "knikk" i underlivet...
Bluelady
14-01-2003, 02:32
Stemte også nei. Har ikke merket det minste lille tegn til bekkenløsning (bank i bordet).:D
Tidl. bruker
14-01-2003, 02:33
Uff....jeg har nok det ja.:( Men den har holdt seg ganske "stabil" den siste tiden.
Noen mener faktisk at en av grunnene til at skandinaviske kvinner er plaget av bekkenløsning kommer av det høye antallet arb.timer kvinner har (Norge ligger i toppen). I andre kulturer er det ofte vanlig at kvinnene tar det litt mere med ro under svangerskapet. F.eks blir pakistanske kvinner like lett utsatt for bekkenløsning når de flytter til Norge og lever som oss, mens bekkenløsning er en lite utbredt fenomen i Pakistan.
Tidligere bruker
14-01-2003, 03:03
Nei, ikke denne gangen. *bank i bordet*Hadde svak bekkenløsning da jeg gikk med begge gutta. Men ikke med jentene.
DL 23+4
Her verker det så jeg holder på å dø av og til......:leiseg: men jeg holder ut, ikke så lenge igjen nå.....:klapp:
Tidligere Bruker
14-01-2003, 07:40
Ja!! :(
I mine 4 siste svangeraskap har jeg vært plaget med mye bekkenløsning. :(
Og jeg har allerede fått plager i dette svangerskapet også....
:mervink:
Ja, men jeg må kvalifisere det.
Jeg har fått diagnosen og behandling. Men etter at jeg begynte behandlingen og hadde veldig vondt har jeg vært flink. Jeg er forsiktig med hva jeg gjør og hvordan. Hos meg er det en klar sammenheng mellom de sterkeste smertene og ting jeg gjør. Er jeg forsiktig har jeg ubehag men slipper de værste smertene.
Kjenner det stort sett hele tiden, men etter å hatt enda sterkere smerter som forsvant er det ikke så forferdelig.
Uff ja, dessverre...Forrige sv.skap hadde jeg bekkenløsning, men ikke værre enn at det gikk greit. Men ETTER fødsel, derimot: det var en lang og vanskelig fødsel og jeg kom meg rett og slett ikke opp av sengen etterpå. Brukte gå-stol på sykehuset for å komme på do o.l. sklilaken i senga og en krok i taket for å heise meg opp i senga på, gikk deretter over til krykker, som jeg måtte bruke 1/2 år etterpå (i tillegg til fysikalsk behandling). Det var såpass ille at jeg nesten mistet troen på at jeg noen gang skulle bli bra igjen...Klarte ikke å ta meg av babyen selv de første månedene, og det var ekstra sårt, - fordi jeg hadde sett fram til lange trilleturer osv.
Nå er jeg i 7. mnd. med nr. to, og har i lengre tid merket bekkenløsn. Prøver å være forsiktig, men ikke alltid så lett, det.
Krysser fingrene for at det ikke skal bli så ille som forrige gang. Foreløpig klarer jeg meg bra.
Tidl. bruker
14-01-2003, 11:35
Ja, jeg har dessverre bekkenløsning.
Plagene var verre i første svangerskap, og da kunne jeg nesten ikke gå. Denne gangen er det bedre. Jeg begynte med behandling tidlig, stresser mindre og bruker alltid bilen hvis jeg skal noe. Likevel er det ikke mye som skal til før smertene kommer.
Jeg håper jeg blir helt bra etter denne fødselen (ble ikke helt bra etter forrige). Min store drøm er å kunne sykle lange sykkelturer igjen.
Jeg har hørt at det er en myte at nordiske kvinner er spesielt utsatt for bekkenløsning. Dette er diskutert på bekkenløsningsdebatten på barnimagen. Anne Randi Høidahl har skrevet bok om bekkenløsning, og har skrevet svaret "Ikke høyhælte sko i Afrika?":
http://www.barnimagen.com/public/object/debatt/debatt_innlegg_vis.asp?xSideId=279&xSideObjektId=984&xDebattId=324&xInnleggId=365552
Nei, jeg har ikke bekkenløsning. Hadde det heller ikke i forrige svangerskap.
Men jeg har begynt å få ganske vondt i korsrygg og hofter, men ikke konstant. Noen dager er værre enn andre. Håper jeg slipper unna skikkelig bekkenløsning denne gangen også:)
Tidl. bruker
14-01-2003, 21:20
Ja vært plaget med bekkenet siden jeg var 3 mnd på vei med førstemann og nå er han 20 mnd så over 2 år. Blir nok ikke flere på meg enn en til. Bruker krykker og klarer ikke å bevege meg så mye.
32+5
Ja, jeg har bekkenløsning, men antakelig er jeg ganske lett angrepet. Er dog litt bevegelseshemmet.
Nei, ikke bekkenløsning, men andre bekkenproblemer.
mumrikke
15-01-2003, 14:35
Ja, jeg er kjempe plaget av bekkenløsning + en vond rygg. Har hatt en del prolapser (en akutt operasjon) og betennelser i ryggen så det er litt vanskelig å kjenne forskjellen mellom rygg og bekken.
Men forrige gang gikk det over rett etter fødselen, så det er lov til å håpe....
Tiden flyr
16-01-2003, 14:23
Hadde bekkenløsning i forrige svangerskap, og tror dere ikke at jeg har begynt å merke det denne gangen også ! :-( ! Slipper ikke unna så lett, nei!
nasse nøff
16-01-2003, 17:13
Ja jeg tror det i hvert fall!:leiseg: Jeg leste her om dagen om bekkenløsning, og de symptomene som ble beskrevet der passer til hvordan jeg føler meg. VOndt, vondt og atter vondt å stå, gå ligge, snu seg i senga og sitte, i det hele tatt vondt!!:trist!:
cormatic
17-01-2003, 14:43
Må nok si ja der ja! Har vært 100% sykemeldt siden 01.11 (uke 14) og begynner å bli ganske lei nå! I det siste har smertene blitt mye verre, og jeg må begynne å gå oftere til fysio...
jepp :(
Ble sykemeldt for ett par dager siden, er i 17 uke, og nå vil tydligvis ikke bekkenet mitt mer. Er mitt tredje svangerskap, og det har blitt verre for hver gang:uff:
Med førstemann kjente jeg ingenting...
Med jenta hadde jeg det svakt - spesielt etter anstrengende dager...
Nå sliter jeg veldig til tider... men som student har jeg ikke mye valg - må bare halte meg av sted...
Monstra 16+5
Uff, ja her har jeg aldri blitt kvitt bekkenplagene jeg. Fikk bekkenløsning allerede i uke 8 i første svangerskap. Det er nå ca. 2 1/2 år siden jeg fødte og har ikke blitt kvitt det skikkelig. Går til behandling hos manuell terapaut og det hjelper en del. Nå er jeg da 5 uker på vei med neste mann og bekkenet skrangler nå som det er så glatt ute også. Håper å holde det ganske stabilt med treningen da.
Klem fra Bjørka og Knøttet
Tidl. bruker
19-01-2003, 22:11
Monstra:
Du kan bli sykemeldt selv om du er student. Hvis du får så vondt at det hemmer deg i studiene, bør du ikke presse deg videre.
Lykke til!
Ja dessverre. Jeg hadde litt da jeg gikk med lillemann, og har ganske mye i dette svangerskapet. Vurderer nå om dagen om jeg skal gå inn i full sykemelding (har 50% nå). Er på jobb fordi tiden ellers ville gått så sakte. Men helsa kommer først!
Tidl. bruker
20-01-2003, 03:51
Yes.
Men er nok heldig som har fått det kun fremme i symfysen (skambenet)...ifølge fysioterapeut så går det fortere over enn for de som har det i korsryggen.
Har noen venninner fra andre land, bl.a Sveits og Kroatia, og vi diskuterte dette med bekkenløsning i forhold til hvor i verden man bor...ingen av de hadde hørt om bekkenløsning før de kom hit til Norge. Den ene fikk (dessverre) alvorlig bekkenløsning i hennes siste svangerskap (bosatt i Norge) og syns det var kjemperart. Vi "fant ut" at det kan være noe med det norske kostholdet...dvs at vi spiser mindre frukt og grønnsaker enn i andre land.
Og i tillegg er ikke vår frukt like "solmodne" (med masse vitaminer) som deres...kanskje det er noe i det?
Bare en løs teori altså ;)
Klem fra Zafir 36+0
I mine tidligere svangerskap har jeg ikke hatt antydning til bekkenproblemer - men denne gangen kjenner jeg at jeg faktisk har et bekken.... Snakket med legen min om det, og hun svarte at det ER bekkenløsning jeg har, men tydeligvis er det forskjell på "graden" av det. Mest plagsomt er det når jeg har sittet eller ligget i samme stililling for lenge av gangen - da er det såvidt jeg klarer å reiser meg. Men det løser seg fort, så jeg er nok heldig allikevel.
T-10
Jeg er neimen ikke sikker på hva jeg har jeg,
men vondt gjør det, i alle fall...
Jeg får "støt" i korsryggen som forplanter seg nedover beina.
Når det er skikkelig ille, og jeg er uforberedt, svikter benet.
Også stikker det på innsiden av beina...
:uff:
Jaja - jeg får ta det opp med doktor'n....
tiger
Babyface
27-01-2003, 18:37
Jeg har til nå vært 100% sykemeldt i tre måneder pga bekkenløsning. I tillegg har jeg fått betennelse i korsryggen.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.